فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به همه گیری وسیع کرونا در دنیا گفت: تغییری در چهره کرونا از نظر بالینی رخ نداده و همچنان کرونا یک بیماری تنفسی و با علائم تنفسی است، که در کنار آن احتمال بروزعلامت هایی ثانویه ای همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، بدن درد، سردرد و یا علامت های گوارشی نیزوجود دارد.

هر عارضه ای رابه کرونا ربط ندهید

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم با  اشاره به همه گیری وسیع کرونا در دنیا گفت: تغییری در چهره کرونا از نظر بالینی رخ نداده و همچنان کرونا یک بیماری تنفسی و با علائم تنفسی است، که در کنار آن احتمال بروزعلامت هایی ثانویه ای همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، بدن درد، سردرد و یا علامت های گوارشی نیزوجود دارد.

 
به گزارش سلامت نیوز، دکترایلادعلوی در گفت و گو با خبرنگارروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که بسیاری از مبتلایان به سایر بیماری های خطرناک و عفونی از ترس ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی کنند اظهار کرد:  متاسفانه برخی افراد به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا، در خانه به خود درمانی پرداخته و روند درمان خود را پیگیری نمی‌کنند.

 وی گفت: نگرانی و ترس از ابتلا به بیماری دردوران پاندمی، کاملا طبیعی است ولی از سوی دیگر نباید این دلهره و نگرانی وضعیت سلامت فرد را به مخاطره بیندازد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که بیماری‌های خطرناک غیر کرونایی طیف وسیعی از بیماران و بیماری‌ها را در بر می‌گیرد تاکید کرد: بسیاری از مبتلایان از ترس کرونا برای درمان به بیمارستان ها مراجعه نمی‌کنند.

 دکتر علوی تاکید کرد: نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که بیماران غیر کرونایی از آمدن به بیمارستان وحشت کنند چرا که در برخی موارد، پیشرفت بیماری می تواند درمان را سخت و یا غیر ممکن کند.

وی در عین حال مراجعه بی ‌مورد به بیمارستان‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: اگر فردی هم نسبت به ابتلایش به کرونا مشکوک است، بهتر است به کلینیک‌های سرپایی و مراکز جامع سلامت مراجعه کند؛ چراکه ورود به بیمارستان خود می تواند عامل خطر برای ابتلا محسوب می‌شود.

 این فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به این که برخی بیماری های مزمن عفونی نیاز مند بررسی و مراجعه متعدد به مراکز درمانی هستند توضیح داد: برای بیماران مبتلا به سل، بیماری های کبدی و یا هپاتیت های عفونی درمان های مناسبی وجودد دارد و این افراد باید بدانند که عدم مراجعه می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی پرهیز از خود درمانی در مبتلایان به عفونت های ادراری، تنفسی غیرکرونایی، گوارشی، پوستی و یا مفاصل را مورد تاکید قرار داد و گفت: این بیمار ها، بیماری هایی نیستند که در منزل و با مصرف خودسرانه دارو درمان شوند.

دکتر علوی همچنین ادامه داد: علائمی همانند تب، سردرد و درد در ناحیه گردن و یا تورم مفصل ناگهانی، اسهال خونی، انسداد ادراری و سرفه های خلط دارپیشرونده همراه با تنگی نفس، علائمی نیستندکه بتوان به راحتی نادیده گرفت و به بهانه ترس از ابتلا به کرونا به تعویق انداخت، این بیماری ها می تواند درصورت عدم مراجعه اثرات جدی و جبران ناپذیری داشته باشد.

 دکتر علوی با اشاره به این که در مراکز درمانی و بهداشتی تمهیدات لازم  برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا برای درمان بیماران اندیشیده شده است، گفت: مبتلایان به بیماریهایی غیر از کرونا نباید درمان های خود را به تعویق بیندازند، این افراد باید ضمن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برای درمان به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه  مراجعه در فواصل طولانی تر(در صورت امکان و با صلاحدید پزشک) و یا ارتباط مجازی با پزشک متخصص را راهکار مناسبی برای کاهش تردد به مراکز درمانی دانست.

وی با  اشاره به همه گیری وسیع کرونا در دنیا تاکید کرد: تغییری در چهره کرونا از نظر بالینی رخ نداده و همچنان کرونا یک بیماری تنفسی و با علائم تنفسی است، که در کنار آن احتمال بروزعلامت هایی ثانویه ای همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، بدن درد، سردرد و یا علامت های گوارشی نیزوجود دارد.

دکتر علوی خاطرنشان کرد: این موضوع که طیفی از بیماریهای پوستی مشخصی را با عنوان عارضه کرونا بدانیم هنوز بصورت قطعی اثبات نشده بنابراین نمی توان هر عارضه ای را به کرونا ربط داد.

وی با اشاره به  این که علائم طولانی مدت پوستی از نشانه های ابتلا به کرونا نیست یادآور شد: تا به امروز مراجعه هیچ بیمار مبتلا به کرونایی، صرفا با یک عارضه و ضایعه پوستی گزارش نشده بنابراین  قطعا و همچنان علائم اصلی و تنفسی به عنوان اولین نشانه های این بیماری در اولویت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha