فوق متخصص عفونی گفت: با وجود کاهش نسبی ورود بیماران سرپایی کرونا به درمانگاه‌ها همچنان آی سی یوها و بخش‌های مراقبت ویژه از بیماران کووید۱۹ با وضعیت وخیم پر است و امیدواریم با کاهش بیماران شدید تاثیر محدودیت‌ها را در کاهش مرگ‌های کرونایی ببینیم.

بخش‌های مراقبت ویژه همچنان پر از بیماران کرونایی است

سلامت نیوز:فوق متخصص عفونی گفت: با وجود کاهش نسبی ورود بیماران سرپایی کرونا به درمانگاه‌ها همچنان آی سی یوها و بخش‌های مراقبت ویژه از بیماران کووید۱۹ با وضعیت وخیم پر است و امیدواریم با کاهش بیماران شدید تاثیر محدودیت‌ها را در کاهش مرگ‌های کرونایی ببینیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، داود یادگاری افزود: موارد بروز بیماری کووید۱۹ از چند روز گذشته و پس از اعمال محدودیت ها تا حدی کم شده است. یک دلیل آن این است که بعد از صعودی شدن موارد ابتلا تا حدی ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شد و اکنون با نزولی شدن نمودار موارد ابتلا مواجه شده ایم، احتمالا برقراری محدودیت ها نیز در کاهش موارد مراجعه مبتلایان سرپایی به درمانگاهها و اورژانس های بیمارستانی تاثیر بگذارد اما همچنان اکثر آی سی یوها پر هستند.

وی افزود: افرادی که در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند همان کسانی هستند در موج سوم گرفتار بیماری شدید شده اند و هنوز زود است که تاثیر محدودیت ها را در کاهش موارد مرگ و بیماران بدحال ببینیم. پیش بینی این است که اگر محدودیتها و رعایت پروتکل ها ادامه پیدا کند از دو هفته آینده موارد بستری در بخش های مراقبت های ویژه و به تبع آن مرگ کرونا در کشور کاهش پیدا کند.

استا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به نظر می رسد با افزایش ایمنی نسبی علیه ویروس کرونا در بین مردم و اعمال محدودیت ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ورود بیماران کرونا به اورژانس بیمارستانها و درمانگاهها کاهش پیدا کرده است.

یادگاری در پاسخ به این پرسش که برآورد شما از اینکه چه میزان از جمعیت کشور تاکنون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند، گفت: در این زمینه آمار دقیقی نداریم. وزارت بهداشت باید با یک آمارگیری از جمعیت زیاد این شاخص را اعلام کند. هنوز به طور رسمی این کار را نکرده و نمی دانیم چند درصد جامعه به کرونا مبتلا شده اند. تحقیقاتی توسط متخصصان اپیدمیولوژی در کشور در این زمینه در حال انجام است باید منتظر بمانیم تا نتایج تحقیقات آنها اعلام شود.

فوق تخصص عفونی گفت: یکی از مبناهای آمارهای کرونا، اعدادی است که وزارت بهداشت به طور رسمی و روزانه اعلام می کند اما متخصصان اپیدمیولوژی علاوه بر این آمارها به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند که بر مبنای آن می توانند میزان شیوع و بروز کرونا را اعلام کنند.

محدودیت های مقطعی برای خریدن زمان است

وی افزود: همه تلاش مسئولان کشور و جامعه پزشکی این است که با اعمال محدودیت های مقطعی زمان بخریم تا این شرایط سخت را به خصوص در فصل سرد سال سپری کنیم به امید اینکه بتوانیم در آینده نزدیک به واکسن موثری دسترسی پیدا کنیم، اکنون تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، رعایت پروتکل های بهداشتی است که با رعایت آنها تجربه خوبی در فروردین و اردیبهشت داریم، مردم همکاری کردند، مغازه ها را بستند، خیلی ها به مسافرت نرفتند، اکنون هم اگر مردم همکاری کنند، می توانند موارد ابتلا را کم کنیم.

یادگاری در مورد ابتلای کودکان به کرونا گفت: بیش از ۵۰ درصد کودکان به نوع بی علامت به کووید۱۹ مبتلا می شوند و چون میزان عوارض کرونا حتی از عوارض آنفلوانزا هم در کودکان کمتر است، خیلی نگران کودکان نیستیم مگر گروه کوچکی از کودکان که به بیماری های مزمن، بیماری قلبی - عروقی یا تنفسی و ضعف ایمنی مبتلا هستند و ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شوند. اما در مجموع شدت بیماری کووید۱۹ در کودکان بالا نیست البته موارد تک گیر شدید بیماری را در بین کودکان و نوجوانان هم داریم و در مواردی به مرگ هم منجر می شود اما موارد آن زیاد نیست.

وی افزود: هنوز هیچ دارویی برای درمان بیماری کووید۱۹ در دنیا معرفی نشده و بعد از ماهها تحقیق، بر اساس آخرین مقالات پزشکی منتشر شده هنوز هیچ درمانی برای موارد سرپایی ابتلا به این بیماری در دنیا معرفی نشده، درمان ها فقط علامتی است مثل تب بر و موارد مشابه اما در مورد بیماران بستری و شدید برخی داروها مثل رمدسیویر اگر زود شروع شود تا حدی موثر است و داروهایی مثل کروتن و داروهای ضد انعقادی  نیز در کاهش موارد مرگ و میر موثر بوده است.

بیماران کرونایی برای تجویز داروهای خارج از پروتکل فشار می آورند

یادگاری گفت: اکثر داروهایی که برای کمک به درمان کرونا در فضای مجازی معرفی و تبلیغ می شود هیچ اثری ندارند اما مردم به پزشکان فشار می آورند که این داروها را تجویز کنند، بسیاری از این داروها در پروتکل کشوری نیست و خرید آن از بازار آزاد با قیمت های بسیار گزاف انجام می شود که منجر به هزینه ها بسیار بالا می شود اما از طرف مردم و خانواده های بیماران نگران هستند با این حال از نظر علمی هیچکدام از این داروها برای درمان کووید۱۹ در دنیا تایید نشده است.

فوق تخصص عفونی ادامه داد: مراجعه مردم به پزشکان متخصص مرتبط مثل متخصصان عفونی، ریه یا داخلی در این ایام بسیار زیاد شده است. بسیاری از مردم پزشکان را برای تجویز داروهایی که در رسانه ها تبلیغ می شوند، تحت فشار می گذارند اما پزشک باید وضعیت بیمار، علایم، وضعیت بیمار و میزان اکسیژن خون بیمار را بسنجد و بر اساس آن دارو تجویز کند. در اکثر موارد نیازی به هیچ دارویی نیست و با قرنطینه و رعایت اصول پیشگیری مشکل بر طرف می شود.

وی گفت: مطب پزشکان متخصص شلوغ است و فرصت پاسخگویی به همه بیماران نیست به همین علت مجبوریم که نوبت های طولانی به مردم بدهیم و متاسفانه شاهد این هستیم که در یک لحظه مثلا چهار تا هشت نفر از اعضای یک خانواده همگی با علایم مشکوک به کووید۱۹ به درمانگاه مراجعه می کنند.. برخی از این بیماران دچار وضعیت حاد و مرگ می شوند. مرگ بیماران به خصوص بیماران جوان پزشکان را هم دچار افسردگی می کند و از این نظر جامعه پزشکی تحت فشار روانی خیلی زیاد است.

یادگاری افزود: در مورد رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیاز نیست که حتما به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه شود، پزشکان عمومی هم می توانند این خدمات را به مردم ارائه کنند، اگر بیماری شدید بود و پزشک تشخیص داد می توانند بیماران شدید را به متخصص ارجاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha