با شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشور، یکی از مباحثی که در چند روز گذشته مطرح شده، ساخت واکسن کرونا توسط تیم تحقیقاتی ایشان بود.

واکسن «شهید فخری‌زاده» در مرحله آزمایش انسانی

سلامت نیوز: با شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشور، یکی از مباحثی که در چند روز گذشته مطرح شده، ساخت واکسن کرونا توسط تیم تحقیقاتی ایشان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، با وجود اینکه تاکنون وزارت بهداشت و درمان، اشاره‌ای به نام شرکت‌ها و تیم سازنده این واکسن نکرده بود، با شهادت و ترور محسن فخری‌زاده حالا مشخص شد که او چه نقش مهم و تعیین کننده‌ای در جهت ساخت واکسن بومی کرونا داشته و شاید با ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده، تولید این واکسن ایرانی، در شرایطی که کشور تحریم‌های سخت را تجربه می‌کند، به تعویق بیفتد.

اما آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌گویند در چند روز آینده، آزمایشات انسانی و بالینی این واکسن آغاز می‌شود. چند ساعت پس از شهادت رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، وزارت بهداشت به ترور او واکنش نشان داد و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:

«مجموعه مدیریتی شهید دکتر فخری‌زاده، در زمینه‌های متعدد سلامتی فعالیت می‌کرد از جمله تهیه کیت تشخیصی کرونا و تحقیقات روی واکسن کووید ۱۹.» البته در گذشته نیز اعلام شده بود که وزارت دفاع با همکاری وزارت بهداشت برای ساخت تجهیزات لازم از جمله کیت تشخیص بیماری و همچنین واکسن بیماری کرونا فعالیت دارد.

بنابراین فخری‌زاده به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار و شناخته شده در وزارت دفاع به شمار می رفت که در زمینه‌های گوناگون علمی و تحقیقاتی به ایفای نقش می‌پرداخت که یکی از آنها تولید واکسن کرونا بود.

البته کیانوش جهانپور نیز این موضوع را پس از ترور شهید فخری زاده تایید کرده و گفته بود: «به هرحال حوزه پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در مقولات متعدد و پژوهش‌های متعدد ایمنی و امنیتی-دفاعی تحقیق می‌کنند. تیم تحقیقاتی «سپند» تنها مرکز تحقیقاتی در این زمینه نیست، مراکز مختلف تحقیقاتی دولتی و خصوصی دیگری نیز در زمینه واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که برخی پیشروتر هستند.»بارها در هفته گذشته گفته شده بود که یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا به‌زودی مجوز تحقیقات انسانی را دریافت می‌کند.

چند بار نیز به‌طور تایید نشده گفته شد واکسن در دست بررسی وزارت دفاع که در مجموعه شهید فخری‌زاده، تحقیق می‌شود، واکسنی است که به مرحله انسانی رسیده ‌است. با این حال روز گذشته علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران این موضوع را تایید کرد و گفت: «پروژه ساخت واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» به مرحله آزمایش‌های انسانی رسیده است.»


کاهش آمار مرگ و میر
در شرایطی میلیون‌ها نفر در ایران به مصونیت واکسن بومی در برابر ویروس کرونا چشم دوخته‌اند که تا کنون 948 هزار و 749 نفر در کشور به این ویروس مبتلا شده و 47 هزار و 875 نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان، پس از هشت روز از اعمال محدودیت‌ها در کشور، شمار جان‌باختگان در یک روز- از شنبه (8 آذر) تا یک شنبه (9 آذر)- از عدد 480 فوتی در روز جمعه، به 389 نفر در زمان مذکور رسید.

همچنین در این مدت با کاهش موارد نسبی ابتلا، 12 هزار و 950 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد. همچنین 5859 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در این شرایط وزیر بهداشت نیز به این موضوع اذعان داشت که کاهش فوتی‌های کرونا در یک روز اخیر به معنای عادی شدن شرایط نیست.

سعید نمکی همچنین با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌کنیم این آمار را به فال عادی انگاری اوضاع نگیرند افزود: «روز گذشته (یکشنبه) دومین روزی بود که مرگ زیر 400 نفر (به‌دلیل کرونا) را تجربه کردیم و این دستاورد مژده‌ای به مردم ایران است.

اگر باز هم با این دستاوردها به سمت این تفکر برویم که اوضاع به سمت عادی شدن می‌رود، باز هم همانند آنچه که در اردیبهشت ماه گفتم، ممکن است در دقیقه 90 از گوشه های زمین گل بخوریم.» در این بین نظر دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا جالب و شنیدنی است او گفته که «آمار مراجعه‌کنندگان بیماری کرونا به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما امیدوارم که با اعلام این خبر مردم شال و کلاه نکنند برای شمال!


وضعیت بحرانی 5 استان
وضعیت در شهرهای کشور، شرایط بهتری دارد، اما وضعیت پنج استان نگران کننده‌تر از همیشه است و پیک جدید بیماری در آنها شروع شده. بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، با این وجود روند بیماری در کشور به ثبات رسیده و تغییرات آن مختصر بوده، در هشت استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

در استان سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در 9 استان خراسان شمالی، لرستان، کرمان، البرز، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خوزستان و بوشهر روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. در پنج استان خراسان جنوبی، اردبیل، تهران، گلستان و قزوین روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد.

به نظر می‌رسد استان سمنان اخیراً یک پیک اپیدمی را پشت سر گذاشته است. دو استان یزد و همدان روند نزولی را نشان دادند. در پنج استان ایلام، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی و گیلان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.


خطر زمستان سیاه
در شرایطی که کارشناسان بهداشتی در سراسر دنیا و کشور ما از فرا رسیدن زمستان سیاه ابراز نگرانی می‌کنند، پیش‌بینی کارشناسان این است که وضعیت بیماری کرونا در زمستان پیچیده و نامعلوم خواهد بود. کارشناسان نگرانند که ممکن است هوای سرد به گسترش ویروس کرونا کمک کند، زیرا انتظار می‌رود که مردم شروع به جمع شدن در داخل خانه یا محیط‌های بسته کنند، جایی که انتقال ویروس آسان‌تر است.

یکی از راه‌های حفظ امنیت این است که جمع‌های بسته اجتماعی خود را تا حد ممکن محدود کنید. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که در تابستان به‌دلیل استفاده از کولر و وسایل سرمایشی بار بیماری افزایش پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha