شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

شدت شیوع کرونا که طی هفته‌های اخیر روزانه جان بیش از ۴۵۰ نفر را در کشور می‌گرفت، به تایید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان در پی تشدید اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور با کاهش قابل ‌توجهی روبه‌رو شده است.

محدودیت‌ها ترمز کرونا را کشید

سلامت نیوز:شدت شیوع کرونا که طی هفته‌های اخیر روزانه جان بیش از ۴۵۰ نفر را در کشور می‌گرفت، به تایید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان در پی تشدید اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور با کاهش قابل ‌توجهی روبه‌رو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اول آذر ماه بود که شدت شیوع کرونا، تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و رشد روزانه شمار جانباختگان، ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا محدودیت‌های تازه‌ای را در سراسر کشور اعمال کند.

طرحی که پس از ممنوعیت تردد جاده‌ها، کاهش شمار کارکنان در ادارات، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و لغو طرح ترافیک، این بار تعطیلی اصناف و مشاغل ضروری و ممنوعیت عبور و مرور در سراسر کشور را به دنبال داشت.

در پی این محدودیت‌ها بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه نهم آذر ماه در نشستی خبری از کاهش موارد مرگ و میر در کشور خبر داد و گفت: تعداد جانباختگان کرونا بعد از یک ماه برای دومین روز متوالی به زیر ۴۰۰ نفر رسید.

به گفته وی، براساس پیش‌بینی مراجع بین‌المللی آمار فوت روزانه کرونا در ایران به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسید، اما با همکاری مردم، دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی از سازمان‌ها نظیر هلال احمر اکنون روند مرگ ومیر در کشور روبه کاهش است.

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است: اعمال محدودیت‌ها و رعایت ضوابط بهداشتی توسط شهروندان کاهش روند ابتلاء به بیماری و مرگ ومیر را به دنبال داشته است.

به اعتقاد وی، آثار و نتایج مثبت این محدودیت‌ها بیش از امروز، در دی ماه نشان داده خواهد شد.

همچنین دیگر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

دکتر مینو محرز با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، اظهار داشت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

برخی صاحبنظران دانشگاهی معتقدند تداوم نتایج مثبت این رویداد مستلزم تداوم این محدودیت‌ها است. اعمال این ضوابط در کوتاه‌ مدت و لغو هر یک از طرح‌ها سبب شیوع مجدد بیماری می‌شود.

به اعتقاد برخی از جامعه‌شناسان از منظر اجتماعی نیز لغو محدودیت‌ها، اذهان عمومی را به سمت عادی شدن وضعیت سوق می‌دهد و می‌تواند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا کاهش دهد.

حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در آغاز شیوع کرونا تمرکز بر این بیماری، با تعطیلی کسب وکارها، مراکز اقتصادی و تجاری و همچنین وحشت روانی جامعه از این ویروس پیک بیماری را شکست.

وی افزود: با گذشت زمان به تدریج بیماری برای شهروندان عادی و وضعیت اقتصادی کشور سبب بازگشایی مراکز تجاری و اقتصادی و حضور دست ‌فروشان و کارگران روزمزد در سطح شهر بدون رعایت اصول بهداشتی شد.

پیروی تاکید کرد: حساس‌سازی ذهنی  افزایش آگاهی درباره آسیب‌ها و مخاطرات کرونا و چگونگی محافظت شخصی از این ویروس باید تداوم داشته باشد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: آموزش در رابطه با مخاطرات کرونا نیز باید به طور مداوم تداعی شود؛ اعلام و انتشار آمار ابتلا به کرونا همچنین می‌تواند با برنامه‌های آموزشی تصویری، طنز، کاریکاتور، تهیه و تولید ماسک در منزل و... همراه باشد.

پیروی با بیان این که در حقیقت کنترل این بیماری مستلزم اتصال زنجیره جامعه است، گفت: ارگان‌های خصوصی و دولتی، شهروندان، متولیان بهداشت و درمان باید با حفظ وحدت برای مقابله با بیماری اقدام کنند.

حال باید دید، این محدودیت‌ها که به مدت دو هفته توسط ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شده است، با بهبود وضعیت برداشته خواهد شد یا با هدف تداوم این شرایط تمدید می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha