سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 30394
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: آغوز یك ماده ضروری و لازم برای نوزاد است و از نظر مكانیزم‌های ایمنی و چربی كمی كه دارد با شیرخشك تفاوت دارد و مواد آن هیچ وقت در شیر خشك یافت نمی‌شود.

بهزاد شمس در گفت‌وگو با فارس  درباره شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر در یك ساعت اول تولد اظهار داشت: تحقیقات به عمل آمده نشان داده است اگر نوزاد در بدو تولد 90 دقیقه در آغوش مادر نگه داشته شود، در سال‌های اول و دوم زندگی از لحاظ تثبیت وضع روانی در وضعیت مطلوب‌تری قرار خواهد داشت به خصوص در جریان و برقراری شیر مادر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: نوزادان كم‌وزن و نارسا وقتی در آغوش مادر قرار می‌گیرند همانند پستانداران دیگر حركت كرده و سینه مادرشان را پیدا می‌كنند بنابراین یك سری نهادهای ژنتیكی و عاطفی وجود دارد كه در بدو تولد فعال هستند و ما باید آنها را تقویت كنیم. مكانیزم شیردهی یكی از این نهادها است كه باید در ساعت اول شروع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در مورد تغدیه نوزادان با شیر خشك خاطرنشان كرد: شیر هر جانداری را خداوند با حكمت خود برای بچه همان جاندار خلق كرده است. شیر خشك، شیر انسان نیست؛ پروتئین‌ها و موادی كه در شیر خشك موجود است مناسب نوزاد نیست و باعث حساسیت‌های پوستی، گوارشی و استفراغ‌های مكرر می‌شود بنابراین وقتی این همه تفاوت و ناسازگاری وجود دارد قطعا این نوزاد از تغذیه غیراستانداردی برخوردار است و وقتی تغذیه استاندارد نباشد جریان رشد نوزاد به خصوص رشد مغز آن مسیر خوبی را طی نمی‌كند.

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر باعث ارتباط فهم و درك مادر نسبت به نوزاد و همچنین ارتباط چشم به چشم و پوست با پوست می‌شود كه خود در تكامل عقلی بچه بسیار موثر است بنابراین هم به نسبت مواد و هم به نسبت ارتباطی كه برقرار می‌شود، یك تغذیه استاندارد را برای بچه فراهم و در رشد همه اعضاء او تاثیر بسزایی خواهد داشت و همه این موارد مربوط به بخشی است به نام BOND یا همان وابستگی كه شیر خشك این تاثیر روانی را كمتر دارد.

این متخصص كودكان در پاسخ به این پرسش كه چرا بعضی از نوزادان از شیر مادر تغذیه نمی‌كنند، عنوان كرد: ده‌ها علت وجود دارد، در ساعت اول و یك هفته اول تولد استفاده نكردن از شیر مادر بیشتر جنبه مكانیكی و تكنیكی دارد؛ امكان دارد سینه مادر داخل باشد ، نوزاد بلد نباشد تغذیه كند یا اطرافیان مداخله كنند.

وی تصریح كرد:در تغذیه نوزاد از شیر مادر امكان دارد مقدار آغوز كم باشد كه بسیار ماده موثر و لازم برای نوزاد است و از نظر مكانیزم‌های ایمنی و چربی كمی كه دارد با شیرخشك تفاوت و مواد آن هیچ وقت در شیر خشك وجود ندارد و این عامل ممكن است توجه خانواده‌ها را جمع كند كه به بچه‌ها شیر خشك بدهند.

شمس در پایان اظهار داشت: استفاده نكردن از شیر مادر در عمده موارد، به دلیل ندانستن، عمل نكردن به دانسته‌های درست، راهنمایی نشدن دقیق است و تنها در یك درصد موارد شیر مادر كافی نیست و نیاز به شیر خشك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha