وزیر بهداشت، در ارتباط شرایط کرونایی کشور بعد از آغاز تعطیلی دو هفته ای در شهرهای قرمز، نکاتی را توضیح داد و گلایه هایی را نیز مطرح کرد.

تست ۲۵ دقیقه ای در بیمارستان ها ممنوع است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، در ارتباط شرایط کرونایی کشور بعد از آغاز تعطیلی دو هفته ای در شهرهای قرمز، نکاتی را توضیح داد و گلایه هایی را نیز مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سعید نمکی، در اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، با عنوان این مطلب که طوفان سهمگینی از کرونا را پشت سر گذاشتیم، گفت: خوشبختانه در اکثر استان ها داریم به حالت تعادل بر می گردیم.

وی افزود: من از مردم خواهش می کنم که این روند کاهشی بیماری را به حساب عادی شدن شرایط نگذارند و ما را از اجرای دقیق پروتکل ها دور نکنند.

نمکی ادامه داد: اگر توانستیم به حالت تعادل برگردیم، فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل ها و زحمات شبانه روزی مدافعان سلامت بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در محدودیت های جدید کرونایی، گفت: در این طرح، محور اصلی و مهم، آموزش است. اگر نتوانیم آموزش همگانی را به عنوان اصلی ترین عامل تاثیرگذار در کنترل بیماری نهادینه کنیم، قطعاً شرایط سخت خواهد شد.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی، افزود: با تکیه بر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تکمیل تعداد سفیران سلامت، آموزش ها را با شیوه های مختلف به خانواده ها منتقل کنید.

وی گفت: روسای دانشگاه ها به عنوان اصلی ترین مدیران این طرح از ظرفیت های رسانه ای استفاده کنند و کمیته ویژه آموزش را تشکیل دهند تا بتوانیم سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری بالا ببریم.

نمکی بر نظارت مستمر بر اجرای پروتکل ها تاکید کرد و افزود: با هیچکس مماشات نکنید، پیک زمستانه ای را پیش رو داریم و تقاضا می کنم بر پروتکل ها بیشتر نظارت کنید.

وزیر بهداشت بر ضرورت توسعه مراکز سرپایی و مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته به خصوص در حاشیه شهرهای بزرگ تاکید کرد و گفت: افراد حاشیه نشین در زیر پوست شهر در تردد هستند که باید مراقب سلامت آنها بود.

وی ادامه داد: از ظرفیت فضاهایی همچون مدرسه ها و…، در حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سرپایی استفاده کنید. اگر مراکز سرپایی را نداشته باشیم بار آن با تاخیر در بیمارستان ها مشاهده خواهد شد.

نمکی گفت: در شهرهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به فکر مراکز سرپایی باشید.

وزیر بهداشت در عین حال از مراکز جامع سلامت یا پایگاه های سلامت که برخی دانشگاه ها از آنها دو منظوره استفاده کرده اند، به شدت انتقاد کرد و افزود: اینکه بیاییم این مراکز را با دو مسیر جداگانه برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی استفاده کنیم، کار عالمانه ای نیست. زیرا، این بیماران حتماً با هم برخورد خواهند داشت.

وی ادامه داد: مراکز سرپایی بیماران کرونایی و غیر کرونایی حتماً باید جدا شود و این موضوع شامل بیمارستان ها نیز می شود که حتماً باید مجزا شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به توزیع تست های تشخیص سریع (رپید)، گفت: بعضی دانشگاه ها فکر می کنند وقتی از تست های تشخیص سریع استفاده می کنند، باید تست های پی سی آر را کنار بگذراند که اشتباه است.

وی افزود: ظرفیت ۱۰۰ هزار تست روزانه مجموعه ای از تست های رپید و پی سی آر است که ۴۰ هزار تست پی سی آر و بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تست رپید را شامل می شود.

نمکی گفت: در بیمارستان ها اجازه ندارید از تست رپید استفاده کنید و فقط در مراکز سرپایی تست رپید استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha