نشانه‌های بی‌حالی در غاز خاکستری مهاجر در تالاب میقان همان کابوسی است که ستادهای پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سراسر کشور از آن بیمناک بودند.

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به ایران رسید

سلامت نیوز:نشانه‌های بی‌حالی در غاز خاکستری مهاجر در تالاب میقان همان کابوسی است که ستادهای پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سراسر کشور از آن بیمناک بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،پیدا شدن چند لاشه در تالاب میقان استان مرکزی(نزدیک شهر اراک) گمانه‌زنی‌ها را به یقین نزدیک‌تر و تأییدیه سازمان دامپزشکی کشور، یگان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را راهی تالاب‌ها و آبگیرهای کشور کرد.آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که می‌تواند تلفات زیادی در اکثر پرندگان داشته باشد و خسارات زیادی به اقتصاد مرغداری‌ها تحمیل کند، اکنون وارد کشور شده است.

چند روز قبل هشدار ورود آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به کشور را با رصدهای صورت گرفته از ابتلای پرندگان کشورهای همسایه به آنفلوآنزای فوق‌حاد، منتشر کرده و هشدار داده بود که آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در حال رسیدن به ایران است.سازمان دامپزشکی کل کشور حالا در اطلاعیه‌ای خبر داده است که تاکنون تعداد 3کانون بیماری در حیات‌وحش استان‌های مرکزی، اردبیل و مازندران شناسایی شده و اقدامات مرتبط با مهار و مختومه کردن بیماری در آنها در جریان است.


به پرندگان غذا ندهید

ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش در گفت‌وگو با همشهری از مردم خواست برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور از غذا دادن به پرندگان وحشی خودداری کنند. او می‌گوید: آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به یک بیماری اندمیک در کشور تبدیل شده و درمانی برای پرنده‌های مبتلا وجود ندارد و فقط باید با کاهش رفت‌وآمد و جمع‌آوری لاشه‌ها مانع از انتشار بیماری به سایر نقاط شد.به گفته او، مرغداری‌ها نیز باید شدیدترین نوع پروتکل‌های امنیت زیستی را به‌منظور جلوگیری از ابتلای پرندگان به آنفلوآنزای فوق‌حاد را رعایت کنند.

غذادهی به پرندگان این روزها بین شکارچیان غیرمجاز و دوستداران حیوانات رواج دارد، اما این اقدام می‌تواند به گسترش بیماری در میان سایر پرنده‌ها منجر شود. امید معماریان، دامپزشک حیات‌وحش با تأکید بر اینکه این رفتار به ضرر حیات‌وحش است، توضیح می‌دهد: غذادهی به پرندگان با ایجاد کلونی‌ متمرکز و غیرطبیعی، پرندگانی را که قرار بوده در کلونی‌های کوچک‌تر و مکان‌های مختلف زندگی کنند، در کلونی‌های متمرکز جمع می‌کند که در صورت شیوع بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، به جای ابتلا و مرگ تعداد محدودی از پرندگان، به افزایش تلفات کمک می‌کند. علاوه بر این، جیره غذای پرندگانی که در این کلونی‌ها جمع می‌شوند، متفاوت است.

این غذاها عمدتا گندم، نان و ذرت است و کربوهیدرات دارد؛ درحالی‌که این مواد غذایی تعریفی در جیره پرندگان آبزی و کنارآبزی ندارد و برخی از این پرندگان در بخش‌هایی از مسیر مهاجرت غذا نمی‌خورند تا وزن خود را برای مهاجرت راحت‌تر از دست بدهند؛ بنابراین غذادهی به پرندگان می‌تواند علاوه بر اینکه مانع  از مهاجرت پرندگان شود، سیستم ایمنی آنها را ضعیف و شانس‌شان برای ابتلا به بیماری‌های مختلف را بیشتر کند.

پرنده‌های بومی نیز می‌توانند به آنفلوآنزای فوق‌حاد مبتلا شوند. ایمان معماریان می‌گوید: آنفلوآنزای پرندگان قابلیت انتقال به همه پرندگان را دارد، ولی برای برخی کشنده است و برخی دیگر صرفا بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند. انواع مختلف آنفلوآنزای پرندگان حتی از گونه‌های شکاری به سایر پرندگان منتقل شده است.

یکی از راه‌های انتقال بیماری به طیور اهلی و به پرنده‌های دیگر، شکار است. به اعتقاد این دامپزشک حیات‌وحش، برداشت و جابه‌جایی پرنده از محیط آلوده در زمان شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان فارغ از مجاز یا غیرمجاز بودن شکار، باید به صفر برسد.


سازمان دامپزشکی: واحدهای صنعتی، بیماری طیور را بلافاصله گزارش کنند

 روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور نیز با تأیید شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی یا واحدهای صنعتی و گسترش آن توصیه کرده است که این واحد‌ها هرگونه بروز تلفات غیرمتعارف طیور بومی را در اسرع‌وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها یا خانه‌های بهداشت اعلام کنند.

براساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی کل کشور، محل نگهداری طیور بومی باید محصور شده و ارتباط با پرندگان آزاد پرواز نیز قطع شود. ضمن آنکه واحدهای صنعتی ملزم هستند هرگونه تلفات غیرمتعارف، کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحدهای صنعتی خود را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند و فروش طیور بومی به‌صورت دوره‌گردی نیز کاملاً ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha