در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر افزایش شمار مبتلایان به کووید19 و افزایش مرگ ومیر ناشی از آن برای دو هفته محدودیت‌هایی را در سطح شهرها اعمال کرده است تا تردد و تجمع در سطح شهرها کم شود، بازار آشفته برخی اقلام غذایی مانند مرغ، در این روزها تمام این معادلات را برهم زده است و صف‌‌‌های طولانی را باوجود اعمال محدودیت‌ها ایجاد کرده است. افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری مساله جدیدی نیست و هر چند ماه یک‌بار گریبان یکی از اقلام ضروری مردم را می‌گیرد.

بی‌برنامگی مسوولان و عدم‌مدیریت صحیح بازار موادغذایی

سلامت نیوز: در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر افزایش شمار مبتلایان به کووید19 و افزایش مرگ ومیر ناشی از آن برای دو هفته محدودیت‌هایی را در سطح شهرها اعمال کرده است تا تردد و تجمع در سطح شهرها کم شود، بازار آشفته برخی اقلام غذایی مانند مرغ، در این روزها تمام این معادلات را برهم زده است و صف‌‌‌های طولانی را باوجود اعمال محدودیت‌ها ایجاد کرده است. افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری مساله جدیدی نیست و هر چند ماه یک‌بار گریبان یکی از اقلام ضروری مردم را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،افزایش قیمت مرغ از کیلویی ۲۲ هزار تومان به ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان در اوایل هفته جاری، شهروندان را نگران و توزیع‌کنندگان این ماده پروتئینی را سرگردان کرده است. این آشفتگی فقط مختص به یک کالا و چند روز نمی‌شود و شاید به جرات بتوان گفت از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بازار مواد غذایی دچار نوساناتی شده است که افزایش قیمت گوشت قرمز، کمبود روغن، افزایش قیمت تخم‌مرغ، برنج، لبنیات، حبوبات و میوه و صیفی از ابتدای سال و دست آخر هم مرغ، شاهدی بر این ادعاست.

در شرایطی که مردم نباید جز حفظ سلامتی خود دغدغه دیگری داشته باشند، به نظر می‌رسد بی‌برنامگی برخی مسوولان مربوطه و عدم‌مدیریت صحیح بازار موادغذایی، این نگرانی را در ذهن مردم ایجاد کرده است که فردا باید منتظر افزایش قیمت چه کالایی باشند.البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

گران‌شدن مرغ گرم در روزهای اخیر باعث شد که مردم برای خرید مرغ تنظیم بازاری با قیمت مصوب هرکیلو ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان یا مرغ منجمد، مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی شوند؛ صف‌های چندین‌ساعته و طولانی که معلوم نیست چند درصد این افراد را به ویروس کرونا مبتلا کرده است؛ صف‌هایی که در روزهای اخیر نیز به‌دلیل اختلاف قیمت حدود ۱۵ هزار تومانی مرغ تنظیم بازاری با مرغ موجود در خرده‌فروشی‌های سطح شهر، تشکیل شده و محدودیت‌های شدید کرونایی را زیر سوال برده است.

آقای مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به شبکه خبر گفته است: از ماه مرداد هشدار داده بودیم که تغییراتی رخ خواهد داد، قیمت مصوب جوجه یک‌روزه ۲۹۰۰ تومان است که این قیمت در اسفند سال گذشته ۱۴۹۰، فروردین امسال 540تومان، اردیبهشت 899 تومان، خرداد ۱۴۰۰ تومان، تیر ۲۰۷۰ تومان، مرداد ۱۰۱۰ تومان و شهریور 795 تومان بود و این قیمت در حال حاضر ۲۱۰۰ تومان است؛ یعنی کمتر از قیمت مصوب. چندین ماه است که اعلام کرده‌ایم مرغداران در ضرر هستند و اگر این قیمت‌ها اصلاح نشوند و جلوی ضرر و زیان‌شان گرفته نشود، مرغداران گله‌هایشان را حذف می‌کنند و باید صنعت مرغ مادر را نجات دهیم.»رضایی گفته است:

«در سطح شهر تهران روزانه 300 تن مرغ گرم با قیمت 18 هزار و 500 تومان توزیع می‌شود و از روزهای بعد در صورت موفقیت این طرح در سایر شهرها هم انجام خواهد شد.  در کنار این طرح روزانه 200 تن مرغ منجمد با قیمت 15 هزار تومان در شهر تهران عرضه می‌شود.»همچنین فشار رسانه‌ها و البته صف‌‌‌های طولانی مردم نیز سبب شد سخنگوی دولت در این‌باره اظهار نظر کند.

روز گذشته آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تا چند روز آینده قیمت مرغ به قیمت مصوب خواهد رسید، گفت: «از امروز توزیع مرغ افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها پایین خواهد آمد. قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، 20 هزار و 400 تومان است.» وی افزود: «در جلسه ویژه هیات دولت برای بودجه‌ریزی عنوان شد که برای تنظیم بازار عمده‌فروشی‌ها وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده و در روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ (۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت 18 هزار و 500 تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت 15 هزار تومان) وارد بازار کرده است تا قیمت را پایین بیاورد.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران روز گذشته اعلام کرد که وضعیت فعلی بازار به دلیل بی‌توجهی دولت به هشدارهای فعالان بخشی خصوصی درباره احتمال افزایش قیمت مرغ است

  توزیع در میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود که مستقیما به دست مردم برسد و اضافه بارها به فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای و... داده می‌‌شود.  قیمت در میدان بهمن به عنوان شاخص روز یکشنبه ۳۴ هزار تومان بوده است. روز دوشنبه، حداقل ۶۵۰ تن مرغ (۳۰۰ تن مرغ گرم به قیمت  18 هزار و 500 تومان و ۳۵۰ تن مرغ منجمد با قیمت 15 هزار تومان) وارد بازار شده است و قیمت در میدان بهمن ساعت ۱۳ روز دوشنبه، به 28 هزار تومان رسید.»

 اگرچه ربیعی خبر از کاهش قیمت مرغ داده است اما باید دید آیا در روزهای آینده دستگاه‌های نظارتی مربوطه به این موضوعات ورود خواهند کرد و نظارت‌ها بر چرخه تولید از توزیع نهاده‌ها تا محصول نهایی بیشتر می‌شود و مشکل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک‌بار برای همیشه حل خواهد شد یا اینکه قرار است هرچند وقت یک‌بار با وجود محدودیت‌‌‌های کرونایی شاهد چنین صف‌هایی باشیم.


بی‌توجهی به هشدارها درباره وضعیت بازار مرغ

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران روز گذشته اعلام کرد که وضعیت فعلی بازار به دلیل بی‌توجهی دولت به هشدارهای فعالان بخشی خصوصی درباره احتمال افزایش قیمت مرغ است. آقای احمد فرشچیان در این باره به ایسنا گفت: بخش خصوصی از چند ماه قبل به روش‌های مختلف و از هر تریبونی که ممکن بود، به دولت هشدار داد که در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات و محدودیت‌های جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، به کاهش توان تولیدی کشور در حوزه مرغ و تخم‌مرغ منجر شده و در نهایت به افزایش نرخ‌ها می‌انجامد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دولت اعلام می‌کند نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، پس دلیل این افزایش قیمت چیست، توضیح داد: سوال بخش خصوصی نیز دقیقا همین است. ما به آمار و جزییات تخصیص ارز دولتی دسترسی نداریم، اما دولت می‌گوید امسال نه تنها این ارز پرداخت شده بلکه حتی عدد بیشتری نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین در حوزه نهاده‌های دامی مانند ذرت، دولت می‌گوید عدد واردات از سال قبل نیز بیشتر بوده است. رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی ما با مرغداران بسیار زیادی مواجه هستیم که به این نهاده‌های دامی دسترسی نداشتند یا مجبور شدند آنها را در بازار آزاد با چند برابر قیمت بخرند. اگر دولت می‌گوید که ارز را داده پس باید در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ورود کند تا متوجه شود کجای کار اشکال داشته که وضعیت واحدهای مرغداری را به اینجا کشانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha