بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تهران مشاهده نشده استمشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان مازندران، اردبیل و مرکزی طی روزهای اخیر نگرانی‌هایی را از گسترش این بیماری و مشاهده آن‌ در استان‌های دیگر به وجود آورده است. رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: هیچ مورد مشکوک یا قطعی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تهران مشاهده نشده

سلامت نیوز: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تهران مشاهده نشده استمشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان مازندران، اردبیل و مرکزی طی روزهای اخیر نگرانی‌هایی را از گسترش این بیماری و مشاهده آن‌ در استان‌های دیگر به وجود آورده است. رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: هیچ مورد مشکوک یا قطعی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در سال جاری هیچ نشانه‌ای از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تهران مشاهده نشده است، اظهارکرد: زمانی‌که پرندگان مهاجر برای زمستان‌گذرانی به مناطق آبی استان تهران مهاجرت می‌کنند موارد گشت و پایش در مراکز آبی و محل‌های تجمع این پرندگان توسط همکاران و محیط‌بانان ما افزایش پیدا می‌کند تا در صورت مشاهده هر مورد مشکوک یا لاشه پرنده به‌سرعت آن را به دامپزشکی شهرستان و اداره‌ کل محیط زیست استان تهران گزارش دهند.

وی ادامه داد: محل‌های تجمع پرندگان مهاجر در استان تهران معمولا آبگیرها، تالاب‌ها و سدها هستند که در فصل پاییز و زمستان بیش از پیش مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معمولا ابتدا پرندگان مهاجر و کنارآبزی را درگیر می‌کند، گفت: هرساله در اوایل فصل پاییز زمانی که پرندگان مهاجر وارد استان تهران می‌شوند موارد هشدار را به واحدهای گشت و پایش ارسال می‌کنیم تا نسبت به افزایش گشت و پایش و اعمال حساسیت بیشتر در مشاهده موارد مشکوک به بیماری در پرندگان مهاجر اقدام کنند.

وی ادامه داد: محیط‌بانان و کارشناسانی که در شهرستان‌ها حضور دارند از مناطق تجمع پرندگان بازدید می‌کنند و اگر لاشه پرنده یا مورد مشکوکی از جمله بی‌حالی پرندگان را مشاهده کنند آن را به‌سرعت به دامپزشکی شهرستان مورد نظر و اداره‌کل محیط زیست گزارش می‌کنند تا  سازمان دامپزشکی از لاشه پرندگان یا پرنده‌های بی‌حال نمونه‌ برداری و علت تلفات و بی‌حالی پرندگان را اعلام کند.

کرمی با اشاره به اینکه علت بی‌حالی پرندگان می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، خاطرنشان کرد: لزوما بی‌حالی پرندگان مهاجر دلیل ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست و ممکن است برخی پرندگان به‌علت طولانی بودن مسیر پرواز در وهله نخست خسته و یا تغذیه مناسبی نداشته باشند بنابراین ممکن است مدت زمانی‌ طول بکشد تا استراحت کنند و از تغذیه مناسبی برخوردار شوند. با این حال در صورت گزارش وجود پرنده یا پرندگان بی‌حال سازمان دامپزشکی می‌تواند با انجام آزمایش‌هایی علت و عوامل بی‌حالی پرندگان را تعیین کند.  

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران درباره تمهیدات اندیشیده شده در صورت تایید وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تهران گفت: در صورتی که سازمان دامپزشکی به‌صورت رسمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در منطقه‌ یا حوضه‌های آبی که محل تجمع پرندگان مهاجر در استان تهران است، تایید کند، آن منطقه قرنطینه و از ورود و خروج افراد به آن جلوگیری خواهد شد همچنین پروتکل‌های بهداشتی که سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند در آن منطقه اجرایی و رعایت می‌شود.

کرمی در پایان ضمن بیان اینکه این احتمال وجود دارد که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان تهران نیز برسد، گفت: پرندگان مهاجر ازعرض‌های شمال اروپا و آسیا به سمت عرض‌های جنوبی حرکت می‌کنند و احتمال دارد طی این مسیر به این بیماری مبتلا شوند یا آن را با خود انتقال دهند بنابراین همیشه احتمال درگیری با این بیماری وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد شناسایی به‌موقع و کنترل سریع آن پیش از گسترش از طریق افزایش بازدیدها و گشت و پایش‌ها  است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha