سلامت نیوز : عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، نقش فشارهای عصبی و بحران‌های روحی را در ایست‌های قلبی مهم دانست و گفت: بیش ‌از 60 درصد ایست‌های قلبی، ناشی از بحران روحی و شوك عصبی در افراد مستعد است.

شاهرخ كربلائی در گفت‌وگو با فارس مهمترین علت ایست قلبی در سنین مختلف را بیماری‌های عروق كرنر عنوان كرد و گفت: بیمارانی كه به دلیل سبك زندگی غلط، دارای ریسك فاكتورهایی هستند، پلاك‌هایی در رگ‌های آنها تشكیل می‌شود كه باعث تنگ شدن رگ‌های آنها خواهد شد، این اتفاق ممكن است بدون علامت باشد، بعضی اوقات جدار این رگ‌ها به دلایل مختلف پاره و لخته خون روی آن سوار می‌شود و هنگامی كه پوشش پلاك از جای خود كنده می‌شود، پارگی پلاك (rupture ) پدید می‌آید؛ افزایش سطح LDL و آدرنالین، پرفشاری خون و استعمال سیگار نیز از دیگر علل پارگی عروق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سكته قلبی را مهمترین علت ایست قلبی منجر به فوت دانست و افزود: افزایش سرعت جریان خون در حین فعالیت شدید جسمی و استرس‌های هیجانی را می‌توان از دلایل این موضوع ذكر كرد همچنین تحمیل فشار بیش از اندازه به بدن حین ورزش، فعالیت بدنی، آمیزش جنسی، حمل اشیاء و حتی جارو زدن می‌تواند منجر به پارگی پلاك شود؛ این اتفاق باعث انسداد ناگهانی رگ‌ شده و انسداد ناگهانی رگ باعث سكته قلبی می‌شود.

وی در خصوص كنترل ریسك فاكتورها بیان كرد: با كنترل دیابت، درمان چاقی، انجام ورزش همگانی، پرهیز از استعمال سیگار و بهره‌گیری از رژیم‌های غذایی سالم همچنین عدم استفاده از روغن‌های جامد و روغن‌های اشباع می‌توان از بروز بیماری‌های عروق كرونر و در نتیجه حادث شدن مرگ‌های ناگهانی كه سردسته آن بیماری‌های عروق كرونر است، پشگیری كرد.

این فوق تخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش كه در مواجهه با ایست قلبی باید چه‌ كاری انجام دهیم، اظهار داشت: محققان در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند كه بهترین راه برای احیای بیمار در این شرایط استفاده از دستگاه شوك ( dc shock ) است.

وی افزود: اگر بتوانیم دستگاه‌های شوك را در كشور عمومی كنیم، بسیار مفید است؛ در بسیاری از كشورهای پیشرفته در اماكن عمومی و پرازدحام مانند ایستگاه‌های مترو، ضمن تعبیه دستگاه‌های شوك ( dc shock ) به نیروهای مستقر در این مكان‌ها برای كمك‌های اولیه آموزش عمومی داده‌اند كه نتایج مؤثری نیز داشته است.

كربلائی ادامه داد: شاید تعبیه این دستگاه‌ها در اماكن عمومی و آموزش به نیروهای مستقر در آنجا برای جامعه هزینه بسیار داشته باشد اما اگر هزینه‌های مرگ یك نفر را برای جامعه در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم كه صرف هزینه در این مقوله خالی از فایده نیست؛ این موضوع هم به نفع پرداخت‌كنندگان مالیات و هم به نفع سیستم‌های فعال بهداشت و درمان و شركت‌های بیمه است و اگر آنها هزینه‌ای را به این سیستم تخصیص دهند، می‌توانند از هزینه‌های بزرگتر جلوگیری كنند.

وی با اشاره به دخیل بودن گزینه‌های زمان، سن، شدت بیماری و چند عامل دیگر در رابطه با احتمال زنده ماندن بیمار پس از ایست قلبی گفت: هر میزان فاصله بین آغاز ایست قلبی و شروع زمان احیاء دقیق و صحیح، طولانی‌تر باشد، احتمال زنده ماندن بیمار كمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: قبلاً روی ماساژ قفسه سینه و تنفس مصنوعی تأكید می‌شد اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده‌اند در بیمارانی كه دچار ایست قلبی می‌شوند، شوك باعث احیای مجدد با احتمال زیاد زنده ماندن است.

وی تأكید كرد: بیمارانی كه در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌ هستند، وقتی دچار تشنج بطن می‌شوند، پزشك سریعاً وارد عمل می‌شود و با استفاده از دستگاه شوك بسیاری از این بیماران به حیات خود ادامه می‌دهند؛ اینها همان بیمارانی‌ هستند كه اگر به‌موقع مراجعه نمی‌كردند و تحت نظر پزشك در بیمارستان نبودند، چه بسا جان خود را از دست می‌دادند.

این فوق تخصص قلب و عروق، نقش فشارهای عصبی و بحران‌های روحی را در ایست‌های قلبی مهم دانست و بیان كرد: در تمام دنیا بیش‌از 90 درصد مرگ‌ و میرهای ناگهانی، ناشی از بیماری‌های قلبی است مگر اینكه خلاف آن ثابت شود؛ در بسیاری موارد قبل از اینكه فرد دچار مرگ ناگهانی شود، یك شوك عصبی مانند زندانی‌ شدن، برگشت خوردن چك یا از دست دادن نزدیكان را داشته است، در حقیقت در بیش ‌از 60 درصد از این‌گونه مرگ‌ها، این موضوع دیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha