فلوشیپ پریتانولوژی بیمارستان شهدای تجریش به والدین هشدار داد: دخالت در تاریخ تولد نوزاد ممکن است منجر به بروز عوارض ماندگار، ناتوانی و حتی مرگ در نوزاد شود.

هشدار درباره عوارض خطرناک دستکاری در تاریخ تولد نوزاد

سلامت نیوز:فلوشیپ پریتانولوژی بیمارستان شهدای تجریش به والدین هشدار داد: دخالت در تاریخ تولد نوزاد ممکن است منجر به بروز عوارض ماندگار، ناتوانی و حتی مرگ در نوزاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر پریچهر پورانصاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که طول دوره بارداری در انسان ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته است افزود: گاهی به دلایل مختلفی نظیر بیماری، نداشتن شرایط زایمان طبیعی، مشکلات مادر و جنین و مواردی از این قبیل زایمان به تجویز پزشک به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌گیرد. اما این زایمان برنامه‌ریزی شده نیز در پایان ۳۹ هفتگی حاملگی توصیه می‌شود و هر گز قبل از ۳۹ هفته توصیه نمی شود.

به گفته دکتر وی، نوزادانی که زودتر از ۳۹ هفته تمام و بدون اندیکاسیون یا مورد اورژانسی متولد می‌شوند، معمولا در معرض یکسری عوارض به ویژه عوارض تنفسی و سندرمی به نام دیسترس تنفسی قرار می‌گیرند که این سندرم اغلب در نوزادانی که بین ۳۷ هفته تا ۳۹ هفته متولد می‌شوند بروز می کند.

این متخصص زنان با اشاره به این که عوارض تنفسی ایجاد شده گاهی منجر به بروز عوارض ماندگار در نوزاد می شود، اظهار کرد: گاهی این دیسترس تنفسی بسیار مقاوم به درمان است و به درمان‌های رایجی که برای این نوزادان انجام می‌شود پاسخ نداده و متاسفانه منجر به مرگ نوزاد می شود.

پورانصاری ضمن هشدار به والدین تاکید کرد: از دخالت و دستکاری در زمان زایمان مگر در موارد اورژانسی که ادامه حاملگی برای جان مادر و جنین خطر دارد باید جدا اجتناب کرد.

این فلوشیب زنان وزایمان بیمارستان شهدای تجریش با بیان این مطلب که زایمان زودتر از ۳۹ هفته به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: متاسفانه این روزها باب شده والدین می‌خواهند تاریخ تولد فرزندشان را یک زمان  و روز خاصی قرار دهند که اگر سن بارداری کمتر از ۳۹ هفته کامل باشد، اصلا کار پسندیده‌ای نبوده و کاملا غیر علمی است و اصلا توصیه نمی‌شود.

پورانصاری در خاتمه سخنان خود ضمن هشدار به والدین خاطرنشان کرد: عوارض تنفسی که در نوزادان نارس ایجاد می‌شود علاوه بر این که ممکن است باعث بروز عوارض ماندگار و ناتوانی در نوزاد شود، بار اقتصادی سنگینی برای خانواده و اجتماع در برخواهد داشت.




 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha