من متوجه شدم این بچه دچار حملات عصبی شدیدی شده است. او خوب غذا نمی‌خورد، دیگر مثل قبل شاد نبود و بسیار عصبی و پرخاشگر رفتار می‌کرد و کسی نمی‌توانست به او نزدیک شود. ارتباط برقرارکردن با این بچه‌ها بسیار سخت است. بعد از چند روز تلاش موفق شدم با روناک ارتباط برقرار کنم و او به من اعتماد کرد و برایم گفت در خانه پدری او را اذیت کرده‌اند.

تحقیق درباره ادعای آزار دختر کندذهن

سلامت نیوز: من متوجه شدم این بچه دچار حملات عصبی شدیدی شده است. او خوب غذا نمی‌خورد، دیگر مثل قبل شاد نبود و بسیار عصبی و پرخاشگر رفتار می‌کرد و کسی نمی‌توانست به او نزدیک شود. ارتباط برقرارکردن با این بچه‌ها بسیار سخت است. بعد از چند روز تلاش موفق شدم با روناک ارتباط برقرار کنم و او به من اعتماد کرد و برایم گفت در خانه پدری او را اذیت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، دادگاه برای بررسی ادعای دختر ناتوان ذهنی درباره آزار و اذیتش، متهم پرونده را بازداشت و دختر نوجوان را برای بررسی سلامت روان به پزشکی قانونی معرفی کرد.

این دختر نوجوان خرداد سال جاری به مددکارش گفته بود از‌سوی اقوام نزدیکش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. با شکایت بهزیستی، پرونده آزار و اذیت این دختر به جریان افتاد و زن مددکار با جدیت آن را دنبال کرد. با توجه به شکایت مطرح‌شده، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۲ دادگاه کیفری استان فرستاده شد. در شکایت مطرح‌شده از‌سوی این دختر آمده او از‌سوی نزدیکانش وقتی در خانه پدرش میهمان بود، مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

مدتی قبل یکی از مددکاران بهزیستی گزارشی را به مقامات بالاتر ارائه داد که از یک آزار خبر می‌داد. این مددکار در گزارش خود به مسئولان بهزیستی نوشت: دختری نوجوان که دارای معلولیت ذهنی است و در این مرکز نگهداری می‌شود، بعد از بازگشت از خانه پدری‌اش دچار حملات عصبی شدید شده و رفتار‌های عجیب زیادی داشته که بعد از بررسی معلوم شده این دختر مورد کودک‌آزاری قرار گرفته است.

مددکار این دختر نوجوان در شرح یافته‌هایش به قضات گفت: روناک دختر نوجوانی است که از چند سال قبل برای نگهداری به مرکز بهزیستی‌ای که من در آن کار می‌کنم، سپرده شد. روناک دچار کندذهنی است و معلولیت ذهنی‌اش باعث شده مانند انسان‌های دیگر نتواند زندگی کند و مراقبت بسیاری نیاز دارد. از آنجایی که خانواده‌اش ادعا کرده بودند توانایی نگهداری از او را ندارند، این دختر را به بهزیستی سپردند. طبق روال و قانون، بچه‌هایی که دارای معلولیت ذهنی هستند و خانواده دارند، می‌توانند در صورت تمایل خانواده‌شان چند روزی پیش آن‌ها بمانند. روناک هم گاهی به درخواست خانواده‌اش به خانه می‌رفت تا اینکه بار آخر وقتی روناک از خانه به مرکز بهزیستی برگشت، من متوجه شدم این بچه دچار حملات عصبی شدیدی شده است. او خوب غذا نمی‌خورد، دیگر مثل قبل شاد نبود و بسیار عصبی و پرخاشگر رفتار می‌کرد و کسی نمی‌توانست به او نزدیک شود. ارتباط برقرارکردن با این بچه‌ها بسیار سخت است. بعد از چند روز تلاش موفق شدم با روناک ارتباط برقرار کنم و او به من اعتماد کرد و برایم گفت در خانه پدری او را اذیت کرده‌اند.

او گفت: روناک به‌شدت آسیب دیده و صدمات روانی به او بسیار سنگین است. روناک مدعی است خواهرش این مسئله را دیده است.

بعد از گزارش مددکار و شکایت ازسوی بهزیستی، تحقیق از این دختر نوجوان آغاز شد. روناک که خوب نمی‌توانست صحبت کند، با لحن و زبان خودش برای قضات توضیح داد: وقتی به خانه رفتم و با خانواده بودم، آنجا من را اذیت کردند. من می‌خواستم زودتر به بهزیستی بیایم، ولی چند روز من را نگه داشتند. خواهرم هم در خانه بود. مادرم هم بود، ولی خواهرم دید که با من چه کار‌های بدی کردند.

این در حالی است که قضات دستور تحقیقات گسترده‌ای را درباره خانواده این دختر صادر کردند و بر اساس گزارش‌ها، مشخص شد این دختر در یک خانواده شش‌نفره زندگی می‌کند و معلولیت ذهنی او باعث شده تا خانواده که از فقر اقتصادی نیز رنج می‌برند، نتوانند از عهده هزینه‌های این دختر بربیایند و او را با توجه به شدت مشکلی که داشته، به بهزیستی بسپارند.

این در حالی است که روز حادثه به‌جز اعضای خانواده، چند نفر از مردان فامیل نیز میهمان خانواده بوده‌اند. همچنین مشخص شد هرچند این دختر در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می‌شده و دور از خانواده بوده، اما نزد مربیانش احساس امنیت بالایی داشته و دختر شادی بوده است.

در ادامه تحقیقات، قضات دو عضو خانواده روناک را احضار کردند. آن‌ها هر دو منکر آزار این دختر شدند و گفتند این حرف‌ها به خاطر تخیل روناک است. یکی از این افراد که زمان حادثه در خانه دختر معلول میهمان بود، گفت‌: من هیچ‌وقت چنین کاری نکردم و نمی‌دانم روناک چرا چنین حرفی زده است. پدر روناک به خاطر فقر مالی بچه را به بهزیستی سپرد. چون بچه کندذهن بود، مراقبت زیادی لازم داشت و خرج زیادی هم داشت. برادرم دخترش را دوست دارد و مدام برای او دلتنگی می‌کند و از اینکه روناک را به بهزیستی سپرده، خیلی ناراحت است. او بچه را آورده بود تا چند روز با خانواده باشد. ما همگی همیشه از روناک مراقبت کرده و می‌کنیم. من این حرف را قبول ندارم که بچه را اذیت کرده‌ام.

با این‌حال روناک همچنان این فرد را متهم کرد و دادگاه حکم بازداشت مرد جوان را صادر و دختر را نیز برای بررسی وضعیت روحی و روانی و صحت گفته‌هایش به پزشکی قانونی معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha