یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

جمعیت شناس و پژوهشگر اجتماعی تولد روند را نوعی چشم و هم چشمی از نوع جدید برشمرد و گفت، این کار هیچ ارجحیتی برای فرد ایجاد نمی کند.

تولد رُند، چشم هم چشمی از نوع دیگر

سلامت نیوز:جمعیت شناس و پژوهشگر اجتماعی تولد روند را نوعی چشم و هم چشمی از نوع جدید برشمرد و گفت، این کار هیچ ارجحیتی برای فرد ایجاد نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، سال های دور، تولد فرزند بر اساس چشم هم چشمی با سایر زنان فامیل صورت می گرفت و رقابت در داشتن فرزندان زیاد بود. نامگذاری آن ها هم هر یک بنا به روزی که به دنیا می آمد یا سلیقه پدر یا مادر یا بستگان صورت می گرفت.

کم کم نامگذاری فرزندان مورد توجه قرار گرفت و نامگذاری هر تعداد فرزند با یکی از حروف الفبا یا بر مبنای نام های مذهبی یا نامهای تاریخی مرسوم شد.

پروسه فرزندآوری به نامگذاری آنان ختم نشد و در دهه اخیر به تاریخ تولد کشیده شد تا آنجا که برای ثبت تاریخ تولد رُند فرزند به پرداخت هزینه زیاد تن می دهند. شاهد مدعا رقابت بر سر ثبت تاریخ تولد 9 / 9 / 99 است که تقاضای آن از تقاضا برای دریافت واکسن آنفلوآنزا یا مایحتاج زندگی بیشتر است و بنا بر توئیت یک خبرنگار از گفته های یکی از  پرستاران، خانواده‌ای برای تولد فرزندشان در ساعت ۰۹:۰۹ روز ۹.۹.۹۹، صد و ۳۰ میلیون تومان پول رزرو اتاق عمل داده‌اند!

گزارش سازمان ثبت احوال از نرخ تولد در تاریخ های رند هم حکایت از دو برابر شدن زایمان ها در این تاریخ ها دارد، آنجا که می بینیم در تاریخ ۹۸.۸.۸ تولد ۵۲۴۲ نوزاد، ۹۷.۷.۷ تولد ۲۱۸۷ نوزاد، ۹۶.۶.۶ تولد۵۶۸۰ نوزاد، ۹۵.۵.۵ تولد ۶۰۱۳ و ۸۸.۸.۸ تولد ۴۱۹۵ نوزاد در سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

چرایی توجه به ثبت تاریخ تولد رند برای فرزند تا آنجا که فرایند بارداری را دستخوش تغییر و به گفته ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور، با سزارین و استفاده از برخی داروها بدون دلیل پزشکی و علمی، زندگی آینده نوزاد را آسیب زا کند، پرسشی است که این روزها محافل عام و خاص به دنبال پاسخ آن می گردند.

همین پرسش ها و نیافتن پاسخ ها موضوعی بود که خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا را بر آن داشت تا با شهلا کاظمی پور جمعیت شناس به گفت و گو بنشیند.

پیروی از مُد اجتماعی عامل بوجود آمدن مناسبت های لاکچری

این جمعیت شناس با تاکید بر اینکه مُد اجتماعی باعث شده تا مادران جوان بیشتر به سمت داشته های لاکچری کشیده شوند، توضیح داد: مُد اجتماعی به موارد و مسایلی هر چند نادرست گفته می شود که در جامعه رایج می شود و به صورت مد درمی آید.

وی افزود: دیر زمانی خانواده ها برای نامگذاری فرزندان هر اسمی را انتخاب می کردند اما بعدها مُد شد که نام فرزند به ترتیب حروف الفبا باشد؛ مُدهای اجتماعی که در مقطعی از زمان رایج و سپس کمرنگ شده و جای خود را به مُدهای جدید داده است.

کاظمی پور با بیان اینکه در 10 سال اخیر هم گرفتار مُد اجتماعی تاریخ تولد رند هستیم، تصریح کرد: به طور قطع این مُد به مرور زمان فروکش می کند و جای خود را به موضوع دیگر می دهد. اما باید توجه داشت این مُد اجتماعی تاریخ تولد رند یک نتیجه فاسد به دنبال دارد که آن در حال حاضر مساله اجتماعی شده است.

این جمعیت شناس توضیح داد: زیرا تولد فرزند دست افراد نیست و بسته به فیزیولوژی بدن مادر تاریخ و زمان تعیین می شود. بر همین اساس نمی توان تولد فرزند را عقب و جلو انداخت کاری که هم به مادر و هم به فرزند لطمه می زند.

کاظمی پور با ابراز تاسف از اینکه در جامعه امروز، خانواده ها سلامت خود را فدای چشم و هم چشمی می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این تبی است که جامعه را فراگرفته و گروهی برای خودنمایی یا جذب فالوور در شبکه های مجازی به این کار متظاهرانه دست می زنند در غیر این صورت این موضوع نه خوشبختی برای فرد به دنبال دارد و نه او را در آینده حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: عده ای با این عقیده که تاریخ رند خوش اقبالی برای فرزند می آورد به دنبال این مُد اجتماعی می روند اما فراموش نکنند اگر هم این ایده صحیح باشد در صورت طبیعی بودن و نه بر اساس تصنعی شدن رخ می دهد.

سطحی نگری بسترساز مُد اجتماعی

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تاریخ تولد رند هیچ ارجحیتی برای افراد ایجاد نمی کند، تصریح کرد: مردم بجای عمیق تر و متفکرتر شدن و توجه به معیارهای درونی خود، متاسفانه به سطحی نگری روی آورده اند.

وی افزود: در جامعه امروز ما، سطحی نگری به شدت اشاعه پیدا کرده و شبکه های اجتماعی بر دامنه آن افزوده اند.

رسانه ها نقش زیادی در تشدید این پدیده نوظهور دارند

این جمعیت شناس، نقش رسانه و فضای مجازی را در سر زبان ها انداختن این تاریخ تولدهای لاکچری برجسته عنوان کرد و گفت: وقتی منحصر به این تاریخ ها مطلبی چاپ می شود این تاریخ برجسته می شود. این مشکل مربوط به زمان حال نیست بلکه در سال های گذشته هم شاهد بودیم که با شایع شدن یک پدیده یا رفتار  اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی هم با گزارش های خود این موضوع را تشدید می کنند.

کاظمی پور یادآور شد: با در نظر گرفتن اینکه فناوری ارتباطی و شبکه های اجتماعی در دو دهه اخیر گسترده تر شده، این رفتار های اجتماعی که برخی واقعی و برخی تصنعی هستند هم بیشتر تشدید شده اند.

وی، تصمیم سازمان ثبت احوال مبنی بر اینکه تاریخ تولد نوزادان متولد یکم تا پانزدهم آذر ماه به تاریخ ۹.۹.۹۹ قابل ثبت است، را هم اشاعه دهنده این مُد اجتماعی دانست و تصریح کرد: تصمیم ثبت احوال برای کاهش هجوم مادران باردار برای تاریخ تولد رند است اما غافل از اینکه همین کار به اشاعه این مُد اجتماعی دامن می زند و اشتباه است.

برجسته شدن انسان ها ربطی به تاریخ تولد آنان ندارد

 کاظمی پور، راهکار مناسب برای از بین بردن این پدیده نوظهور را الگوپروری از نسل فرهیخته برای نسل جوان عنوان کرد و گفت: شناخت و معرفی انسان های خودساخته و تلاشگر را پیشه خود قرار دهیم نه دانش آموز یا فردی که فلان تاریخ تولد را دارد.  

وی افزود: به طور معمول مسائل فرهنگی در درازمدت ایجاد می شوند و در درازمدت هم از بین می روند پس یک شبه یا یک روزه نمی توان یک رفتار اجتماعی را از بین برد.

این جمعیت شناس خاطرنشان کرد: این امر در صورتی امکان پذیر است که طی سال پیامدها و آسیب های این رفتار اجتماعی تذکر داده و در رسانه ها به آن پرداخته شود تا نسل جوان جویای نام و تنوع طلب، مسیر خود را پیدا کند نه اینکه مختص همان روز یک مطلبی هشدارگونه منتشر شود و تمام.

کاظمی پور تاکید کرد: باید در میان این نسل، مسایل علمی، اخلاقی و مذهبی را اشاعه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha