پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 303688

اگر کودک به وسواس غذایی مبتلا باشد، تمایل زیادی به خوردن غذا نشان می‌دهد و همه دغدغه او در به‌دست آوردن و خوردن غذا خلاصه می‌شود.

راهکارهای کنترل وسواس غذایی کودکان

سلامت نیوز:اگر کودک به وسواس غذایی مبتلا باشد، تمایل زیادی به خوردن غذا نشان می‌دهد و همه دغدغه او در به‌دست آوردن و خوردن غذا خلاصه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،شاید در ظاهر میل به خوردن و اشتهای بالا در کودک هر پدر و مادری را ذوق زده کند اما در طولانی‌مدت موجب نگرانی آن‌ها خواهد شد. بدون شک پرخوری این کودکان منجر به اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا، آسم، آپنه یا وقفه تنفسی در خواب و... خواهد شد.

در هر صورت برای رفع وسواس غذایی در کودک ابتدا باید علت‌های آن را شناسایی  و سپس برای رفع و کنترل این عادت اشتباه، برنامه‌ریزی کنید  و اقدامات مناسب را انجام دهید. 

نشانه‌های وسواس غذایی کودک

توجه و تمایل زیاد کودک به غذا خوردن، او را از دیگر فعالیت‌های عادی‌اش که پیش از این از انجامش لذت می‌برده است دور می‌کند.  میل سیری‌ناپذیر و اطمینان نداشتن از وجود وعده‌های غذایی بعدی روزانه این کودکان را مجبور به انباشتن مخفیانه غذا و خوراکی می‌کند.  این کودکان با پیگیری مداوم و مکرر زمان و نوع وعده‌های غذایی بعدی، پدر و مادر خود را کلافه می‌کنند. 

این‌گونه کودکان معمولا به دستور پخت غذاهای مختلف، کتاب‌های آشپزی یا برنامه‌های تلویزیونی آشپزی علاقه نشان می‌دهند. در صورت کمبود و نبود خوراکی و غذای مورد علاقه‌ شان در خانه اعتراض می‌کنند و عصبانی و مضطرب می‌شوند.  کودک مبتلا به وسواس غذایی ممکن است با خوردن بیش از حد غذا، بیمار یا دچار حالت تهوع شود. دلایلی به وسواس غذایی در کودک منجر می‌شود؟ 

نبود برنامه زمان‌بندی و تنوع غذایی

وقتی کودک نداند دقیقا وعده غذایی را چه زمانی خواهد خورد، همچنین در خانواده‌هایی که برای وعده‌های غذایی اصلی زمان مشخصی ندارند یا برای تنوع غذایی تلاش نمی‌کنند به این ترتیب این موضوعات   باعث هرج‌و‌مرج فکری و نگرانی کودک برای خوردن غذا خواهد شد و  بی‌دلیل ذهن او را در طول روز درگیر خواهد کرد. 

مکالمات غذایی نامناسب

برای مثال با گفتن جملاتی همچون «فقط همین مقدار غذا برای خوردن داری» یا «نباید بیشتر از این بخوری» و... کودک این‌طور تصور می‌کند که غذا کم یا محدود است. همین ترس از دست دادن غذا، کودک را مجبور به خوردن غذا با ولع بیشتر بدون درنظر گرفتن احساس سیری‌اش می‌کند. 

رژیم غذایی کودک

اعمال محدودیت‌ها یا شیوه‌های مختلف رژیم غذایی حتی با توصیه متخصص تغذیه کودک به دلیل اضافه وزن یا بیماری خاص، کودک را برای خوردن دقیقا آن‌چه که نباید بخورد و پرهیز کند، مشتاق‌تر می‌کند. 

وقتی غذا باعث آرامش کودک باشد

غذا خوردن و هرآن چه مرتبط به آن است در برخی کودکان تبدیل به نوعی تسلی‌خاطر و احساس لذت می‌شود.

این موضوع به‌ویژه در کودکانی که تجربه تغییرات بزرگی در زندگی مثل مهاجرت، تغییر مدرسه، طلاق والدین و... داشته‌اند و نسبت به دیگر کودکان از نظر روحی آسیب پذیرتر هستند، بیشتر صدق می‌کند. 

ترس از گرسنه ماندن

گاهی کودک به دلایل کمبود غذا یا آشفتگی سبک زندگی و بی‌نظمی در خانواده هنگام غذا خوردن ، دچار ترس از گرسنه ماندن و برآورده نشدن نیاز اساسی‌اش به غذا می‌شود. این نگرانی منجر به دغدغه همیشگی او درباره غذا و غذا خوردن می‌شود. 

راهکارهای کنترل وسواس غذایی کودکان 

 برنامه‌ریزی و داشتن برنامه غذایی متنوع به ایجاد حس امنیت غذایی در کودک بسیار کمک می‌کند ضمن این که والدین پرمشغله را از سردرگمی در فراهم کردن غذای مناسب در زمان درست آن نجات می‌دهد.  از واکنش‌های آنی درباره خواسته‌های وقت‌و بی‌وقت غذایی کودک بپرهیزید. در این گونه مواقع ممکن است ناخواسته با سرزنش‌های نابجا و عجولانه باعث احساس خجالت، گناه یا شرمندگی در او شویم.

صبوری کردن در فرایند درمان و کنترل این وسواس، برگ برنده شماست.بچه‌ها اغلب وقتی کاری برای انجام دادن  ندارند به‌عنوان سرگرمی، غذا می‌خورند. در صورتی که با درخواست بی‌موقع او برای غذا مواجه شدید، توجه او را به کار دیگری جلب کنید. پیاده‌روی کنید، کتاب بخوانید و از او برای انجام کاری کمک بخواهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha