قرار است به زودی یك ایستگاه متروی تهران (امیركبیر) به بهره‌برداری برسد، ایستگاه‌هایی كه باید زمستان سال گذشته افتتاح می‌شد، اما به دلیل كمبود اعتبارات وعده افتتاح ماهی یك ایستگاه محقق نشد تا به امسال كه بازهم مشكل قدیمی كمبود مالی گریبان ایستگاه‌های مترو كه بالای 90درصد پیشرفت داشته‌اند راگرفته است.

دردسرهای یک ایستگاه

سلامت نیوز:قرار است به زودی یك ایستگاه متروی تهران (امیركبیر) به بهره‌برداری برسد، ایستگاه‌هایی كه باید زمستان سال گذشته افتتاح می‌شد، اما به دلیل كمبود اعتبارات وعده افتتاح ماهی یك ایستگاه محقق نشد تا به امسال كه بازهم مشكل قدیمی كمبود مالی گریبان ایستگاه‌های مترو كه بالای 90درصد پیشرفت داشته‌اند راگرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، اگر سال گذشته بانك آینده پول اوراق مشاركت منتشر شده برای توسعه مترو را به دلیل مشكلات وثیقه‌های شهرداری آزاد نمی‌كرد امسال به همان دلیل و بدهی‌های گذشته شهرداری به تامین اجتماعی بانك عامل دیگری اعتبارات مترو را گروگان گرفته است.


هر چند پس از تلاش‌ها، پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های بانكی كه عاملیت عرضه و فروش این اوراق را برعهده داشت، موافقت خود را برای آزادسازی و واریز بخشی از مبلغ یك هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشاركت سال ۱۳۹۸ براساس وثیقه‌های ارایه شده از سوی شهرداری تهران اعلام كرد تا دراختیار شركت‌های مترو و اتوبوسرانی قرار گیرد.

اما پولی كه بانك عامل برای واریز آن در این برهه حساس قول پرداختش را داده است، تنها ۲۰۰ میلیارد تومان است، یعنی تنها بخشی از پول آن ‌هم از سهم ۵۰درصدیشهرداری تهران.


متروی تهران در واكنش به این آزادسازی اطلاعیه‌ای صادر كرد كه در بخشی از آن آمده بود: بانك می‌تواند با استناد به سهم ۵۰درصدی دولت در پرداخت اصل و سود مبلغ اوراق مشاركت طرح‌های ملی و باتوجه به موضوع ضمانت‌های قوه مجریه، مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان دیگر از محل وجوه اوراق را به سرعت آزاد كند تا روند ارایه خدمات زیرساختی در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت، سرعت بیشتری بگیرد.


روابط عمومی بانك عامل هم در واكنش به این گلایه‌ها از سوی شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام كردند: مقصر عدم واریز این پول در مدت زمان قانونی، شهرداری تهران بوده كه با وجود تعهد مدیران عالی در سپردن وثایق موردنیاز در كمترین زمان ممكن موفق نبوده است.


وعده‌های مترویی مدیران شهری در این سال‌ها كمتر محقق می‌شود، بهانه اصلی هم نبود اعتبارات است این در حالی است كه بارها از سوی رییس شورای شهر تهران كه سال‌هایی طولانی مدیریت متروی تهران را برعهده داشته راهكارهای نقد كردن پول برای توسعه مترو یادآوری شده است. اما شهرداری تهران در دو تجربه فروش اوراق مشاركت چگونه گره كار را باز كرد.


عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران پیش از این در گفت‌وگویی درخصوص تكرار تجربه بانك آینده برای اوراق مشاركت توسعه حمل و نقل عمومی گفته بود: «با بانك آینده هم درنهایت تفاهم كردیم و كارها انجام شد. درباره بانك رفاه نیز به دنبال آن هستیم اسناد را شسته و رفته تحویل بگیرند، اما اگر به نتیجه نرسیدیم هولوگرام را جایگزین می‌كنیم، همان‌طوری كه این كار را درباره بانك آینده انجام دادیم.

اما درنهایت این كار باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود كه پیگیر تصویب آن هستیم زیرا مصوبه شورای شهر اجازه داده بود عوارض شهرسازی به عنوان ضمانتنامه و وثیقه برای مترو و اتوبوسرانی گذاشته شود.» جایگزین كردن هولوگرام به جای وثیقه كه از سوی معاون مالی شهرداری عنوان شده موضوعی است كه پیروز حناچی نیز در نامه به معاون اول رییس‌جمهور برای آزاد‌سازی اوراق به آن اشاره كرده است.


او در نامه به جهانگیری پیشنهاد داده به هر میزان لازم روی املاك سازمان تامین اجتماعی بارگذاری انجام شود. شهردار تهران نامه دیگری هم به وزیر صنعت نوشته و در آن درخواست همكاری برای آزاد‌سازی اوراق مشاركت مترو كرده است.


اوراق مشاركت‌هایی كه توقیف آنها توسط بانك‌ها این میزان چالش‌برانگیز است و دلیل هر كم‌كاری در مترو عنوان می‌شود چقدر از نیازهای چند ده هزار میلیاردی مترو كه برای تكمیل خطوطش نیاز دارد برآورده می‌كند؟


علی امام در پاسخ به این سوال می‌گوید: «باتوجه به افزایش هزینه‌های ساخت مترو در سال‌های اخیر كه تا حد زیادی ناشی از افزایش نرخ ارز است، باید مجموعه‌‌ای از منابع را دراختیار داشت تا بتوان بار مترو را در زمان منطقی و مناسب طبق طرح جامع بالادستی به مقصد رساند و برای این موضوع در شركت مترو برنامه‌ریزی شده است.»


مدیرعامل متروی تهران ادامه می‌دهد: «شهرداری تهران در سال‌های اخیر بخشی از بودجه‌‌ای كه دراختیار داشته را به مترو اختصاص داده است. اوراق مشاركت گوشه‌ای از كار مترو را می‌گیرد. همان‌طور كه تا حالا اوراق مشاركت با همه گرفتاری‌ها و مسائلی كه در حوزه مترو وجود دارد، برای تكمیل خطوط قبلی یعنی 6 و 7 و 3 و 4 تخصیص یافته است. در اوراق مشاركت سال 99 خط 3 و 4 مترو نیز مطرح است.»


به گفته او خطوط 3 و 4 خطوطی است كه سال‌ها قبل به بهره‌برداری رسیده است و می‌توانستیم بگوییم كه مدیران قبلی ناقص احداث كردند اما وظیفه‌ای بر دوش ماست كه خطوط را تكمیل كنیم و دراختیار مردم قرار دهیم. برای خطوط جدید ازجمله خط 10 كه اخیرا كلنگ‌زنی شد نیز به هیچ‌وجه روی اوراق مشاركت سال 98 و 99 یا بودجه سال 99 شهرداری حساب باز نكردیم. بنابراین اوراق مشاركت گوشه‌ای از كار مترو است ولی كار اساسی‌تر این است كه از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی، زمین، املاك و پروژه‌های مشاركتی برای تامین منابع استفاده كنیم.


شهرداری تهران برای نقد كردن اوراق مشاركت مترو كه بخش كوچكی از نیازهای فعلی خطوط را می‌تواند رفع كند، پیشنهاد داده است كه بر املاك سازمان تامین اجتماعی به هر میزان لازم بارگذاری انجام شود. اما در این سال‌ها نتوانسته ظرفیت‌های دیگر تامین اعتبارات مترو را فعال كند و به دنبال همان شیوه‌های آسان و قدیمی برای تامین پول و اعتبار بوده است.


«شهردار تهران در دو نامه به معاون اول رییس‌جمهور و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی درخواست همكاری بیشتر برای محقق شدن اوراق مشاركت توسعه حمل و نقل عمومی كرده است. او در نامه به جهانگیری پیشنهاد داده به هر میزان لازم روی املاك سازمان تامین اجتماعی بارگذاری انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha