یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 303816

کسانی که مبتلا به کرونا شده باشند پس از گذشت ۲۸ روز از بهبودی و رفع علایم بیماری می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند. شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و فرد باید محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال داشته باشد.

اهدای پلاسمای کووید ۱۹ چه شرایطی دارد؟

سلامت نیوز: کسانی که مبتلا به کرونا شده باشند پس از گذشت ۲۸ روز از بهبودی و رفع علایم بیماری می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند. شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و فرد باید محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال داشته باشد. 

شرایط اختصاصی اهدای پلاسمای کووید ۱۹

*به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، ارائه مستندات مربوط به ابتلای بیماری از جمله نتیجه آزمایش PCR، نتیجه آزمایش‌های سرولوژیک، مستندات بستری در بیمارستان یا عکس سی تی اسکن ریه که توسط اهدا کننده ارائه می‌شود.

*طبق ضوابط سازمان انتقال خون مصرف دارو‌های ضدفشار خون مشروط بر کنترل شدن فشار خون و  نبود عوارض این بیماری مانند عوارض قلبی، بلامانع است.

*مصرف آسپرین موجب منع اهدای پلاسما نمی‌شود و کسی که حین بستری آنتی بیوتیک مصرف می‌کرده  است نیز می‌تواند پلاسمای کووید خود را اهدا کند.

*طبق دستور العمل‌ها تمامی اهداکنندگان در ابتدا و انتهای فرایند توسط پزشک از نظر ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و دمای بدن کنترل می‌شوند.

*پس از ضدعفونی سطح پوست، سوزن متصل به ست یک بار مصرف وارد رگ اهدا کننده می‌شود و از این طریق خون وارد ست می‌شود و پس از جداسازی پلاسما از طریق همان رگ، خون و دیگر اجزای آن غیر از پلاسمای حاوی آنتی بادی، به بدن برمی گردد.

*حجم پلاسمای جمع آوری شده ۵۰۰ سی سی است و با توجه به این که بیشتر آن آب است در عرض ۴۸ ساعت در بدن جایگزین می‌شود. طبق دستورالعمل‌های استاندارد هر اهداکننده می‌تواند بعد از یک ماه و تا زمانی که میزان آنتی بادی در بدنش مناسب است و اگر سابقه اهدای خون کامل داشته باشد پس از هشت هفته برای اهدای مجدد اقدام کند.

*متخصصان انتقال خون توصیه می کنند برای این که هنگام اهدای خون وضعیت مناسبی داشته باشید شب قبل از اهدا استحمام کنید و مقدار زیادی مایعات بنوشید.

*همچنین ۲۴ ساعت قبل از اهدای پلاسما از مصرف تخم مرغ و غذا‌های چرب بپرهیزید.

*به شما توصیه خواهد شد که حتما ۱۵ دقیقه در محل خون گیری استراحت کنید و بعد از پایان اهدای پلاسما برای جبران مایعات بدن هشت لیوان نوشیدنی بنوشید و بهتر است این نوشیدنی چای، قهوه یا نوشابه‌های تحریک کننده نباشد.

*یک ساعت قبل از اهدای پلاسما از استعمال دخانیات پرهیز کنید و تا ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت‌های غیرمعمول و استرس‌زا انجام ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha