از زمان عالم‌گیری کووید-19 تا به امروز هر یک از کشورهای جهان به شیوه‌ای تلاش کردند تا این بیماری را در مرزهای خود مهار کنند و خسارات جانی و مالی ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانند.

کنترل کرونا به روش جزیره‌ای

سلامت نیوز:از زمان عالم‌گیری کووید-19 تا به امروز هر یک از کشورهای جهان به شیوه‌ای تلاش کردند تا این بیماری را در مرزهای خود مهار کنند و خسارات جانی و مالی ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آگاهی از سیاست‌ها و سازوکارهای مؤثری که موجب شده برخی کشورها صدمات کمتری از این همه‌گیری ببینند، می‌تواند برای ادامه مسیر مبارزه با این بیماری و حتی مواجهه احتمالی با بیماری‌های واگیردار دیگر در سال‌های آتی بسیار آموزنده باشد. کشور جزیره‌ای و کم‌جمعیت ایسلند از جمله نمونه‌های موفقی است که به عقیده محققان توانسته با اقدام سریع و به‌موقع برای به‌کارگیری روش‌های علمی تا حد زیادی از شیوع افسارگسیخته این بیماری جلوگیری کند و میزان آسیب را به حداقل برساند.قطعا همه‌گیری کووید-19 اولین تجربه ایسلندی‌ها در رویارویی با شیوع گسترده یک بیماری مسری نبوده است.

حدود یک قرن پیش در آبان 1297 دو کشتی در بندر ریکیاویک، پایتخت ایسلند لنگر انداختند و ویروس مسری آنفلوآنزا را با خود به آن کشور سوغات بردند. این بیماری به سرعت میان مردم منتشر شد، به طوری که طی شش هفته، دو‌سوم جمعیت پایتخت به‌این بیماری مبتلا شدند. تجربه تلخ به دست آمده از آن همه‌گیری گسترده موجب شد این‌بار ایسلندی‌ها با آمادگی بیشتری برای مقابله با همه‌گیری کووید-19 عمل کنند.

همکاری و تعامل کارساز

ایسلند با شنیدن خبر شیوع کووید-19 در چین و سپس انتقال آن به سایر کشورها، تصمیم گرفت بلافاصله سیاست جداسازی، قرنطینه بیماران و ردگیری این ویروس در جمعیت را در پیش بگیرد. به همین خاطر بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند از بهمن 98، آزمایش غربالگری جمعیت را به‌صورت گسترده آغاز کرد. اما ظرفیت این مرکز دولتی به تنهایی نمی‌توانست پاسخگوی این نیاز گسترده باشد.با ورود محققان یک مرکز تحقیقاتی ژنوم انسان در ایسلند به نام دی‌کُد (deCODE) تلاش‌ برای مقابله با این بیماری سمت ‌و سوی علمی‌تر پیدا کرد.

دی‌کُد به سرعت با تغییر کاربری خود از مرکز تحقیقات ژنتیک که از دو دهه پیش به بررسی صفات ژنتیکی ساکنان ایسلند می‌پرداخته، به مرکز تحقیقات و آزمایش کووید-19، تمام تجهیزات و تجربه و توان علمی 24 ساله خود را صرف سرعت‌بخشی به غربالگری ساکنان این جزیره کرد.

ثبت دقیق اطلاعات

پس از اعلام آمادگی دی‌کُد، این امکان فراهم شد که تمام شهروندان به محض دیدن خفیف‌ترین علائم شبیه به کووید-19 در سامانه آنلاینی که برنامه‌نویسان این شرکت آماده کرده بودند وارد شوند، مشاوره بگیرند و  برای انجام آزمایش به یکی از مراکز آزمایشگاهی مشخص شده هدایت شوند.

به این ترتیب ظرفیت مورد نیاز برای انجام 5000 تست در روز فراهم شد.  تاکنون 55 درصد از جمعیت این کشور غربالگری شده‌اند.پس از انجام آزمایش، اطلاعات افراد مبتلا به کرونا وارد داده‌پایگاه مرکزی می‌شود و از خدمات سلامت از راه‌دور برخوردار می‌شوند. نکته جالبی که عملکرد ایسلند را از بسیاری کشورها متمایز کرده این است که اطلاعات بالینیبه دست آمده از تمام بیماران که در دوران بیماری از سوی کادر درمانی جمع‌آوری می‌شود، در داده‌ پایگاه ویژه‌ای که به همین منظور طراحی شده است، به صورت طبقه‌بندی‌شده ثبت می‌شود.این سامانه دسترسی بعدی به این اطلاعات را برای تحقیقات مختلف در مورد شناسایی بهتر این بیماری فراهم کرده است.

کل کشور زیر ذره‌بین محققان

در کنار اطلاعات بالینی بیماران، در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیز روی تمام نمونه‌های مثبت شناسایی شده آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شد.

اگرچه داده‌های به دست آمده از این کشور جزیره‌ای به دلیل محدودیت جمعیت و شباهت بالای ویژگی‌های ژنتیکی ساکنان آن در برخی موارد قابل تعمیم به سایر جوامع نیست، اما به عقیده برخی محققان جمعیت محدود ایسلند این امکان را فراهم کرده که اطلاعات بسیار جزئی و دقیق از کل جمعیت یک کشور در مورد این همه‌گیری به دست بیاید؛ فرصتی که در سایر کشورها فراهم نشد!

البته واقعیت این است که ظرفیت و دانش مورد نیاز برای انجام چنین طرحی در بسیاری از کشورهای پیشرو جهان فراهم بوده، اما نبود اتحاد و همکاری مورد نیاز میان مراکز تحقیقاتی و دولتی و خصوصی کشورها از آغاز همه‌گیری، مانع از تجمیع چنین اطلاعات کاملی در سایر کشورها شده است.

برخی از نتایج به دست آمده

در غربالگری گسترده ایسلند- از 23 اسفند 98 تا 16‌فروردین 99- مشخص شد 43 درصد از افراد مبتلا، بدون علامت یا دارای علائم بسیار خفیفی از بیماری هستند. این نتیجه منجر به انتشار اولین گزارش قابل اطمینان در مورد امکان بدون علامت‌بودن کووید-19 در برخی مبتلایان شد. یکی از مشکلاتی که از ابتدای همه‌گیری کووید-19 در گزارش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر این بیماری وجود داشت این بود که درصد مبتلایان و جانباختگان بر مبنای تعداد افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند (که اکثرا مبتلا به نوع متوسط یا شدید بیماری هستند) گزارش می‌شد.

به همین خاطر درصد مرگ‌ومیر در میان مبتلایان این بیماری از 5/0 تا 25 درصد در کشورهای مختلف متغیر بود. اما در غربالگری ایسلند که حتی افراد بدون علائم یا با علائم خفیف نیز شناسایی می‌شدند، میزان مرگ‌ومیر مبتلایان این بیماری 3/0درصد گزارش شد. آخرین نتیجه از این تحقیقات در مورد یافتن پاسخ این سوال بود که ایمنی حاصل پس از ابتلا به کووید-19 تا چه مدت پایدار خواهد بود؟

بر اساس نتایج منتشرشده از این تحقیقات، در 91 درصد از بیماران، آنتی‌بادی ضد ویروس کرونای جدید تا چهار ماه پس از تشخیص بیماری در سطح قابل قبولی باقی می‌ماند، که البته ناقض مطالعات پیشین است که گفته بودند سطح آنتی‌بادی ضد‌کرونا پس از بهبودی بیمار به سرعت کاهش پیدا می‌کند. همچنین مطالعاتی در خصوص عوارض بلندمدت ابتلا به کووید-19 و نقش ژنتیک افراد در ابتلا و شدت بیماری در دست بررسی قرار دارد.منبع: Natare

اقدامی برای نجات اقتصاد ایسلند

از آنجا که اقتصاد ایسلند بر پایه گردشگری بنا شده است، بر خلاف کشورهای جزیره‌ای دیگر مانند نیوزیلند که از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون مرزهای خود را به روی مسافران و گردشگران بسته‌اند، ایسلند از 26 خرداد 99، محدودیت‌های مرزی خود را به تدریج لغو کرد.

اما در عین حال برای پیشگیری از گسترش کووید-19 در موج جدید این همه‌گیری، سختگیری‌هایی را برای ورود مسافران در نظر گرفته است؛ مسافران در بدو ورود یا باید وارد قرنطینه شخصی دو هفته‌ای شوند یا تست دو مرحله‌ای کووید-19 را انجام دهند. در حالت دوم، یک تست در بدو ورود و تست بعدی با فاصله پنج روز از آن انجام خواهد شد تا از سلامت مسافران اطمینان حاصل شود. بر اساس این آزمون دو مرحله‌ای، 20درصد از افرادی که آزمایش اول‌شان منفی شده‌ بود، در آزمایش دوم مثبت شناخته شدند. بنابراین با این روش قادرند تا حد زیادی از ورود افراد بیمار یا ناقل کووید-19 به کشور پیشگیری کرده و در عین حال از ورشکستگی اقتصاد کشور پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha