مـرز بین استـان سیـستان و بـلوچستان ایـران با افغـانستان و پاكستـان امروزه یكی از مهم ترین گذرگاه های تریاك و هروئین است. جمهوری اسلامی ایران بالاترین میزان كشفیات جهان را با 89 درصد تریاك و 41 درصد هروئین و مورفین كه وارد آن كشور می شود از آن خود كرده است.

سلامت نیوز : مـرز بین استـان سیـستان و بـلوچستان ایـران با افغـانستان و پاكستـان امروزه یكی از مهم ترین گذرگاه های تریاك و هروئین است. جمهوری اسلامی ایران بالاترین میزان كشفیات جهان را با  89 درصد تریاك و 41 درصد هروئین و مورفین كه وارد آن كشور می شود از آن خود كرده است.

آقای یوری فدوتوف، مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای مشاهدهَ دست اول مسیر قاچاق مورد استفادهَ قاچاقچیان و نیز بررسی روش های كنترل و كاهش انتقال مواد مخدر و دیگر كالاهای غیر قانونی به داخل مرزهای ایران، امروز از مناطق مرزی شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان بازدید كرد.
سامانهَ عظیمی به طول 1000 كیلومتركانال، خندق و دیوارهای بتنی در مرز شرقی ایجاد شده است.

خطرات كار كردن در این منطقه به عنوان خط اول مبارزه با قاچاق و انتقال مواد مخدر به داخل ایران، بسیار نمایان است. طی سه دهه گذشته بیش از 3700 نفر از افراد پلیس ایران در عملیات مبارزه با مواد مخدر كشته شده و ده ها هزار نفر نیز زخمی شده اند.
طبق اظهارات پلیس، هم اكنون حدود 50 مسیر قاچاق در استان سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین آنها در زاهدان، میر جاوه و ایرانشهر هستند. در سال های اخیر قاچاقچیان با استفاده از تاكتیك های جدید بر تعداد این مسیر ها افزوده اند كه باعث ایجاد چالش های جدید در امر مبارزه با قاچاق در منطقه شده است.

قاچاق مواد مخدر و جنایات همراه با آن چالش امنیتی بزرگی برای ایران محسوب می شود. علاوه بر تهدیدات امنیتی، مسائل بهداشتی نیز از نگرانی های جدی است زیرا ایران دارای میزان بالای مصرف مواد است.

آقای فدوتوف طی دیدار از نقطهَ مرزی ایران با پاكستان و افغانستان بر نقش مهم ابتكار سه جانبه تأكید كرد. هدف این برنامه كه در سال 2007 شروع شد افزایش همكاری نیروهای پلیس سه كشوری است كه بیشترین تأثیر را از مواد افیونی غیر قانونی در افغانستان می پذیرند.

افغانستان مبدأ 90 درصد تریاك و هروئین جهان است. این برنامه با افزایش مشاركت در امنیت مرزی و همكاری های منطقه ای در مقابله با قاچاق مواد مخدر باعث شده این سه كشور به سطح بی سابقه ای از همكاری دست یابند.

آقای فدوتوف روز دوشنبه بر نقش فعال دولت ایران در حمایت از ابتكارات منطقه ای تأكید كرد که شامل ابتكار سه جانبه از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد پایه گذاری شده است. این برنامه وزارتخانه های مرتبط با كنترل مواد مخدر در ایران، پاكستان و افغانستان را گردهم آورده است.

 ایشان از مركز برنامه ریزی مشترك كه تاكنون نتایج خوبی به بار آورده است نیز دیدار كرد. در نتیجهَ عملیات مشترك و تبادل اطلاعات تاكنون 6 تن مواد مخدر كشف شده است. وی گفت: "من سه كشور را تشویق می كنم به گفتگوهای خود بیافزایند، همكاری ها را گسترش دهند تا به نتایج چشمگیرتری دست یابند."

سفر آقای فدوتوف تأكیدی است بر اهمیت برنامهَ كشوری ایران برای 2014-2011 كه به وسیله  دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اجرا می شود. طی این برنامه كمك های فنی به ایران افزایش می یابد تا تلاش های ملی این كشور در چهارچوب ابتكار سه جانبه بهبود یابد.

 مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با توجه به نقش فعال ایران در این برنامه گفت این سه كشور "نخستین خط دفاع در مقابل جریان مواد مخدر غیر قانونی را تشكیل می دهند كه امنیت منطقه و فرا تر از آن را به خطر انداخته است."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha