سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تغییر رنگ شهرها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهرها شکننده است و اگر مردم پروتکل ها به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته های آینده دوباره با تغییر رنگ محدودیت ها تشدید شود.

وضعیت نارنجی در تهران شکننده است

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تغییر رنگ شهرها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهرها شکننده است و اگر مردم پروتکل ها به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته های آینده دوباره با تغییر رنگ محدودیت ها تشدید شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران افزود: به طور کلی وضعیت رنگ شهرها پایدار نیست و به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و همکاری مسئولان دستگاهها بستگی دارد، اگر در شهرهای مختلف از جمله تهران که از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند، پروتکل ها به دقت رعایت شود،؛ وضعیت نارنجی باقی می ماند و حتی می  توانیم به وضعیت زرد برویم اما اگر  پروتکل ها رعایت نشود،؛ برعکس دوباره محدودیت های سختگیرانه و حداکثری بر می گردد.

وی گفت: از مردم تقاضا دارم رعایت پروتکل ها جدی بگیرند، تغییر رنگ شهرها از قرمز به نارنجی به این معنا نیست که بیماری ضعیف یا کنترل شده است و اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر می شود. در مورد تهران هم درست است که رنگ شهر از قرمز به نارنجی تغییر کرده اما واقعا این تغییر  شکننده است. اگر پروتکل ها در این هفته و هفته آینده خیلی قوی و جدی گرفته شود این روند می تواند ادامه پیدا  کند و نارنجی بماند اما اگر پروتکل ها رعایت نشود دوباره قرمز می شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: با بهبود وضعیت در برخی استانها و تغییر رنگ از نارنجی به قرمز و وضعیت نارنجی در ۲۷۸ شهر کشور و بازگشایی مشاغل سطح دو در این شهرها اما وضعیت برخی استانها مانند استانهای  شمالی در هفته گذشته بدتر شود و استانهای گلستان،؛ گیلان و مازندران روند صعودی پیدا کردند،  وضعیت اپیدمی کرونا در استان قزوین و اردبیل هم گر چه از حالت صعودی خارج شده اما هنوز روند نزولی ندارد و ناپایدار است و نیاز است که محدودیت ها ادامه پیدا کند تا کاهش موارد بستری و فوتی را شاهد باشیم.

وی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم باعث شد،؛ پیش بنی سازمانهای معتبر جهانی مبنی بر افزایش موارد مرگ کرونا در ایران به بالای هزار نفر درست از آب درنیاید و روند افزایش موارد مرگ که به بالای ۴۰۰ نفر رسیده بود، کاهش پیدا کند و اگر مداخلات موثر و هوشمند ادامه پیدا کند می توانیم این روند کاهش را حفظ کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی اگر در هفته های آینده به سمت کاهش و غفلت بروند، دوباره روند افزایش بیماری بر می گردد و شهرها قرمز می شوند، معنای محدودیت هوشمند هم همین است که اگر موارد بیماری و مرگ بیشتر شد؛، محدودیت ها بیشتر شود.

رئیسی افزود: امروز در ستاد ملی کرونا دو مصوبه داشتیم اول اینکه در شهرهای نارنجی نیز محدودیت و منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صببح برقرار می شود و این محدویت که قبلا فقط برای شهرهای قرمز بود در ۲۷۸ شهر نارنجی نیز ا اعمال می شود.

وی گفت: علت اعمال این محدودیت این است که اگر دورهمی های خانوادگی می تواند تا ۵۱درصد عامل انتقال کرونا و ابتلا به بیماری باشد به همین علت منع تردد با قید جمعیتی گذاشتیم زیرا با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان مهمترین عامل ایجاد و انتشار بیماری، دورهمی های خا نوادگی است و از مردم می خواهم که رعایت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مصوبه بعد الزام همراه داشتن کارت ملی برای افرادی است که تست مثبت دارند، این افراد نباید از قرنطینه و خانه خارج شوند زیرا تردد آنها در شهر و خروج آنها از ایزوله باعث انتشار بیماری می شود. در ۶ روز گذشته حدود ۶۴۰۰ فردی که تسبت مثبت داشتند و بیماری فعال داشتند از سوار شدن آنها به هواپیما، قطار، اتوبوس و تاکس جلوگیری شد و زیرا اقدام آنها به معنای نقض قرنطینه آنان بود. این افراد حتما باید در خانه بمانند و پروتکل ها را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha