سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

شاید تا قبل از شیوع کرونا تنها ویروسی که در نگاه مردم کشنده به‌نظر می‌رسید ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا همان HIV (اچ‌آی‌وی) بود. این ویروس مانند کرونا خودش به‌تنهایی سبب مرگ افراد نمی‌شود بلکه آنقدر سیستم دفاعی بدن فرد مبتلا را ضعیف می‌کند که به‌راحتی هر میکروبی در بدن او تبدیل به عفونت‌های خطرناک شده و حتی می‌تواند به مرگ ختم شود.

«ایدز» در ایران یک برچسب است، نه بیماری!

سلامت نیوز:شاید تا قبل از شیوع کرونا تنها ویروسی که در نگاه مردم کشنده به‌نظر می‌رسید ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا همان HIV (اچ‌آی‌وی) بود. این ویروس مانند کرونا خودش به‌تنهایی سبب مرگ افراد نمی‌شود بلکه آنقدر سیستم دفاعی بدن فرد مبتلا را ضعیف می‌کند که به‌راحتی هر میکروبی در بدن او تبدیل به عفونت‌های خطرناک شده و حتی می‌تواند به مرگ ختم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،این‌جا است که متخصص‌های بیماری عفونی می‌گویند فرد به ایدز مبتلا شده است. اما برخلاف تصورهای سال‌های گذشته اچ‌آی‌وی دیگر آن‌قدر هم خطرناک نیست. طوری‌که «مینو محرز»، رئیس مرکز تحقیقات بیماری ایدز به «همدلی» میگوید:«امروز ایدز دیگر یک بیماری کشنده نیست. اما با این وجود ما همچنان با مشکلی به‌نام تشخیص این بیماری روبه‌رو هستیم.»یکی از تفاوت‌های اچ‌آی‌وی با کرونا این‌ است که در کرونا معمولاً افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود از خودشان در فضای مجازی فیلم و عکس پخش می‌کنند که من هم مبتلا شدم.

اما از آن‌جایی که یکی از روش‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی روابط جنسی است این ویروس همواره به‌عنوان تابو یا عبور از یک خط و مرز اخلاقی معرفی شده، به‌ویژه در ایران به‌دلیل وجود بنیادهای فرهنگی و مذهبی افرا مبتلا بیشتر از آن‌که نگران تشخیص و درمان بیماری خودشان باشند نگران آن هستند که دیگران با آن‌ها چه برخوردی دارند. به‌همین دلیل با وجود گذشت سال‌ها از شناخت و معرفی این ویروس همچنان اطلاع‌رسانی درستی درباره آن نمی‌شود حتی در تلویزیون و رسانه‌ها هم سعی می‌کنند درباره آن به‌صورت شفاف صحبت نکنند. این درحالی است که یکی از روش‌ها مبارزه با اچ‌آی‌وی اطلاع‌رسانی گسترده در تمام سطوح جامعه است.

به‌همین دلیل یک روز از سال را روز جهانی ایدز نام‌گذاری کردند. امروز مصادف با اول دسامبر روز جهانی ایدز است و شعار جهانی امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» انتخاب شده تا یک بار دیگر یادآور شود اگر همگان به وظایف خود توجه نکنند نمی‌شود در مواجهه با این ویروس موفق بود. یکی از مسئولیت‌هایی که به‌دوش مدیران نظام سلامت قرار دارد تزریق اطلاعات صحیح درباره ایدز به جامعه و فراهم کردن شرایط برای مراجعه افراد با رفتارهای پرخطر به مراکز تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی است.

مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد در ایران به آن چندان توجه نشده و حالا بزرگ‌ترین چالش ما تشخیص افراد مبتلا است. «مینو محرز» متخصص بیماری‌های عفونی دراین‌باره به همدلی می‌گوید که «ما همچنان در خط تشخیص بیماری مشکل داریم. امروز تعداد افراد کمی برای تست اچ‌آی‌وی مراجعه می‌کنند. شیوع کرونا هم به علت‌های عدم مراجعه افراد پرخطر اضافه شده و آن‌ها از ترس مبتلا شدن به کرونا اصلاً تمایلی برای انجام تست تشخیص ندارند. شاید فکر می‌کنند با مراجعه به مراکز ما مبتلا می‌شوند.»

وی درباره اهمیت اطلاع‌رسانی در فرآیند تشخیص افراد مبتلا بیان می‌کند: «اطلاع‌رسانی به کاهش موارد مبتلا خیلی کمک می‌کند. اما متاسفانه رسانه‌ها در ایران خیلی خوب عمل نکردند. اوایل اپیدمی و پاندمی اچ‌آی‌وی من در خارج از ایران درحال گذراندن دوره‌های ایدز بودم، باید بگویم تلویزیون را که روشن می‌کردیم بدون توقف داشتند درباره این ویروس و بیماری آن اطلاع‌رسانی می‌کردند و به مردم آگاهی می‌دادند. اما رسانه‌های ما معمولاً سکوت می‌کنند.شاید تا حالا فقط یک سریال برای اچ‌آی‌وی ساخته شده باشد. بنابراین وقتی درباره ایدز شفاف صحبت نشود تبدیل به تابو می‌شود. چیزی که در کشور ما اتفاق افتاده و اچ‌آی‌وی تبدیل به انگ شده است.

هنوزم در ایران اچ‌آی‌وی شبیه یک چیز وحشتناک است.

محرز ادامه می‌دهد: «درباره ایدز در مدارس که اصلاً هیچ آموزشی نداریم. وضعیت دانشگاه‌ها کمی بهتر است، اما اگر کسی دانشگاه نرود آیا باید دستش از اطلاعات صحیح و شفاف کوتاه باشد؟ متاسفانه ما در بخش اطلاع‌رسانی ضعیف بودیم.»وی با اشاره به اهداف جهانی مبارزه با ایدز تحت عنوان «90-90-90» و موفقیت‌های ایران در رسیدن به این اهداف بیان می‌کند: «یک فرمولی وجود دارد به‌نام 90-90-90 این یعنی ما باید تا سال 2020 که گذشت، حدود 90درصد بیمارانی که اچ‌آی‌وی مثبت هستند را تشخیص می‌دادیم که ما 37درصد تشخیص دادیم.»رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه می‌دهد:

«90درصد دوم برای این است که از میان آن تعدادی که تشخیص داده شده 90درصد آن‌ها تحت درمان قرار بگیرند. امروز ما در ایران بالای 200مرکز آماده کار داریم، تمام پزشکان آن‌ها کنار ما دوره دیده‌اند و آماده درمان هستند، آن هم کاملاً مجانی، با وجود داروهای گران هیچ هزینه‌ای برای درمان نباید پرداخت شود. اما مشکل امروز ما در ایران این است که کسی به این مراکز برای انجام آزمایش تشخیص مراجعه نمی‌کند که درصورت مبتلا بودن تحت درمان قرار بگیرد.

امروز ایدز دیگر یک بیماری کشنده نیست، با درمان کاملاً کنترل می‌شود و فرد می‌تواند یک زندگی نرمال داشته باشد. پرسش اصلی این‌جاست چرا یک عده این حق را از خودشان می‌گیرند و در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند، در مراحل پیشرفته درمان آن‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود. بنابراین اگر بیماران را به‌موقع تشخیص دهیم در 90درصد دوم که مربوط به درمان هست امکانات و ظرفیت‌های خوبی داریم.»

او با اشاره به گام سوم در اهداف جهانی مبارزه با ایدز بیان می‌کند: «90درصد سوم هم یعنی این‌که کسانی که تحت درمان هستند ویروسی که در خون‌شان وجود دارد به صفر برسد. برای کسانی‌که پایبند به درمان باشند ما به این مرحله هم می‌رسیم. اما اصل مشکل ما امروز تشخیص افراد با اچ‌آی‌وی مثبت است.» مینو محرز در پایان در پاسخ به پرسش همدلی درباره آمارهای تشخیص این بیماری در ایران یادآور می‌شود:

«آخرین آمارها این هست که حدود 60هزار مبتلا را تخمین می‌زنیم که حدود 37هزار نفر از آن‌ها را گزارش تشخیص داریم. همچنین شایع‌ترین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران بین سنین 25تا45 سال هستند. قبل‌تر که موارد ابتلا به‌دلیل دریافت فرآورده‌های خونی بود تعداد مردهای مبتلا بیشتر بود. بعد از آن که ویروس در بین معتادان تزریقی اپیدمی شد همچنان مردها بیشتر بودند، یعنی یک موقعی آمارهای موارد ابتلا حدود 97درصد مرد بودند و فقط 3درصد زن‌ به این ویروس مبتلا شده بودند.

اما از موقعی که روش انتقال ویروس به‌طرف تماس جنسی انتقال پیدا کرد دائم تعداد زن‌های مبتلا بیشتر شد. بنابراین امروز نسبت ابتلای میان زن و مرد در ایران 97 به 3درصد نیست. چیزی حدود 65 به 35درصد است. از آنجایی که انتقال اچ‌آی‌وی با تماس جنسی بیشتر شده با ادامه همین روند احتمالاً مانند سایر نقاط دنیا این نسبت میان زنان و مردان مساوی می‌شود. البته هنوز اکثریت موارد مبتلا به اچ‌آی‌وی با آقایان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha