با گذشت بیش از یک هفته از ممنوعیت سفر بیماران کرونایی، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها همچنان به سامانه وزارت بهداشت دسترسی ندارند و نمی‌توانند وضعیت مسافران مبتلا به کرونا را استعلام کنند.

مسافران کرونایی در آژانس و هتل قابل شناسایی نیستند

سلامت نیوز:با گذشت بیش از یک هفته از ممنوعیت سفر بیماران کرونایی، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها همچنان به سامانه وزارت بهداشت دسترسی ندارند و نمی‌توانند وضعیت مسافران مبتلا به کرونا را استعلام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت سفر افراد مبتلا به کرونا را تا ۱۴ روز ممنوع کرده و در بخشنامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، تاکید کرده است «از جابه‌جایی مسافران به صورت هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای بدون دریافت نتیجه تست منفی کرونا خودداری کنند.»

وزارت بهداشت اما بعد توضیح داد که لزومی ندارد مردم برای سفرهای داخلی حتما تست کرونا بدهند، کنترل مسافران از طریق «سرویس برخط استعلام الکترونیکی وضعیت ابتلا به کووید-۱۹» صورت می‌گیرد. معاون گردشگری هم تایید کرد: سفر به ارائه نتیجه منفی تست کرونا مشروط نشده است و طبق توضیح وزارت بهداشت، لازم نیست پیش از سفرهای داخلی تست PCR انجام شود. اما از ورود مبتلایان کووید-۱۹ به داخل هواپیما، قطار و اتوبوس جلوگیری می‌شود و خدمات تور و سفر به مبتلایان کرونا نباید فروخته شود. وزیر راه و شهرسازی نیز در همین راستا گفت که ارائه تست کرونا برای سفرها و پروازهای داخلی الزامی نیست؛ چرا که در شرایط کنونی ظرفیت گرفتن تست و هزینه‌های آن وجود ندارد و به همین دلیل وزارت بهداشت به آن وارد نشده و تا کنون، غیر از غربالگری و تب‌سنجی خواسته‌ای نداشته است.

طرح کنترل مسافران مبتلا به کرونا قرار بود از اول آذرماه اجرا شود. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی دوم آذرماه، در جریان بازدیدی که از فرودگاه مهرآباد و روند صدور بلیت هواپیما و کارت پرواز بر اساس پروتکل‌های جدید داشت، گفت: برای مبتلایان به ویروس کرونا بلیتی صادر نمی‌شود. سازمان هواپیمایی در گزارشی که از آن بازدید منتشر کرد، اطلاع داد که «تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی به سامانه شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ وزارت بهداشت متصل شده‌اند. براین اساس ابتدا در زمان فروش بلیت، وضعیت مسافر ازطریق اتصال به بانک اطلاعاتی بیماران مبتلا به کرونا در وب‌ سرویس ماسک وزارت بهداشت استعلام گرفته شده و درصورت ابتلای مسافر به کرونا، بلیت صادر نمی‌شود. همچنین وضعیت مسافران در زمان حضور در فرودگاه و هنگام دریافت کارت پرواز از وب سرویس مذکور استعلام می‌شود و درصورت ابتلا به کووید ۱۹، کارت پرواز صادر نمی‌شود.»

چهارم آذرماه نیز در خبری به نقل از معاون حمل‌ونقل و زیر راه و شهرسازی، اعلام شد که برای ۷۰۰ مسافر مبتلا به کرونا در حوزه هوایی، ریلی و جاده‌ای بلیت صادر نشده است.  

شرکت حمل و نقل ریلی رجا و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در چهارم آذرماه از اتصال به شبکه شناسایی بیماران مبتلا به کرونا اطلاع دادند.

با این حال، شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و هتل‌ها هنوز به سامانه وزارت بهداشت برای استعلام از وضعیت مسافران به مبتلا کرونا متصل نشده‌اند. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید: تاکنون بخشنامه‌ای به دست ما نرسیده و به سامانه وزارت بهداشت نیز متصل نشده‌ایم. آژانس‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین بلیت هنوز امکان دریافت استعلام از وضعیت مسافران مبتلا به کرونا را ندارند و نمی‌توانند بیماران را تشخیص دهند و طبیعتا به هر مراجعه‌کننده‌ای بلیت می‌فروشند.

او می‌افزاید: گفته شده تمام ایرلاین‌ها به سامانه وزارت بهداشت متصل شده‌اند و امکان شناسایی بیماران کرونایی را دارند، اما مساله این است که ایرلاین‌ها اغلب فروشنده بلیت نیستند، مردم بلیت را یا آنلاین از وب‌سایت‌ها می‌خرند یا از آژانس‌های مسافرتی. موضوع دیگر این است که تعدادی از ایرلاین‌ها اصلا نمی‌توانند به سامانه وزارت بهداشت متصل شوند چون سرور خارجی دارند. آژانس‌ها هم که هنوز به اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا دسترسی ندارند، پس بلیت می‌فروشند. مسافر تا فرودگاه می‌رود، پای پرواز مشخصات او را چک می‌کنند و اگر مبتلا باشد برش می‌گردانند؛ آیا این شیوه درست است؟

رفیعی با تکرار انتقادهایی که پیش‌تر به بخشنامه وزارت بهداشت وارد کرده بود، می‌گوید: این بخشنامه ناکارآمد است؛ مگر همه مسافران تست کرونا داده‌اند؟ برخی ناقل بی‌علامت هستند و تست هم نداده‌اند، چگونه می‌توان این افراد را شناسایی کرد!؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار می‌کند: مثلا در سفرهای اروپا شرط فروش بلیت هواپیما داشتن ویزای کشور مقصد است، آژانس می‌داند به مسافری که ویزا ندارد نباید بلیت بفروشد، اما درباره سفرهای داخلی و کنترل مسافران مبتلا به کرونا، چه اطلاعات دقیقی در دسترس آژانس وجود دارد که خدماتی به این افراد نفروشد و مانع سفر بیماران مبتلا به کرونا شود؟

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ نیز می‌گوید که هتل‌ها هنوز به سامانه وزارت بهداشت متصل نشده‌اند و امکان تشخیص بیماران مبتلا به کرونا را ندارند.

او به برقراری ماموریت‌های کاری و برخی سفرها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هیچ بخشنامه و یا دستورالعملی در رابطه با چگونگی اتصال به سامانه شناسایی بیماران کرونا، در اختیار هتل‌ها قرار نگرفته است، ولی اطلاع داریم که از کانال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکاتباتی با وزارت بهداشت شده که هتل‌ها به این سامانه دسترسی پیدا کنند.

وزارت بهداشت در دستورالعملی که ۲۶ آبان‌ماه ابلاغ کرد،  درباره چگونگی اتصال به سرویس برخط استعلام الکترونیکی وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ توضیحاتی داده و تاکید کرده بود: «تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده سامانه فروش بلیت مسافربری به صورت انفرادی و چارتری که هم‌اکنون سامانه‌های ایشان در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور درحال استفاده است، ملزم به انجام به‌روزرسانی‌های فنی مربوطه در نرم‌افزارهای خود هستند تا از آن طریق قابلیت استعلام الکترونیکی و ممانعت از فروش بلیت برای فروشندگان بلیت مسافربری در سراسر کشور فراهم شود. به منظور بهره‌برداری از این سرویس الکترونیکی و پیاده‌سازی آن در سامانه‌های مربوطه مقتضی است در گام نخست شرکت‌ها نسبت به برقراری ارتباط شبکه با گذرگاه خدمات الکترونیکی «سروا PGSB» سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام کنند...»

اما معاون گردشگری نامه دیگری به وزارت بهداشت نوشت و پیشنهاد کرد دسترسی لازم به داده‌های مربوط به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدهد تا همه تاسیسات گردشگری از این طریق، از وضعیت مسافران مبتلا به کرونا مطلع شوند و به قطع زنجیره این ویروس کمک کنند. ولی تیموری گفت: وزارت بهداشت امکان دسترسی به داده‌های بیماران مبتلا به کرونا را فقط برای شرکت‌های حمل و نقل و دفاتر خدمات مسافرتی فراهم کرده است و سایر تاسیسات از این دسترسی محروم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha