پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 304027

با توجه به پایان دو هفته‌ای اعمال محدودیت‌های تردد و صنفی در ۱۵۰ شهر، روزانه بیش از ۱۳ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، اما آمار مرگ و میر از ۴۵۰ نفر در روز به حدود ۳۵۰ نفر رسیده است.

محدودیت‌های هوشمند كرونایی می‌آید

سلامت نیوز:با توجه به پایان دو هفته‌ای اعمال محدودیت‌های تردد و صنفی در ۱۵۰ شهر، روزانه بیش از ۱۳ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، اما آمار مرگ و میر از ۴۵۰ نفر در روز به حدود ۳۵۰ نفر رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،(۱۵ آذر)، زمان پایان دو هفته‌ای محدودیت‌های سختگیرانه در تهران و بیش از ۴۴۰ شهر در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد است، با گذشت این دو هفته و دورکاری کارمندان ادارات، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح و تعطیلی اصناف درجه ۲-۳ و ۴، بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

با اعمال محدودیت‌ها در ۱۶۰ شهر تا جمعه۱۴ آذر، از شنبه هفته آینده (۱۵ آذر) تصمیماتی بر اساس آخرین اطلاعات گرفته می‌شود، اما بنا به‌ گفته مسئولان از روز شنبه و با پایان زمان محدودیت‌ها، تهران در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار می‌گیرد و بسیاری از مشاغل آن می‌توانند شروع به کار کنند. در این بین نظرات در رابطه با تغییر رنگ پایتخت به‌عنوان نقطه استراتژیک شیوع کرونا، متفاوت است و یک مسئول و یک کارشناس صحبت‌های متناقضی در رابطه با تغییر وضعیت تهران دارند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر شرایط ناپایدار و شکننده استان تهران در خصوص بیماری کووید ۱۹ گفت: تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی است اما برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت.

البته تعدادی از محدودیت ها کاسته خواهند شد.» اما در عین حال رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: آمار مبتلایان و ورودی بیمارستان‌ها پایین آمده است، اما این شرایط شکننده است و پایدار نیست باید محدودیت‌ها حداقل تا ۲ هفته دیگر ادامه یابد تا تاثیرگذار باشد. پیام طبرسی افزود: متاسفانه شنیدم قرار است تهران از شنبه در وضعیت نارنجی قرار بگیرد و محدودیت‌ها را کاهش دهند که این بسیار خطرناک است و موجب اوج‌گیری دوباره بیماری می‌ ‌شود.در شرایط مشابه و با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا در شهرهای کشور این نظر موافق و مخالف برای قطع زنجیره کرونا وجود دارد.

محبوبه حاج عبدالباقی، یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو‌یی با صدا و سیما گفته «زنجیره این بیماری هنوز قطع نشده است.» اما همزمان مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، معتقد است «زنجیره انتقال ویروس قطع شده، اما این به منزله پایان این بیماری نیست. میزان ابتلا،‌ بستری و انتقال بیماری به دیگران حدود 60 درصد کاهش یافته است.»

در این بین رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده طرح هوشمند مدیریت کرونا با توجه به وضعیت سه‌گانه قرمز، نارنجی و زرد در شهرها استمرار خواهد داشت، از اعمال منع تردد شبانه از روز شنبه از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهای قرمز و نارنجی خبر داد. ذوالفقاری افزود: «خوشبختانه ظرف دو هفته گذشته تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند به شکلی که از 160 شهری که در وضعیت قرمز بود در حال حاضر 64 شهر در وضعیت قرمز قرار گرفتند.»

این گفته‌ها در شرایطی است که کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی بیماری کرونا، اعلام کرده: سه رسته شغلی دیگر به گروه شغلی یک اضافه شد و مشاغل صنفی «تأمین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضد عفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف»، «عرضه‌کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تأمین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام، قطعات پمپ و ابزار مورد نیاز صنایع» و «فروشندگان و عرضه‌کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی» در گروه شغلی یک قرار گرفته و در تمامی شهرستان‌های کشور با وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد مجاز به فعالیت هستند.


زمان آغاز فعالیت برخی اصناف در تهران
قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران به تغییر وضعیت شیوع کرونا در تهران از قرمز به نارنجی اشاره کرد و گفت: از شنبه هفته آینده، 15 آذرماه صاحبان واحدهای صنفی به جز گروه‌های 3 و 4 به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند. مشاغل گروه 3 شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی است. گروه 4 نیز شامل برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.


آموزش حضوری مدارس از 15 آذر؟
در روزهای اخیر مطلبی به اشتباه از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر دایر بودن آموزش حضوری از 15 آذر ماه پخش شده است. در این مطلب همچنین عنوان شده که امتحانات دی ماه دانش‌آموزان نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود که این مطلب توسط وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیرا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره چگونگی روند ادامه سال تحصیلی جاری از 15آذرماه منتشر شده که مستند نیست.

وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این مهم که سلامت دانش آموزان و معلمان اولویت است، درخصوص ادامه کار مدارس و روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است و معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملی و پورتال اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند. وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب این‌گونه ادعاهای واهی که فقط موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ اعلام می‌دارد که این وزارتخانه حق قانونی هرگونه اقدام حقوقی در مراجع قضائی را در صورت تکرار اینگونه موارد برای خود محفوظ می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha