سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سالانه بیش از ۹۰۰ هزار کودک غربالگری اختلال تکاملی می‌شود.

غربالگری اختلال تکاملی بیش از ۹۰۰ هزار کودک در سال

سلامت نیوز:سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سالانه بیش از ۹۰۰ هزار کودک غربالگری اختلال تکاملی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمدتقی جغتایی، سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان حاضر شدند.

جغتایی با اشاره به اینکه الان حدود 63 درصد تمامی کودکان، در سن 12 سال به بالا در معرض غربالگری اختلال تکاملی قرار می‌گیرند، بیان کرد: این کودکان اگر اختلالی در رشدشان وجود داشته باشد، اینها به مراکز جامع تکامل کودک و دیگر کلینیک‌ها ارجاع می‌شوند و می‌توان گفت سالانه بیش از 900 هزار نفر کودک غربالگری اختلال تکاملی می‌شود.

وی ادامه داد: درمان‌های ملی در حوزه‌ی اوتیسم به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شده و در همدان و در شهرهای دیگر به تدریج آغاز خواهد شد، تا بتوانیم کودکانی که مشکل اوتیسم را دارند، تشخیص دهیم و مداخلات درمانی را شروع کنیم برای این کار وزارتخانه تعیین کرده تا بخشی از گزینه‌های اینها را تحت پوشش قرار دارد.

جغتایی افزود: وزارت بهداشت با تمام محدودیت‌های ارزی که دارد سمعک را برای افرادی که اختلال شنوایی دارند تهیه می‌کند و هر سال چیزی حدود ۱۱۰ هزار سمعک توسط وزارت بهداشت توزیع می‌شود و در اختیار مراکز مختلف قرار می‌گیرد تا با ارز دولتی به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در نظام درمان انجام می‌شود کاشت حلزون است و هر سال برای نزدیک به ۱۵۰۰ تا از کودکانی که مشکل شنوایی دارند؛ کاشت حلزون صورت می‌گیرد و بیمارستان‌های منتخبی برای این کار اختصاص پیدا کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی گفت: در زمان پاندمی دستورالعمل‌های مختلفی برای کسانی که در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند، تعیین شده و همه مراکز الان رعایت می‌کنند و همین طور دستورالعمل‌هایی تعیین شده تا خود بیماران معلول چگونه از خودشان مراقبت کنند، اینها عاملی شده که افراد در مراکزهای نگهداری کم‌تر درگیری و فوتی کرونا داشته باشند.

وی افزود: از فعالیت‌های دیگر که وجود دارد گسترش تخت‌های توانبخشی است که چند بیمارستان در حال حاضر این خدمات را ارائه می‌دهند و امیدواریم گسترش پیدا کند‌.

۱۵ مورد انتقال عضو قلب از فروردین ماه

شادنوش در پاسخ به خبرنگار مادر مورد وضعیت اهدای عضو در کشور بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا ما شاهد این بودیم که در بعضی کشورها انجام پیوند‌ها تعطیل شده است و یا برای ماه‌های متمادی انجام نمی‌شده است ما در اسفند ماه سال گذشته با بروز وضعیت کرونایی بلافاصله اهدای عضو را متوقف کردیم ولی این موضوع فقط ۲۰ الی ۲۵ روز طول کشید و بلافاصله دستورالعمل‌های جدید برای انجام اهدای عضو تدوین شد و به سراسر کشور ابلاغ شد و از اواخر فروردین ماه عمل پیوند انجام شد.

وی ادامه داد: آنچنان که تا الان فقط ۱۵ مورد انتقال عضو قلب داشتیم، همانطور که می‌دانید این یک کار پیچیده است که توسط جت‌های سریع و سیر انجام می‌شود، البته هزینه‌ها برای ما بسیار بالا رفته است.

او تاکید کرد: همه تلاش ما در تیم پیوند این است که امید را در بین مردم زنده نگه داریم و آرزوی برچیده شدن این ویروس را داشته باشیم تا بتوانیم بعد از آن به فعالیت‌های عادی خودمان برگردیم.

بیمارستان به معتادان همچون دیگر بیماران خدمات ارائه دهند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماا در مورد خدمات رسانی به افراد کارتن خواب و معتاد در بیمارستان ادامه داد: در مراجعه به بیمارستان ما یکسری پروتکل‌ها داریم، اما برای درمان‌گر هیچ تفاوتی نمی‌کند که بیمار دچار چه گرفتاری‌های دیگری باشد، در واقع دین، مسلک، گرایش سیاسی برای درمانگر اهمیت ندارد، برای افراد معتاد هم به همین صورت است و نمی‌دانم چرا گاهی این برداشت وجود دارد که اگر معتادی به اورژانس مراجعه کند خدماتی دریافت نمی‌کند.

شادنوش گفت: البته که از بابت بعضی بیماری‌ها مثل هپاتیت و ایدز درمانگر باید حساسیت بیشتری داشته باشد ولی این طور نیست که کسی به دلیل اعتیاد خدمات نگیرد، حتی برای معتادین متجاهر که با همکاری نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به بیمارستان هدایت می‌شوند، در بیمارستان‌های منتخب خدمات رسانی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha