دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 303853

تمام توان مدیریتی را باید متوجه آن کرد که در عین کاهش مستمر ابتلا و مرگ و میر اقدامی برای جلوگیری از بازگشت دو باره ویروس انجام شود.

درباره کرونا،اشتباه بهار را تکرار نکنیم

سلامت نیوز: تمام توان مدیریتی را باید متوجه آن کرد که در عین کاهش مستمر ابتلا و مرگ و میر اقدامی برای جلوگیری از بازگشت دو باره ویروس انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز، عباس عبدی در یادداشتی در خبرنیوز نوشت: ابتلای به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن از سه ماه پیش روندی کاملاً صعودی گرفت.

البته این روند صعودی در جهان نیز مشاهده می‌شود که عملاً از دو ماه پیش یعنی با تأخیر یک ماهه نسبت به ایران آغاز شد و آن را موج دوم کرونا نامیدند. در حالی که برای ایران می‌شود گفت که موج سوم آغاز شده بود.

موج اول از اسفند آغاز و تا 13 فروردین طی 45 روز به اوج رسید، سپس طی یک ماه تا نیمه اردیبهشت روند نزولی پیدا کرد که امیدوارکننده بود، و همه اقدامات احتیاطی به فراموشی نسبی سپرده شد.

پس از این یک ماه دو باره روند صعودی آغاز شد و در نیمه خرداد به اوج خود رسید. پس از آن فراز و فرود اندک بود تا آنکه در نیمه شهریور تا حدی کم شد که شاید دلیل آن گرمی هوا بود و پس از آن روند تصاعدی شدید آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است.

این روند با وضوح بیش‌تری در مرگ و میر است. اوج اولین موج در اواخر فروردین است، اواخر اردیبهشت کمترین میزان مرگ و میر است که دو باره صعودی می‌شود. اواخر تیر اوج دوم مرگ و میر است، دهه اول شهریور به کمترین میزان خود می‌رسد، سپس از آن زمان تا کنون که سه ماه است روند صعودی خود را ادامه داده است و به همین علت ستاد کرونا محدودیت‌های زیادی را برقرار کرد، و اکنون پس از گذشت ده روز به نظر می‌رسد که روند مبتلایان و فوتی‌ها رو ثبات و احتمالا در روزهای آینده رو به کاهش است.

البته هنوز آمار مرگ و میرهای چندین برابر دو موج اول و دوم است. به همین خاطر مسئولین با احتیاط تمام درباره بهبودی وضعیت اخیر اظهار رضایت نسبی کرده‌اند. این روند احتمالاً در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، و ممکن است با کاهش بیش‌تری مواجه شویم. از این رو طبیعی است که مسئولین مربوط نسبت به این کاهش ابتلا و فوتی اظهار رضایت کنند و حتی اقدام به خارج کردن برخی از شهرهای کشور از لیست مناطق قرمز نمایند. ولی این بدان معنا نیست که ملاحظات بهداشتی کاهش پیدا کند، زیرا این بار به علت سرمای زمستان و بسته بودن محیط‌ها، امکان بیش‌تری دارد که ویروس با سرعت و شدت و کشندگی بیش‌تری بازگردد و وارد موج چهارم شویم.

اگر موج سوم حدود سه ماه طول کشید، احتمالاً موج چهارم طولانی‌تر نیز خواهد شد و ارقام رسمی مرگ و میر ممکن است چهار رقمی شود. بنابراین تمام توان مدیریتی را باید متوجه آن کرد که در عین کاهش مستمر ابتلا و مرگ و میر اقدامی برای جلوگیری از بازگشت دو باره ویروس انجام شود. این اقدام چهار وجه دارد.

اول؛ شناسایی زودهنگام است. این کار فقط از طریق افزایش شدید تست و کاهش هزینه آن ممکن است. با این تعداد تست، شناسایی زودهنگام محقق نمی‌شود. هر چند در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. ایران تا کنون حدود 6 میلیون تست انجام داده، که حدود یک میلیون آن مثبت بوده. در حالی که ترکیه سه برابر ایران تست انجام داده و کرونا مثبت آن نیز 40 درصد کمتر از ایران بوده. آلمان با تعداد مبتلای مشابه ایران، 28 میلیون تست انجام داده است. پس باید تعداد تست‌ها را حداقل دو یا سه و چند برابر کرد تا با سرعت بیش‌تری افراد مبتلا شناسایی شوند.


دوم؛ قرنطینه زودهنگام است. اگر افراد مبتلا به سرعت و به صورت موثر قرنطینه شوند، طبعاً به دیگران نیز منتقل نخواهند کرد و زنجیره شیوع قطع می‌شود. باید ضمانت‌های اجرایی کافی برای قرنطینه و جداسازی افراد وجود داشته باشد.


سوم؛ تشخیص زودهنگام است. اگر کیفیت و سطح درگیری ویروس و نیز دیگر بیماری‌های فرد هر چه زودتر شناسایی شود امکان درمان نیز بیش‌تر است. تعدادی از افراد مشهوری که در این سه ماه فوت کردند، به علت تأخیر در این مرحله بود.


چهارم؛ درمان زودهنگام است. در حقیقت کرونا با تأخیر در درمان خطرات آن بیش‌تر و مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. اگر این چهار مرحله به درستی انجام شود انتظار می‌رود که با تداوم رعایت ملاحظات بهداشتی تا زمانی که واکسن کرونا در اختیار مردم قرار گیرد بتوانیم این بیماری را با حداقل تلفات و عوارض پشت سر بگذاریم در غیر این صورت باید شاهد موج چهارم که طولانی‌تر و پرتلفات‌تر است باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha