شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 303742

شایع‌ترین علامتی که در بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود، تنگی نفس است. با وجود اینکه سرفه‌های خشک نیز موردی آزاردهنده در بیماران مبتلا است، اما صرف وجود سرفه‌های خشک را علامت خطرناکی نیست.

آیا هر تنگی نفس نشان دهنده ابتلا به کرونا است؟

سلامت نیوز: شایع‌ترین علامتی که در بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود، تنگی نفس است. با وجود اینکه سرفه‌های خشک نیز موردی آزاردهنده در بیماران مبتلا است، اما صرف وجود سرفه‌های خشک را علامت خطرناکی نیست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ تنگی نفس، آسم و تنگی نفس‌های اضطرابی در شرایط مختلف برای افراد بروز می‌کند. با توجه به اینکه یکی از شاخصه‌های کرونا تنگی نفس است باید دانست که تنگی نفس اضطرابی خطری ندارد و با تنگی نفس ناشی از کرونا متفاوت است. تنگی نفس اضطرابی ناگهانی رخ می‌دهد و زمانی که به آن توجه نمی‌کنید از بین می‌رود. تنگی نفس ناشی از اضطراب بدون سرفه است اما تنگی نفس کرونا با انجام فعالیت بدنی بیشتر می‌شود و معمولاً با سرفه همراه است. از سوی دیگر تنگی نفس‌های ناشی از آسم نیز به شکل طولانی مدت در فرد وجود داشته و فرد مبتلا به آسم در مواقع حمله‌های آسم و وضعیت خودآگاه است و این مقوله ربطی به ابتلا به کرونا در افراد ندارد.

تست تنگی نفس در منزل

اگر تنفس  فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطری جدی است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.

تنگی نفس یکی از علائم ابتلا به بیماری قلبی و ریوی


تنگی نفس که به دشواری در تنفس می‌انجامد، می‌تواند علل دیگری از جمله نارسایی قلبی، ریوی مانند آسم و... داشته باشد. بنابراین ممکن است منشاء تنگی نفس در فرد چیزی غیر از کرونا باشد. در هر صورت تنگی نفس یک عارضه خطرناک است و در صورتی که فرد طبق تست گفته شده نمی‌تواند به درستی نفس بکشد، باید به مراکز درمانی مراجعه کند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر علائم خفیفی داشته و دچار وضعیت وخیمی نشده‌اید، بهتر است در خانه به خود قرنطینگی پرداخته و به مراکز درمانی مراجعه نکنید چرا که احتمال ابتلا به ویروس در این مراکز به‌دلیل تراکم جمعیت و آلودگی محیط بالا است.

تنگی نفس یکی از شاخصه‌های ابتلا به کرونا

شایع‌ترین علامتی که در بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود، تنگی نفس است. با وجود اینکه سرفه‌های خشک نیز موردی آزار دهنده در بیماران مبتلا است اما صرف وجود سرفه‌های خشک را علامت خطرناکی نمی‌دانیم. بر اساس شاخص معین، اکسیژن خون افرادی که وارد بیمارستان می‌شوند را چک می‌کنیم. اگر اکسیژن خون ۹۳ یا کمتر باشد، بیمار بستری می‌شود. تستی که مردم برای تشخیص تنگی نفس می‌توانند در خانه انجام دهند، همان تست تنفس ۲۰ ثانیه‌ای است که باید نفس‌شان را نگه دارند؛ اگر دچار تنگی نفس شدند این علامت را جدی بگیرند. همچنین با شمردن تعداد نفس‌هایشان می‌توانند به وضعیت تنفسی خود پی ببرند. یک فرد عادی در یک دقیقه به‌طور متوسط بین ۱۲ تا ۱۶ بار نفس می‌کشد. اگر تعداد تنفس به بالای ۲۰ بار افزایش پیدا کند وضعیت فرد نگران کننده می‌شود و اگر به ۳۰ بار برسد، فرد حتما باید بستری شود.

مبتلایان به تنگی نفس چگونه درمان می‌شوند

تزریق کورتن در بیماران بستری که نیاز به کمک تنفسی دارند خیلی کمک کننده است اما در بیماران مبتلا به کرونا که در فاز اولیه و خفیف هستند استفاده از کورتن توصیه نمی‌شود چرا که این دوره، دوره پراکندگی ویروس است و دیده شده در افرادی که کورتن مصرف می‌کنند احتمال پراکنده شدن ویروس در آن‌ها بیشتر از افراد عادی بوده است.

چگونه فیبروز ریه در کرونایی‌ها بروز می‌کند؟

کووید ۱۹ می‌تواند به راحتی به سلول‌های دیواره ریه حمله کرده و باعث نابودی آنها شود. این اتفاق حتی می‌تواند ریه‌ها را زخم کند. در نتیجه فرد دچار مشکلات تنفسی شده و احتمال آسیب پذیریش در برابر عوامل بیماری‌زا بالا می‌رود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است حتی در افرادی که به‌طور کامل دوره ریکاوری را طی کرده‌اند عوارض بلند مدت کرونا در ریه می‌تواند منجر به عواقب وحشتناک و جدی مانند "فیبروز ریه" شود.

فیبروز ریه به ضخیم و سفت شدن بافت شش‌ها اطلاق می‌شود که همین امر منجر به از بین رفتن عملکرد طبیعی ریه‌ها می‌شود. هر چه فیبروز ریه حادتر و شدیدتر باشد، بیمار از تنگی نفس شدیدتری رنج می‌برد، زیرا عبور اکسیژن در جریان خون سخت و دشوار می‌شود. در این حالت فرد دچار عوارضی مانند تنگی نفس، سرفه‌های خشک، خستگی، درد عضلانی و مفاصل  می‌شود.

دانشمندان می‌گویند علائم فیبروز ریه می‌تواند منجر به برهم خوردن روند تنفس عادی فرد و کاهش محسوس سطح اکسیژن خون شود. متخصصان تاکید دارند بیمارانی که دچار این حالت شده‌اند باید به طور کوتاه مدت از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند تا روند تنفس آن‌ها به حالت عادی گذشته بازگردد.

تحقیقات نشان داده است تنگی نفس و خستگی یکی از دلایل رایجی است که بهبودیافتگان از کرونا فارغ از شدت بیماری نمی‌توانند به زندگی عادی گذشته خود بازگردند. برای برخی افراد شدت تکثیر ویروس به ویژه در روز‌های نخست بیماری در این مسئله تاثیرگذار است. تکثیر ویروس کرونا می‌تواند منجر به پیر شدن سلول‌ها و نیز کاهش روند ریکاوری بدن شود. همچنین التهابی که کووید ۱۹ در بدن ایجاد می‌کند حتی ماه‌ها پس از بهبودی نیز می‌تواند برای فرد مشکل ایجاد کند. دانشمندان نگران هستند تغییر سطح اکسیژن بدن منجر به علائم شدید مانند کاهش اکسیژن خون و نفس نفس زدن فرد شود.

متخصصان توصیه می‌کنند افراد در زمان همه‌گیری ویروس کرونا اقدام به تمرین نفس کشیدن صحیح کنند. برای مثال تمرین آسانا (Asana) و داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند در تقویت سیستم تنفسی تاثیرگذار باشد. در روز‌های نخست بهبودی از کرونا بهتر است از انجام ورزش سنگین و تحرک زیاد که می‌تواند شما را خسته کند، اجتناب کنید. بسیار مهم است که بتوانید خود را به شرایط پیش از بیماری بازگردانید، اما نباید با عجله کردن شرایط را برای خود سخت کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha