سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 30393
سلامت نیوز : رئیس اتحادیه سراسری مرغداران كشور گفت: مرغ به اندازه كافی در كشور وجود دارد و قیمت آن در ماه رمضان بالاتر از 3 سال گذشته نخواهد بود.

محمد یوسفی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینكه واردات مرغ به‌رغم تولید كافی در كشور صورت می‌گیرد، گفت: طرح واردات مرغ در ادامه طرح اخیر وزارت بازرگانی برای ذخیره‌سازی 13 كالای استراتژیك است در حالی كه اكنون هیچ نیازی به واردات مرغ وجود ندارد.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران كشور افزود: متاسفانه بیشترین واردات از سوی شركتهای وابسته به وزارت جهاد كشاورزی صورت می‌گیرد.

*واردات مرغ به رغم تولید كافی در كشور

یوسفی افزود: تولید مرغ در خردادماه افزایش قابل توجهی داشته و در همین زمان واردات تخم‌مرغ نیز وجود داشت كه میزان تولید مرغ را شدت بیشتری داده است.

وی افزود: با وجود این میزان تولید، هنوز حدود 30 هزار تن از ذخیره‌ این كالا از طریق واردات و حدود 40 هزار تن نیز خرید از داخل انجام گرفته است.

یوسفی گفت: وزارت بازرگانی در حال حاضر برای ذخیره استراتژیك مرغ را كیلویی 2 هزار و 900 تومان خریداری می‌كند، این در حالی است كه در بازار به قیمت 3 هزار و 300 تومان عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به اینكه با وجود قیمت خرید پائین از سوی وزارت بازرگانی آیا ذخیره این محصول با مشكل مواجه نمی‌شود، گفت: به هر حال برخی تولیدكنندگان با فروش پائین به دولت در مسیرهای دیگری آن را تلافی می‌كنند.

*خرید تضمینی مرغ انجام نمی‌شود

یوسفی همچنین افزود: دولت براساس قانون نظام دامپروری كه ملزم به خرید تضمینی مواد پروتئینی است عمل نمی‌كند و این برای تولیدكنندگان مرغ هیچ پایداری ندارد و بعد از گذشت از ماه رمضان احتمال كاهش قیمت مرغ وجود دارد.

*مرغ كافی برای ماه رمضان است

وی در زمینه اقدامات برای تامین مرغ ماه مبارك رمضان گفت: مرغ به اندازه كافی در كشور وجود دارد و قیمت آن هم همانند 3 سال گذشته به حدود 3 هزار و 300 تومان عرضه می‌شود و این ثبات قیمت در ماه رمضان به رغم افزایش هزینه‌های سوخت و تورم اتفاق می‌افتد.

*مقررات سخت بانكی مانع دریافت تسهیلات مرغداران

یوسفی در مورد مشكل دریافت تسهیلات توسط مرغداران گفت: با مقررات سخت بانكی كه اعمال می‌شود 50 درصد مرغداران از دریافت تسهیلات بهینه‌سازی سوخت بی‌بهره خواهند ماند.
وی گفت: بانكها وثیقه یا ضامن تاجر مطالبه می‌كنند بطوری كه سقف اعتباری آن خالی باشد یا برای هر 4 میلیون تومان وام یك نفر ضامن كارمند می‌خواهد كه برای 40 میلیون تومان 10 نفر ضامن نیاز است و مرغدار از معرفی چنین ضامنی عاجز است.
به گزارش فارس در حال حاضر تنها 20 درصد متقاضیان بهینه سازی مرغداری‌ها تسهیلات دریافت كرده‌اند و اخیرا بانك مركزی هم پذیرش اسناد تولیدی‌ها به عنوان ضمانت تسهیلات از سوی بانك‌ها را اعلام كرده است.

*قیمت منطقی مرغ اعلام نشد؛ قیمت تنها بر اساس عرضه و تقاضا

یوسفی در مورد اعلام قیمت منطقی مرغ از سوی وزارت بازرگانی اعلام شود، گفت: وزارت بازرگانی اعلام كرده قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای ذخیره سازی هم به قیمت 2900 تومان از مرغدار خریداری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha