سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 30395
سلامت نیوز : یك دندانپزشك گفت: مشاهده خون در دهان موقع برخاستن از خواب یا در طول روز و نیز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه‌های بیماریهای لثه باشد.

دكتر عبدالرحیم داوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: جرم دندان در اثر رسوب مواد معدنی موجود در آب و مواد غذایی ایجاد می‌شود و تا زمانی که جرم‌گیری انجام نشود مرتب به حجم جرم افزوده می‌شود و چون سطح جرم متخلخل است می‌تواند به عنوان محل مناسبی جهت تجمع هرچه بیشتر میكرواورگانیسم‌ها شود و در نتیجه قدرت بیماری زایی نیز زیاد و زیادتر می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله باعث پیشرفت روزافزون بیماری لثه شده و در نتیجه به صورت آهسته و به مرور زمان از ارتفاع لثه و استخوان نگهدارنده دندان کاسته می‌شود.

وی افزود: از دست رفتن لثه موجب بروز مشکلات زیبایی و همچنین حساس شدن دندان به سرما و گرما به علت عریان شدن سطح ریشه دندان می‌شود، علاوه بر این از آنجایی كه سطح ریشه بسیار بیشتر از تاج دندان مستعد پوسیدگی است این حالت می‌تواند منجر به پوسیدگی‌های وسیع ریشه شود.


وی گفت: از آنجایی که تشکیل جرم و بیماری لثه روندی آهسته و بدون درد دارد، بطور معمول بیمار در ابتدا متوجه عقب نشینی تدریجی لثه خود نمی‌شود بنابراین به همین دلیل است كه گاهی این فکر بوجود می‌آید که پس از جرم‌گیری از بلندی لثه کاسته شده و بین دندانها فاصله افتاده است این در حالی است كه جرم، نواحی تحلیل لثه و فضاهای بین دندانی را پر نموده و پس از جرم گیری و برداشتن جرمها در این نواحی فضای خالی ایجاد می‌شود. بنابراین این عوارض در اثر جرم گیری پیش نیامده بلکه دقیقاً از پیامدهای عدم انجام جرم گیری بموقع است.


داوری تصریح كرد: خونریزی حین جرم گیری فرآیندی طبیعی است و دلالت بر وارد آمدن آسیب به لثه ندارد. همچنین دلیل حساسیت موقتی دندانها پس از جرم گیری نسبت به گرما و سرما نیز عریان شدن سطح ریشه بر اثر برداشتن جرم است.

وی تاكید كرد: جرم گیری نه تنها لثه را پایین نمی‌برد، دندانها را لق نمی‌کند و صدمه‌ای به دندانها نمی‌زند بلكه تضمینی برای پایداری و استحکام بیشتر و سلامت آنها محسوب می‌شود.


این دندانپزشك با اشاره به اینكه جرم گیری بطور معمول سالی یکبار توصیه می‌شود، بیان كرد: با رعایت بهداشت دهان می‌توان جرم گیری را به تعویق انداخت.

وی در پایان خاطرنشان كرد: جاری شدن خون از لثه به هنگام مسواک زدن و همچنین مشاهده خون در دهان موقع برخواستن از خواب یا در طول روز و نیز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه‌های بیماریهای لثه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha