ترس از جریمه 200هزار تومانی و دوربین‌های روشن ثبت جرایم، خیابان‌ها را خلوت کرده است. راننده با قدرت بیشتری پدال گاز را فشار می‌دهد و رالی‌وار خیابان‌ها‌ را یکی پس از دیگری طی می‌کند تا شاید زودتر به خانه برسد و امشب هم بتواند دردسر جریمه تردد از ساعت9شب به بعد را پشت سر بگذارد.

کرونا در کمین امنیت| آیا ما در شب‌های ممنوعه بی‌دفاع هستیم؟

سلامت نیوز:ترس از جریمه 200هزار تومانی و دوربین‌های روشن ثبت جرایم، خیابان‌ها را خلوت کرده است. راننده با قدرت بیشتری پدال گاز را فشار می‌دهد و رالی‌وار خیابان‌ها‌ را یکی پس از دیگری طی می‌کند تا شاید زودتر به خانه برسد و امشب هم بتواند دردسر جریمه تردد از ساعت9شب به بعد را پشت سر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، چند دقیقه بیشتر تا رسیدن عقربه بزرگ به ساعت موعود نمانده که شهر ناگهان از حرکت می‌ایستد. کورس فرار از جریمه نتیجه داده و رهگذران هم فهمیده‌اند اگر دست نجنبانند و زودتر راهی خانه نشوند، همین چند مسافربر شخصی هم که خطر جریمه شدن را به جان خریده‌اند نیز می‌روند و در خیابان آواره می‌شوند.

طرح ممنوعیت تردد یکباره تهران را خالی می‌کند، چراغ خانه‌ها روشن می‌شود و خیابان‌های شهر خالی از جمعیت.همه‌‌چیز به‌نظر عادی و آرام است، اما این تنها یک روی سکه شب‌هایی است که کرونا برای بسیاری کوتاهش کرده است. تعطیلی‌های اجباری و منع تردد خودروها برای برخی فرصت ویژه‌ای فراهم کرده که کمتر گیرشان می‌آید؛ شما فرض کنید برخی سارقان و زورگیران و مانند آنها.


«گُل» فروش در ایستگاه

تاکسی‌ها یکی‌یکی جایگاه تاکسی میدان پونک را ترک می‌کنند. راننده آخرین تاکسی مانده در ایستگاه، نگاهی به ساعتش می‌اندازد و با نیم‌نگاهی به جایگاه مسافران، وقتی مطمئن می‌شود خبری از مسافر نیست، ماشینش را روشن می‌کند و با صدای بلند از آریا، صاحب کیوسک روزنامه‌فروشی که هنوز چراغ‌های پرنور کیوسکش روشن است و دارد روزنامه‌ها و تنقلات روی میز را  برای بستن کیوسک جمع می‌کند، خداحافظی می‌کند.

چند لحظه بعد تاکسی زرد سمت مقصد نامعلومی راه می‌افتد و با رفتنش جایگاه می‌ماند و سکوتی به تمامی معنا.هنوز مدت زیادی از رفتن تاکسی و خالی شدن جایگاه نگذشته است که درست جایی که مرز میان تاریکی و روشنایی است، 206سفید‌رنگی توقف می‌کند و چند پسر جوان که به زحمت سن و سالشان به 20می‌رسد، از آن پیاده می‌شوند.

ساقی های جوان برای مشتری‌هایشان به گفته خودشان «حال خوب» آورده‌اند و مواد را بین مشتری‌هایی که ظاهر شیکی دارند، تقسیم می‌کنند:«یه بسته گل؟ 50تومن. چیز دیگه‌ای بخوای هم هستا.» این حرف پسر جوانی است که از 206پیاده شده و ساقی مصرف‌کنندگان ماده مخدر گل در حوالی میدان پونک است. پسر خریدار با کلاه سفیدی که سرش گذاشته و کاپشنی هم‌رنگ کلاهش به تن دارد، حرفی نمی‌زند و فقط «گل» می‌خواهد. بوی گُل در هوا بلند می‌شود. جمع گُل‌کش‌ها جمع شده و دودی سفید و غلیظ از دهان جوان‌های مصرف‌کننده به آسمان می‌رود. با هر دودی صدای خنده پیروزمندانه‌ای به گوش می‌رسد.آریا هم کیوسکش را بسته و با زدن آخرین قفل کیوسک، بدون اینکه نگاهی به گعده جوان‌های در حال نشئگی بیندازد، سوار موتورش می‌شود و می‌رود.


در پناه کیوسک پلیس

حسین، نزدیک  بوستانی در غرب تهران کسب‌و‌کاری دارد و مجبور است تا جایی که می‌تواند در مغازه را باز بگذارد تا شاید با فعال بودنش، بتواند یکی، دو جنس بیشتر بفروشد و با این فروش، کمتر مجبور شود از جیب، پول کرایه مغازه را بدهد. همین فکر باعث شده شب‌ها برای رفتن به خانه، نتواند سوار پراید مدل 92‌اش شود؛ چون مجوز تردد ندارد و جریمه می‌شود و این یعنی هر چه در یک روز فروخته را باید بابت جریمه کنار بگذارد.

می‌گوید: «چاره‌ای ندارم. در طول روز باید چند جا بروم و بار ببرم و بیاورم. با تاکسی و اتوبوس نمی‌شود این کارها را انجام داد. ماشین، عصای دستم است و نمی‌توانم آن را خانه بگذارم و بیایم در مغازه. » او می‌گوید، محدوده پونک شب‌ها گاهی ناامن می‌شود و نزدیکی آن به دره فرحزاد که محلی برای تجمع معتادان و خیابان‌گردان است باعث شده نگران ماشینش باشد که نمی‌تواند آن را به‌دلیل منع تردد به خانه ببرد:

«رفت‌وآمدهای مشکوک این اطراف زیاده و شب هم که تردد کم شده و من هم برای اینکه ماشینم مورد دستبرد قرار نگیرد، آن را نزدیک کیوسک نیروی انتظامی جلوی بوستان پونک پارک می‌کنم که حداقل دزدها از ترس کیوسک پلیس هم که شده کاری به ماشینم نداشته باشند.» مأموران در کیوسک پلیس تا صبح بیدارند و به‌نظر ترفندی که حسین برای در امان نگه داشتن خودرویش از دست دزدها و افراد مسئله‌دار به‌کار گرفته، مؤثر باشد.


شب‌های پایتخت امن است سردار حمید هداوند،جانشین فرمانده انتظامی پایتخت 

با ادامه شیوع ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای منع تردد شبانه از ساعت 21تا 4بامداد، پایتخت نیز مشمول این محدودیت‌ها شده و وظیفه نظارت بر اجرای آن هم به نیروی انتظامی واگذار شده است؛ از این رو، تمامی رده‌های انتظامی پایتخت در واحدهای پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، پلیس راهنمایی و رانندگی و یگان امداد با افزایش تعداد گشت‌های خودرویی و موتوری تلاش کرده‌اند تا مصوبات ابلاغی از سوی کسبه و شهروندان تا حد ممکن رعایت شود.

از سوی دیگر، با کاهش تردد در شهر و تعطیلی واحدهای صنفی، لزوم تأمین و تقویت امنیت در پایتخت به شکل جدی در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفته است و حضور محسوس و نامحسوس گشت‌های انتظامی در مناطق و محله‌های مختلف شهر خصوصاً مناطق پرخطر افزایش پیدا کرده است تا خلوتی معابر و محله‌ها منجر به عرض‌اندام متخلفان و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی شهر نشود.

علاوه بر این، در طول ساعات منع تردد شبانه ضمن رصد مونیتورینگ ترافیک، تمام مناطق پایتخت مورد پایش امنیتی قرار گرفته و کوچک‌ترین تحرک و هنجارشکنی متخلفان رصد و از سوی مأموران انتظامی با آن برخورد می‌شود. زنجیره‌ای از این اقدامات در روزهای اخیر سبب کاهش برخی تخلفات و جرائم در پایتخت شده است؛ به‌گونه‌ای که شاهد کاهش بی‌سابقه آمار سرقت از منزل و نیز سوانح رانندگی بوده‌ایم. تأکید می‌کنم، شهروندان درصورت مشاهده هرگونه تخلف امنیتی و انتظامی می‌توانند با شماره 110تماس گرفته و از مأموران برای رسیدگی به موضوع و برطرف کردن مشکل کمک بخواهند.


آیا ما در شب‌های ممنوعه بی‌دفاع هستیم؟

 سیاست‌های محدودیت تردد یکی از برنامه‌های مهمی است که در حدود یک سال گذشته برای کم کردن معاشرت مردم در کشورهای مختلف جهان اجرا شده است. ایران هرچند دیرهنگام این سیاست را به اجرا گذاشت، اما نتیجه این است که هر شب تقریبا همه خیابان‌های شهر تحت‌تأثیر اجرای آن از ساعت 9شب به بعد به کلی خالی از جمعیت و رفت‌وآمد می‌شود.

این شرایط البته به نفع منافع همگانی و راهکاری است مؤثر برای کاهش تجمعات و در پی آن کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در هفته‌های آینده، اما اجرای آن پیامدهایی هم داشته است؛ یکی از مهم‌ترین آنها تبدیل بخش زیادی از فضاهای شهر به فضاهای ناامن و به‌اصطلاح بی‌دفاع. فضاهای بی‌دفاع به بیان ساده، فضاهایی هستند که اگر فرد یا افرادی در معرض خطر مانند سرقت، آزار خیابانی یا زورگیری و سایر جرائم خشن قرار گیرند، امکان دفاع چندانی از خود ندارند؛ به همین دلیل بهتر است در این شب‌ها از پیاده‌روی به‌تنهایی و خروج غیرضروری از خانه خودداری کنید.

شهرها هم‌اکنون در 2بازه زمانی خلوت می‌شوند؛ ساعت 6عصر و ساعت 9شب، پس سعی کنید:1. پیش از آغاز ممنوعیت‌ها به خانه بروید.2. از رفت‌وآمد پیاده در خیابان‌های خلوت خودداری کنید.3. سعی کنید با یک یا 2نفر از همکاران مسیرهای مشترک را طی کنید.4. موبایلتان را در زمان پیاده‌روی در دست نگیرید.5. هنگام پیاده‌روی از پیاده‌رو حرکت کرده و خیابان‌های اصلی و روشن را انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha