گرانی و تورم در دو سال گذشته تبدیل به یکی از مشکلات مهم برای زندگی خانواده‌ها شده است. این مساله در دورانی که مردم نیز با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، سختی بیشتری را به مردم تحمیل کرده است.

نرخ تورم در آبان گذشته با زندگی مردم چه کرده است؟

سلامت نیوز:گرانی و تورم در دو سال گذشته تبدیل به یکی از مشکلات مهم برای زندگی خانواده‌ها شده است. این مساله در دورانی که مردم نیز با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، سختی بیشتری را به مردم تحمیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، این در حالی است که آمار جدید منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت انواع خوراکی در آبان امسال درصد تغییری بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور داشته است.اطلاعات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مربوط به آبان 99 نشان می‌دهد که از 53 قلم خوراکی منتخب، تعداد 32 قلم درصد، تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور 46.4 درصد داشته‌اند.بر اساس این اطلاعات، در گروه نان و غلات، برنج ایرانی درجه یک با 9.2 درصد، برنج خارجی درجه یک با7.9 درصد و شیرینی خشک با 5.9 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

طبق نمودار 39 قلم کالای خوراکی در آبان تورم بیش از 5 درصدی را نسبت به ماه قبل خود تجربه کرده‌اند. دو قلم خوراکی نیز افت قیمت را تجربه کرده‌اند. درصورتی‌که روند رشد ماهانه قیمت‌ها متوقف نشود، نرخ تورم میانگین سالانه نیز در ماه‌های آینده رکوردی تاریخی خواهد زد.

همچنین بررسی متوسط قیمت‌های آبان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد از 53 قلم خوراکی منتخب، تعداد 32 قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور 46.4 درصد داشته‌اند.در این گروه، اقلام مرغ ماشینی با 26.2 درصد، گوشت گاو یا گوساله با 18.1 درصد، ماهی قزل‌آلا با 13.9درصد و گوشت گوسفند با 13.7 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 33.1 درصد، روغن مایع با 12.6 درصد و خامه پاستوریزه با 11.2 درصد بوده است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت تخم‌مرغ ماشینی با کاهش 6.4 درصدی رو‌به‌رو بوده است.در گروه میوه و خشکبار هم بیشترین افزایش قیمت مربوط به لیموترش با 14.9 درصد و موز با 2/11 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت پرتقال 8.9درصد کاهش قیمت نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی با 208.9 درصد، فلفل‌دلمه‌ای با 62.3 درصد، پیاز با 62.2 درصد و کدو سبز با 21.0 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها هم بیشترین افزایش قیمت مربوط به نوشابه گازدار با 10.0 درصد و چای خارجی بسته‌ای با 9.5 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

 گرانی در استان‌ها

استان‌های کشور نیز در ماه آبان نرخ‌های متفاوت تورم را تجربه کرده‌اند.بر اساس اطلاعات مرکز آمار، در آبان 1399 بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان ایلام با 8.8 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با 3.2 درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یا تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 4/46 درصد به ثبت رسید.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه با 54.4 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با رقم 42.9 درصد است. همچنین نرخ تورم 12ماهه منتهی به آبان 1399 برای خانوارهای کشور به عدد 29 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان هرمزگان با 34.2 درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی با 25.4 درصد است.


بی‌توجهی به هشدارها درباره وضعیت بازار مرغ

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران روز گذشته اعلام کرد که وضعیت فعلی بازار به دلیل بی‌توجهی دولت به هشدارهای فعالان بخش خصوصی درباره احتمال افزایش قیمت مرغ است. آقای احمد فرشچیان در این باره به ایسنا گفت: بخش خصوصی از چند ماه قبل به روش‌های مختلف و از هر تریبونی که ممکن بود، به دولت هشدار داد که در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات و محدودیت‌های جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، به کاهش توان تولیدی کشور در حوزه مرغ و تخم‌مرغ منجر شده و در نهایت به افزایش نرخ‌ها می‌انجامد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دولت اعلام می‌کند نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، پس دلیل این افزایش قیمت چیست، توضیح داد: سوال بخش خصوصی نیز دقیقا همین است. ما به آمار و جزییات تخصیص ارز دولتی دسترسی نداریم، اما دولت می‌گوید امسال نه تنها این ارز پرداخت شده بلکه حتی عدد بیشتری نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین در حوزه نهاده‌های دامی مانند ذرت، دولت می‌گوید عدد واردات از سال قبل نیز بیشتر بوده است. رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق‌بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی ما با مرغداران بسیار زیادی مواجه هستیم که به این نهاده‌های دامی دسترسی نداشتند یا مجبور شدند آنها را در بازار آزاد با چند برابر قیمت بخرند. اگر دولت می‌گوید که ارز را داده پس باید در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ورود کند تا متوجه شود کجای کار اشکال داشته که وضعیت واحدهای مرغداری را به اینجا کشانده است.


بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه با 54.4 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با رقم 42.9 درصد است. همچنین نرخ تورم 12ماهه منتهی به آبان 1399 برای خانوارهای کشور به عدد 29 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان هرمزگان با 34.2 درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی با 25.4 درصد است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha