سلامت نیوز :
به گفته یک دندانپزشک، براساس پژوهش های صورت گرفته در آمریکا و اروپا، مصرف لبنیات پروبیوتیک 5 روز در هفته به مدت 3 هفته 50 درصد ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را کاهش می دهد.
دکتر سعید باقی متخصص دندانپزشکی کودکان با اعلام این خبر افزود: پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که با رقابت با باکتری های پوسیدگی زای دندان، جایگاه باکتری های پوسیدگی زا را در محیط دهان اشغال می کنند .
 
این باکتری ها درپلاک دندانی جایگزین باکتری های پوسیدگی زا (باکتری هایی که روی دندان هاچسبیده، پس از فرایند تخمیر و ایجاد اسید، سبب تخریب دندان ها می شود) می گردند.
تولید مواد ضد میکروبی و تنظیم و تحریک سیستم ایمنی میزبان که منجر به کاهش بیماری های لثه ای می شود، از دیگر فواید باکتری های پروبیوتیک در محیط دهان شناسایی شده اند.
باکتری های پروبیوتیک بر اساس تعاریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در صورت استفاده کافی ومناسب به حفظ سلامت میزبان کمک می کنند.
این باکتری ها طی سال های اخیر با هدف کمک به حفظ سلامت ساختمان بدن به محصولات مختلف غذایی به ویژه شیر و سایر فراورده های لبنی افزوده می شود.
از باکتری ها، مواد غذایی ومحیط مناسب (محیط دهان) به عنوان سه فاکتور پوسیدگی دندان نام برده می شود که با حذف عامل باکتری، پوسیدگی دندان کاهش یافته یا از بین می رود.

دکتر باقی، کاهش بیماری های لثه و عفونت های قارچی در محیط دهان را از دیگر مزایای بهره گیری از فرآورده های پروبیوتیک عنوان کرد و گفت: باکتری های پروبیوتیک عفونت قارچی "کاندیدیا" را که از عفونت های بسیار شایع قارچی است و همچنین "هایتوزیس"یا بوی بد دهان با منشا دهانی یا گوارشی را برطرف می کند.
در گذشته، باکتری های پروبیوتیک برای پیشگیری و درمان بیماری های عفونی یا بیماری های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گرفت. در چند دهه اخیر و با شناخته شدن خواص دیگر این محصولات به ویژه نقش آنها در افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری های دستگاه ادراری و بیماری های آلرژیک در نوزادان به تدریج نقش این باکتری ها در حفظ سلامت بدن پررنگ تر شد.

هم اینک دو دسته از این باکتری ها که اولی از خانواده "لاکتوباسیل "ها و دیگری از خانواده بایفیدوباکتریا هستند، بیشتر در صنایع لبنی کاربرد دارند.

بایفیدوباکتریا از باکتری های موجود در شیر مادرهستند که پس از تولد نوزادان در محیط دهان ظاهر می‏شوند.

باکتری های لاکتوباسیل خانواده ای شامل باکتری های بیماری زا و غیر بیماری زا هستند که به طور طبیعی در شیر موجود است و طی فرایند پاستوریزه یا استریلیزه کردن شیر، باکتری های بیماری زا از بین می روند. در محصوات پروبیوتیک باکتری هایغیر بیماری زا و مفید در محصولات باقی می مانند.

دکتر باقی با اشاره به ای نکه محصولات لبنی به ویژه شیر، دوغ و بستنی مورد توجه بچه ها است، خواستار گسترش تولید محصولات پروبیوتیک از سوی تولید کنندگان در کنار درج اطلاعات مناسب روی بسته بندی صنایع لبنی با هدف اطلاع رسانی هر چه بیشتر مخاطبان با محصولات پروبیوتیک شد.
منبع: موج



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha