معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اجرای طرح‌های مردم محور ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند.

۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند

سلامت نیوز:معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اجرای طرح‌های مردم محور ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، ایرج حریرچی روز پنجشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان که در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، افزود: اوایل و اواسط آبان‌ماه ۴۶ شهرستان قرمز و ۴۳ شهرستان قرمز شدید اعلام شد و تعطیلی سطوح شغلی ۲، سه و چهار در آنها اعمال گردید که هم اکنون با اجرای طرح‌های مردم محور شاهد بهبود وضعیت آنها هستیم.

حریرچی گفت: ما مطمئن هستیم با اجرای طرح‌هایی مانند طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی قطعا تعداد بیماران بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش خواهد یافت.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: در اجرای همه این طرح‌ها نقطه کلیدی این است که خود مردم باید رعایت کنند و میزان دورهمی‌ها و اجتماعات را به حداقل برسانند.

وی گفت: راه مقابله با این ویروس از بیمارستان نمی‌گذرد بلکه در سطح اجتماع و تغییر رفتار مردم صورت خواهد گرفت.

حریرچی اضافه کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال قانون بسیار خوب است ولی باید تداوم یابد تا شاهد تاثیرگذاری آن در جامعه باشیم.

این مسوول اضافه کرد: در برخی از حوزه‌ها باید نظارت بیشتری صورت گیرد مثلا عروسی و مراسم ختم را می‌توانیم در صورت برگزاری با چند صدنفر مقابله کنیم ولی اگر چند نفر با هم جمع شوند قابل کنترل نیست.

وی افزود: در کشورهای اروپایی خود همین موضوع نیز تخلف است و اگر بیش از ۶ نفر در یک خانه جمع شوند با آن مقابله می‌شود و پلیس اجازه دارد بدون گزارش به قوه قضاییه و حکم وارد شود و جریمه سنگین اعمال نماید.

حریرچی با بیان اینکه ما می‌دانیم که تعطیلی‌های موقت اصناف و مشاغل نمی‌تواند دایمی باشد، افزود: ما حال و وضعیت کسانی که با دستفروشی، کارگری و مغازه داری کسب درآمد می‌کنند را درک می‌کنیم ولی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری از دوگانه سلامت و امنیت، اولویت با سلامت مردم است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر روزانه براثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند و جان مردم ایران برای ما بسیار ارزشمند است، افزود: حدود ۳۵ درصد فوتی‌های ما در اکثر استان‌ها بر اثر بیماری کرونا بوده که خیلی دردآور است.

این مسوول گفت: درست است که ۷۵ درصد فوتی‌های کرونا بالای ۶۰ سال هستند ولی باید توجه کنیم که بسیاری از این افراد در این سن به تجربه و بازدهی رسیده اند و در برخی از کشورها افرادی بالای ۷۰ سال رییس جمهور می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما باید اقدامات خود را برای مقابله با کرونا تشدید کنیم و امیدواریم تا آخر بهمن ماه با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی حداقل ۴۰ درصد موارد مرگ و میر و ۵۰ درصد موارد بستری کرونا را کاهش دهیم.

حریرچی گفت: اگر ما ۴۰ درصد مرگ و میر را کاهش دهیم تازه به عدد ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد می‌رسیم که باز رقم بزرگی است و امیدواریم با استمرار در تغییر رفتار مردم، نتایج بهتری در این زمینه حاصل شود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کرونا به غیر از درد و مرگ و میر هزینه هم دارد، گفت: درست است که در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران را پرداخت می‌کنیم، بیماران را روی تخت بیمه می‌نماییم و در مراکز سرپایی تست و دارو رایگان است ولی مبتلایان بعضا برای انجام سی تی اسکن و مراجعه به بخش خصوصی و داروهایی که نادرست تجویز می‌شوند باید هزینه پرداخت کنند بنابراین همه باید کمک کنیم تا کار به بیمارستان نکشد.

وی اضافه کرد: کسانی که تست آنها مثبت است و قرنطینه می‌شوند و درآمد روزانه داشته‌اند حتما باید بسته کمک معیشت دریافت کنند.

حریرچی با اشاره به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی متقارن با روز بسیج برای مقابله با بیماری منحوس کرونا، افزود: این طرح با سایر طرح‌ها یک فرقی دارد که اسم شهید سلیمانی بر روی آن است و باید مثل این سردار بی نام و نشان، با تواضع، موثر و کارآمد برای اجرای آن همکاری کرد.

وی گفت: درگیری استان قزوین با کرونا مثل استان‌های سردسیر کشور افزایش یافته است و امکانات خوبی بیمارستانی در استان وجود دارد که قبلا تقویت شده است و باید باز هم آنها را تقویت کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha