سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 30369
 سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سالك، بیماری پوستی است كه بوسیله گزش پشه خاكی به انسان منتقل می‌شود بنابر این گزش این گونه حشره را باید جدی گرفت.
 
دكتر بابك بهرادی  در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به گرمای هوا، بیماری سالك در استان های كرمان، اصفهان ،سیستان و بلوچستان و بوشهر، شایع تر است.
این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینكه وجود حشرات موذی و سگ های ولگرد، بیشترین عامل شیوع بیماری سالك است، اظهار داشت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال گذشته بیش از 24 هزار مورد ابتلا به این بیماری كه بیشترین موارد آن از استان های كرمان، اصفهان و سیستان و بلوچستان بوده، ثبت شده است.
بهرادی با استناد به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینكه حدود دو میلیون نفر در سال به سالك مبتلا می شوند، ادامه داد: فرد مبتلا به این بیماری باید تحت كنترل و مراقبت بوده و در تماس با افراد دیگر نباشد.
وی با اشاره به اینكه پاكسازی محیط زیست باعث از بین رفتن پشه ناقل بیماری سالك می شود، گفت: افرادی كه در اطراف نخاله های ساختمانی سكونت دارند باید در فصل گرما برای درها و پنجره های منازل خود توری نصب كنند.
بهزادی افزود: چنانچه افراد یاد شده قصد خواب در فضای باز را دارند حتما از پشه بند استفاده كنند.
این متخصص بیماری های عفونی تصریح كرد، افراد ساكن در این مناطق بهتر است حتی ‌الامكان در هنگام غروب آفتاب و شب از خانه خارج نشوند زیرا در این زمان پشه خاكی فعالیت بیشتری دارد.
بهرادی گفت: برای از بین بردن پشه‌ها در داخل اتاق ‌ها از اسپری حشره‌كش استفاده شود و اگر فردی به بیماری سالك مبتلا شد، به سرعت با مراجعه به پزشك، اقدامات درمانی را انجام دهد در غیر این صورت سالك تبدیل به زخم برجسته ای بر روی پوست می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha