سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 30370
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اگر افراد هنگام غذا خوردن دچار دغدغه‌های فكری و روحی باشند، غذا به خوبی جذب و هضم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» یكی از مسائل مهم هنگام غذا خوردن، داشتن آرامش و دوری از هیجان و نگرانی است. بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قرن جدید به دلیل روش تغذیه نادرست به وجود می‌آیند.

محمد صالحی سورمقی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس درباره تأثیر مسائل روحی و روانی بر جذب غذا اظهار می‌دارد: تغذیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بدن انسان به بیش از یكصد عنصر حیاتی نیازمند است و به همین دلیل افراد باید از همه مواد غذایی به میزان متعادل استفاده كنند.

*ایرانیان برای تهیه غذا به سبزی و میوه اهمیت نمی‌دهند
------------------------------------------------------------------

به گفته وی، بسیاری از ایرانیان غذای خود را از گوشت یا مرغ تهیه می‌كنند و برای سبزی‌ها و میوه‌ها اهمیت زیادی قائل نمی‌شوند. این در حالی است كه گوشت فقط 16 عنصر حیاتی بدن را دارد ولی میوه‌ها و سبزی‌ها دارای عناصر بسیار مفید‌تری هستند كه بدن به آنها نیاز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه می‌كند: مصرف چربی در میان ایرانیان بسیار بیشتر از نیازشان است؛ جوانان و كودكان نسبت به سایر افراد نیازمند پروتئین بیشتری هستند. یك فرد 25 ساله برای رشد مغزی خود به پروتئین بسیار نیازمند است؛ در حقیقت رژیم غذایی جوانان باید با سالمندان متفاوت باشد.

صالحی سورمقی می‌افزاید: یك فرد 60 ساله باید مواد غذایی سبك مصرف كرده و بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی خود استفاده كند و غذاهای پرحجم و گوشتی را كمتر مصرف كند؛ دستگاه‌ گوارش یك فرد 60 ساله فعالیت بسیار داشته و فرسوده شده است و به همین دلیل باید از میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر از گوشت و مرغ استفاده كند.

وی معتقد است: ایرانیان نمی‌توانند از مواد طبیعی كه در اطرافشان وجود دارد، به خوبی استفاده كنند. در واقع می‌توان گفت كه افراد در شرق دنیا نسبت به غرب، از تغذیه بهتری برخوردارند؛ به دلیل اینكه زندگی غربی‌ها ماشینی شده است و آنها بیشتر مواد غذایی را به طور آماده مصرف می‌كنند كه ممكن است خواص آن كم شده باشد.

*در گذشته افراد، سالمتر بودند
------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: در ایران به خوبی، آموزش و اطلاع‌رسانی درباره نحوه مصرف غذاها و استفاده از مواد غذایی انجام نشده است و در برخی از خبرها به مسائل فرعی زندگی توجه می‌شود و اصل قضیه كمرنگ مانده است.

صالحی سورمقی بیان می‌كند: در گذشته افراد، سالمتر بودند ولی امروزه این طور نیست؛ با اینكه افرادی كه در گذشته زندگی می‌كردند، سواد كمتری داشتند ولی بهتر از افراد امروز، غذا می‌خوردند و بدون اینكه بدانند آیا پیاز ضد سرطان است یا خیر، غذاهای بهتری در مقایسه با انسان‌های امروز مصرف می‌كردند؛ در حالی كه امروز، افراد بیشتر غذاهای آماده مصرف می‌كنند.

وی ادامه می‌دهد: امروزه مسائل و مشكلات روحی و روانی در جامعه زیاد شده است و اگر افراد بهترین غذاها را هم بخورند، معلوم نیست كه چه میزان از این غذا جذب بدن می‌شود. مسائل روحی و روانی بر جذب غذا تأثیر فراوان دارد البته وضعیت ما ایرانیان، به اصطلاح از بیخ و بن خراب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه می‌كند: در گذشته از هر صد نفر، 90 نفر از نظر روحی و روانی سالم بودند ولی امروزه برعكس است. تحرك بسیار كم شده است و می‌توان گفت عامل مهم بروز افسردگی‌ها، بیماری‌های كبدی، فشار خون و دیابت، عدم تحرك است.

صالحی سورمقی اظهار می‌دارد: تحرك افراد در حد صفر است البته نداشتن تحرك كافی بیش از مصرف غذاهای نامناسب عامل بیماری‌هاست؛ به باسواد بودن ایرانیان شكی نداریم. در گذشته امواج موبایل، انرژی اتمی و مسائل هسته‌ای وجود نداشت ولی امروزه امواج یكی از بزرگترین مشكلات برای افراد در جامعه محسوب می‌شود كه بسیار مخرب بوده و در سراسر دنیا افزایش یافته است.

*امواج موبایل موجب بروز سرطان و آلزایمر می‌شود
----------------------------------------------------------

وی بیان می‌دارد: این امواج بر جنین تأثیر می‌گذارد و می‌تواند اثرات مخربی بر جا بگذارد همچنین موجب بروز سرطان و آلزایمر می‌شود البته ریزگردهایی كه از عراق به ایران می‌آیند، نیز بسیار مشكل‌ساز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه ریزگرد‌هایی كه در هوا معلق هستند، آلودگی‌های میكروبی و ویروسی را در خود نگه می‌دارند و موجب بروز مشكل می‌شوند، می‌افزاید: ریزگرد‌ها در ارتفاع 500 متری از زمین قرار می‌گیرند كه تمام آلودگی‌ها را به خود جذب می‌كنند و فقط اگر 5 روز پی در پی باران ببارد، ممكن است این ریزگردها از بین رود.

صالحی سورمقی می‌گوید: سرب موجود در هوای تهران نیز موجب بروز 20 تا 30 مشكل می‌شود. عقب‌ماندگی‌های ذهنی، مشكلات خونی و بیش‌فعالی از مضرات سرب موجود در هواست. در گذشته، بنزینی وجود نداشت كه بخواهد سربی وجود داشته باشد البته زندگی امروز با زندگی گذشته بسیار متفاوت است؛ در گذشته ما احتیاج به اطلا‌‌ع‌رسانی نداشتیم به دلیل اینكه افراد خودشان به طور تجربی می‌دانستند كه چه بخورند تا سالم بمانند.

وی ادامه می‌دهد: درست است كه سن امید به زندگی در ایران افزایش یافته است ولی می‌توان یك روز به بهشت زهرا رفت و نگاه كرد كه بیشتر افرادی كه روزانه در آنجا به خاك سپرده می‌شوند، كم سن و سال هستند.

*امروزه مردم به جای تحرك از قرص‌های چربی سوز استفاده می‌كنند
-----------------------------------------------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه می‌كند: اطلاع‌رسانی بسیار لازم است چرا كه مردم درباره لزوم تحرك، آگاهی كافی ندارند و نمی‌دانند كه تحرك، عامل اصلی سلامت افراد است. امروز مردم به داروخانه‌ها مراجعه كرده و اقدام به خرید قرص‌های چربی‌سوز می‌كنند تا بدون اینكه به خود زحمتی دهند، چربی‌هایشان آب شود.

صالحی سورمقی با بیان اینكه بدن یك كارخانه بسیار عظیم است، می‌افزاید: خداوند بدن انسان را هوشمند آفریده است و همه سلول‌های بدن با یكدیگر كار می‌كنند و از نظم خارق‌العاده‌ای برخوردارند كه تحت نظارت مغز عمل می‌كنند.

وی بیان می‌دارد: اگر كوچكترین تغییر و تحولی در روان انسان صورت گیرد، دستگاه هاضمه انسان نیز دچار تحول می‌شود. زمانی كه انسان غذا می‌خورد، باید فكرش كاملاً معطوف به غذا باشد و آرام و راحت غذای خود را میل كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: اگر افراد در هنگام غذا خوردن دچار دغدغه‌های فكری و روحی باشند، غذا به خوبی جذب و هضم نمی‌شود؛ این موضوع همانند آن است كه كه یك فرد مشغول انجام فعالیت‌های ریاضی است و فردی دیگر، تمركزش را مختل كند.

*معده و چشم انسان در هنگام غذا خوردن باید در آرامش كامل باشد
-------------------------------------------------------------------------

صالحی سورمقی می‌گوید: معده و چشم انسان هنگام غذا خوردن باید در آرامش كامل باشد. اگر فرد مشغول غذا خوردن باشد و یك مشكل روحی یا دغدغه ذهنی، فكر او را به خود مشغول كند، فعالیت تمام آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم غذا، مختل شده و به خوبی در معده، ریزش پیدا نمی‌كند و هضم و جذب غذا دچار مشكل می‌شود؛ جذب مواد غذایی از طریق دیواره‌های سلولی صورت می‌گیرد و اگر اختلالی در آرامش معده ایجاد شود، هضم و جذب مختل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال اگر فردی آبگوشت را با خیال راحت و بدون دغدغه‌های ذهنی میل كند، جذب و هضم آن بسیار آسان می‌شود ولی بسیاری از افراد سر پا غذا می‌خورند و هزار فكر در ذهن خود دارند كه به همین دلیل شرایط جذب خوب مواد غذایی را از دست می‌دهند. اگر مردم ما توانایی خوردن بهترین غذاها را داشته باشند همچنین در آرامش فكری و روحی به سر ببرند، جذب و هضم غذا بسیار عالی می‌شود.

صالحی سورمقی می‌افزاید: از یكصد نفری كه در طول روز غذا می‌خورند، 95 نفر از آنها در آرامش غذا مصرف نمی‌كنند؛ بیشتر فكر و خیال‌ها و استرس‌ها در زمان خوردن غذا به سراغ فرد می‌آید به دلیل اینكه فرد فرصت بیشتری داشته و می‌تواند به این مسائل فكر كند ولی نمی‌داند كه غذایی كه می‌خورد، جذب بدنش نمی‌شود و در آینده دچار مشكلات جسمی و تغذیه‌ای خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: در فرمایشات حضرت علی (ع) آمده است كه "سفره رنگین باشد " به دلیل اینكه چشم، اول غذا را می‌خورد. ممكن است كه غذا یك نان و ماست ساده باشد ولی اگر بر سر سفره مرتب چیده شده باشد و سفره تمیز باشد، بسیار تأثیر‌گذار‌تر از خوردن جوجه كباب یا چلوكباب در یك سفره نامرتب و كثیف است.

وی اظهار می‌دارد: ظاهر غذا بسیار در جذب غذا تأثیر‌گذار است، 50 درصد مردم از مشكلات سوءهاضمه، نفخ و دردهای شكمی شكایت می‌كنند كه اینگونه افراد باید بدانند كه غذا را نباید با دغدغه‌های فكری مصرف كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha