سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 303933

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در بدن خود احساس درد کنید و با مصرف دارو درد شما برطرف نشود؟ همه‌ ما هنگام بیماری، ممکن است دچار درد در نواحی مختلف بدن شویم، اما دلیل آن درد مشخص نیست.این اختلال در دختران بیشتر از پسران است و ممکن است در هر سنی رخ دهد.

سلامت نیوز:آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در بدن خود احساس درد کنید و با مصرف دارو درد شما برطرف نشود؟ همه‌ ما هنگام بیماری، ممکن است دچار درد در نواحی مختلف بدن شویم، اما دلیل آن درد مشخص نیست.این اختلال در دختران بیشتر از پسران است و ممکن است در هر سنی رخ دهد. 

درد بدون دلیل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، فرد با خوردن دارو و درمان بیماری خود، آن درد را برطرف می‌کند و سلامتی خود را به دست می‌آورد. اما گاهی برخی افراد، دردی را حس می‌کنند که هیچ دلیلی برای آن نمی‌توان پیدا کرد و در واقع با هیچ درمانی برطرف نمی‌شود. در این حالت به اصطلاح گفته می‌شود که فرد دچار اختلال درد شده است.این اختلال می‌تواند در زندگی فردی، خانوادگی یا شغلی فرد مشکل ایجاد و آن را مختل کند.

نام دیگر اختلال درد، اسپسیفایر درد غالب (Predominant Pain) است که یک مشکل روان شناختی است و ریشه در ذهن و روان فرد دارد.در اختلال درد، فرد در یک یا چند ناحیه از بدن خود احساس درد می‌کند که هیچ دلیل جسمی ندارد و کاملا مربوط به روان فرد است. 

علت بروز« اختلال درد»

مسئله مهم این است که چرا اختلال درد به وجود می‌آید؟ در باره علت بروز اختلال درد، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.نظر دیدگاه روانکاوی، فردی که دارای اضطراب و تنش‌های روانی است، برای کاهش این تنش‌ها از سازوکار دفاعی جسمانی (Somatization) استفاده می‌کند.افرادی که به اختلال درد دچار می‌شوند، ممکن است دچار اختلالات دیگری همچون افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و دیگر اختلالات سوماتیک سمپتوم شوند. 

درمان

برای درمان اختلال درد، اولین قدم مراجعه به روان شناس است. زیرا ممکن است در شرایط خاصی نیاز به دارو باشد و او شما را به روان پزشک ارجاع دهد.یکی دیگر از راه‌های درمان اختلال درد، روان درمانی است. بهترین شیوه‌های روان درمانی برای رفع این اختلال، روانکاوی، طرحواره درمانی، رفتاردرمانی شناختی و هیپنوتیزم درمانی است. از میان روش‌های گفته شده، روانکاوی و هیپنوتیزم درمانی بسیار مؤثر هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha