سلامت نیوز :  انجمن دیابت ایران در مورد روزه‌داری افراد مبتلا به بیماری دیابت اطلاعیه‌ای صادر كرد.

به گزارش فارس، انجمن دیابت ایران به مناسبت نزدیك شدن به ماه مبارك رمضان برای دیابت و روزه‌داری اطلاعیه صادر كرد در این اطلاعیه آ‌مده است: در ایام شعبان المعظم قرار داریم؛ یعنی ایام آماده‌سازی برای ماه مبارك رمضان، ایام برقراری تعادل جسم و روحمان؛ ایامی كه طی آن، تلاش می‌كنیم تا «زیاده‌روی‌ها و سهل‌انگاری‌های» طول سال را، به «توجه و تمركز بر جسم و روح» تبدیل كنیم كه خود، از اهداف مهم روزه‌داری است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بدون شك، اگر آماده‌سازی برای روزه‌داری ماه مبارك رمضان، قبل از شروع این ماه آغاز شود، نتایج پایدارتری به دنبال خواهد داشت و از همین روست كه در كتب ادعیه، به تناوب و در برخی روزها، روزه‌داری در ماه‌های رجب و شعبان توصیه شده است. دیابتی‌های عزیز نیز از این قاعده می‌توانند پیروی كند.

این انجمن اضافه كرد: بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت كشور به دیابت مبتلا هستند. حفظ مقدار قند خون در حد طبیعی (140-60 میلی‌گرم درصد)، هدف درمان دیابت است زیرا افزایش درازمدت قند خون، سبب بروز عوارض دیابت می‌شود كه در صورت، درمان دیابت بسیار پرهزینه و گاه غیر ممكن می‌شود.

افراد دیابتی كه از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند به خوبی قادرند تشخیص دهند كه آیا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر. زیرا این افراد طی آموزش‌های خود دریافته‌اند كه به كدام گروه از دیابتی‌ها تعلق دارند و در مورد شرایط روزه‌داری در هر گروه حتماً با پزشك خود مشورت می‌كنند به عبارت بهتر، دیابتی كه روزانه قند خون یا قند ادرار خود را در منزل مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، احتمالاً قادر به روزه‌داری نخواهد بود.

*افراد تحت درمان با انسولین
-----------------------------------
از آنجا كه این افراد پی‌آمد تزریق انسولین، به دفعات نیز باید غذا میل كنند، لذا توصیه نمی‌شود روزه بگیرند.در صورت تمایل شدید به روزه‌داری، با توجه به شرایط زیر، این افراد در موارد خاص و آن هم زیر نظر پزشك معالج خود می‌توانند روزه بگیرند.
نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت(عوارض چشمی، كلیوی، عصبی و قلبی - عروقی)


*افراد تحت درمان با داروهای خوراكی (قرص)
لازم است این افراد با پزشك معالج خود مشورت كنند. به طور كلی برای افرادی كه توانسته‌اند قند خون خود را به طور دائمی در حد طبیعی حفظ و كنترل كنند با حفظ شرایط زیر، از نظر پزشكی روزه‌داری بلامانع است.
لازم است مدتی قبل از شروع ایام ماه مبارك رمضان، به طور آزمایشی، روزه‌داری را آغاز كرده و طی روز، به ترتیب زیر، قند خود را آزمایش كنند:
- قبل از سحر (حداكثر 120 میلی‌گرم درصد)
- 2 ساعت بعد از سحر (حداكثر 160 میلی‌گرم درصد)
- بین ساعت 1 تا 3 بعدازظهر (كمتر از 70 میلی‌گرم درصد نباشد)
- قبل از افطار (حداكثر 120 میلی‌گرم درصد)
- 2 ساعت بعد از افطار (حداكثر 160 میلی‌گرم درصد)
در صورتی كه مقدار قند خون این افراد در محدوده مقادیر ذكر شده در بالا قرار داشته باشد و نیز دچار عوارض پیشرفته دیابت هم نباشند قادر خواهند بود روزه بگیرند كه در آن صورت باید هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل كرده و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا كنند. هنگام سحر نیز باید مقدار دارو را تقریباً به نصف كاهش دهند و حتماً فراموش نشود 2 ساعت بعد از افطار و 2 ساعت بعد از خوردن سحری، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش كنند.

*افرادی كه بدون دارو قند خون خود را كنترل می‌كنند
--------------------------------------------------------
این افراد با مشورت پزشك معالج خود می‌توانند روزه بگیرند. علاوه بر این، باید مقدار غذای افطار خود را نیز به 2 تا 3 وعده تقسیم و هنگام افطار، از خوردن همه مواد غذایی در یك زمان، جداً خودداری كنند. در هر حال، نباید فراموش كنید كه طی روزه‌داری مقدار كالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول كاهش یابد یعنی: «یك سوم كمتر از حد معمول، غذا میل شود.»

متأسفانه در ایام روزه‌داری، افراد به علت كاهش تحرك جسمی و پرخوری، دچار افزایش وزن می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌كنیم هر 2 تا 3 روز یك بار وزن خود را اندازه‌گیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha