سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 30404
سلامت نیوز : پرسش درمورد علائم کاهش سطح تستوسترون ممکن است شرم‌آور به نظر برسد اما اگر درمورد کاهش تستوسترون اطلاعات کافی داشته باشید، دچار مشکل نخواهید شد.

به گزارش سینانیوز، ترشح تستوسترون با افزایش سن کاهش می‌یابد. کم شدن تستوسترون باعث ضعیف شدن میل جنسی، اختلال در نعوظ، افسردگی و از دست دادن انرژی می‌شود. کاهش تستوسترون معمولا به عنوان یکی از علائم پیری در نظر گرفته می‌شود؛ در صورتی‌ که این مشکل قابل درمان است.
در مردان از ۴۰ سالگی هر سال ۱ درصد از سطح تستوسترون به طور طبیعی کاهش می‌یابد و در میان‌سالی و پس از آن به پایین‌تر از سطح نرمال می‌رسد.
مطالعات جمعیتی نشان می‌دهد که ۱۰ تا ۲۵ درصد مردان بالای ۵۰ سال دچار کاهش سطح تستوسترون هستند. هرچند فقط حدود نیمی از«میل جنسی کم» و «اختلال در نعوظ»، دو علامت رایج برای بیماری کاهش تستوسترون است، اما سایر علائم اغلب مبهم و غیراختصاصی است. به عنوان مثال خستگی، اشکال در تمرکز، افسردگی، تحریک‌پذیری شایع در مردان به‌طور مکرر حتی با سطح طبیعی تستوسترون نیز رخ می‌دهد.
بر خلاف یائسگی در زنان که یک‌باره رخ می دهد و کاهش سطح استروژن در آن‌ها ناگهانی اتفاق می‌افتد، کاهش سطح تستوسترون در مردان طی چند دهه رخ می‌دهد. کاهش میل جنسی و تغییر خلق‌وخو، حتا گاهی توسط خود مردان نیز نادیده گرفته می‌شود.
درمان کاهش تستوسترون می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند و صحبت کردن با پزشک نیز بسیار موثر است. هرچند اقدام به صحبت کردن کار سختی است اما نتایج مثبتی دربردارد.
مطالعات پاسخ قطعی برای خطرات و فواید جایگزینی تستوسترون ارائه نمی‌دهد اما تاکنون بهترین رویکرد برای جایگزینی تستوسترون شناخته شده است.

تستوسترون چیست؟
*تستوسترون هورمونی است که عمدتا در بیضه‌ها تولید می‌شود و به مردان در حفظ تراکم استخوان، توزیع چربی، قدرت توده عضلات، تولید گلبول‌های قرمز خون،
*کاهش سطح تستوسترون ممکن است باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس شود
* تمایل جنسی و تولید اسپرم کمک می‌کند.
*اوج ترشح این هورمون در دوران بلوغ است. هر چه سن بالاتر می‌رود سطح تستوسترون در بدن به تدریج کاهش می‌یابد. میزان کاهش آن عموما و به طور معمول ۱% در هر سال پس از عبور فرد از ۳۰ سالگی است.

کاهش سطح تستوسترون در برخی از افراد فاقد علامت یا نشانه است و برای برخی دیگر ممکن است به همراه علامت‌های زیر باشد:

تغییرات عملکرد جنسی: ناباروری که ممکن است شامل کاهش میل جنسی و نعوظ کمتر نیز بشود.

تغییرات در الگوی خواب: گاهی اوقات سطح پایین تستوسترون باعث بی‌خوابی یا دیگر اختلالات خواب مثل بدخوابی می‌شود.

تغییرات جسمی: افزایش چربی بدن، کاهش عضلات و تراکم استخوان، متورم شدن سینه‌ها و حساس شدن آن‌ها و دردناک‌شدن‌شان با کوچک‌ترین اشاره نیز می‌تواند از جمله تغییرات ناشی از کاهش سطح ترشح تستوسترون باشد.

تغییرات عاطفی: کاهش سطح تستوسترون ممکن است باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس شود. در این حالت ممکن است فرد احساس غم و افسردگی شدید کند و همچنین در به‌یادآوردن مسائل و تمرکز کردن دچار مشکل شود.

نکته‌ای که باید توجه داشت این است که بسیاری از این تغییرات یک بخش طبیعی از افزایش سن است که در برخی دیگر از افراد ممکن است در اثر عوامل مختلف از جمله عوارض جانبی دارو‌ها، مشکلات تیروئید و افسردگی ایجاد شود.
تنها راه تشخیص کاهش سطح تستوسترون، آزمایش خون است. در صورت تشخیص کاهش غیرطبیعی ترشح هورمون، پزشکان می‌توانند داروهای افزایش سطح تستوسترون را تجویز کنند.
استفاده از این دارو‌ها به صورت خودسرانه ممکن است برای افراد نرمال و کسانی که در اثر افزایش سن به صورت کاملا طبیعی با کاهش سطح تستوسترون مواجه می‌شوند، خطراتی چون افزایش توده عضلانی بدن بدون به دست آوردن قدرت و ابتلا به آپند خواب (نوعی اختلال خواب که در آن فرد به طور مکرر تنفسش قطع می‌شود) داشته باشد. همچنین افزایش بیش ازحد گلبول‌های قرمز خون نیز از عوارض مصرف خودسرانه این داروهاست و می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود.
ایجاد آکنه و سایر بیماری پوستی، تحریک و رشد غیر سرطانی پروستات، بزرگ شدن سینه، تولید بیش از حد اسپرم و انقباض بیضه‌ها نیز از دیگر عوارض مصرف خود سرانه داروهای درمان کاهش سطح تستوسترون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha