شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 304087

خوابیدن مناسب تاثیر زیادی روی سلامت بدن دارد سوال اینجاست که با بالشت بخوابیم بهتر است یا بدون بالشت.

بدون بالشت خوابیدن برای بدن ضرر ندارد؟

سلامت نیوز: خوابیدن مناسب تاثیر زیادی روی سلامت بدن دارد سوال اینجاست که با بالشت بخوابیم بهتر است یا بدون بالشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، قدمت اولین بالش شناخته شده ی تاریخ به عصر بین النهرین باستان برمی گردد. این بالش ها از سنگ درست می شدند و تنها افراد متمول استطاعت خرید آن ها را داشتند. برخلاف بالش های سنگی عصر باستان، بالش هایی که ما امروزه استفاده می کنیم نرم و پف کرده هستند و بسیاری از افراد تا یک بالش نرم و بزرگ را بغل نکنند خواب شان نمی برد. اما حقیقت آن است که خوابیدن با بالش شاید بهترین روش ممکن برای استراحت نباشد چون می تواند روی جسم و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد. دل کندن از بالش مورد علاقه ی خود می تواند کار دشواری باشد، اما خوابیدن بدون بالش هم فواید زیادی برای سلامت ما دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

1- مانع از ایجاد پشت درد می شود

بسیاری از بالش ها باعث می شوند هنگام خواب بدن در حالتی غیر طبیعی قرار بگیرد و پس از مدتی دیگر تکیه گاه بدن نیستند. گرچه بالش ها به خودی خود باعث پشت درد نمی شوند، اما می توانند بسیاری از مشکلات زمینه ای را تشدید کنند. وقتی بدون بالش می خوابید، ستون فقرات تان می تواند استراحت کند و بدن در حالت طبیعی خودش قرار بگیرد.

2- مانع از ایجاد گردن درد می شود

بیشتر بالش ها کمکی به درست خوابیدن شما نمی کنند و حتی می توانند حالت خوابیدن تان را بدتر کنند. خم شدن گردن به هر شکل در طولانی مدت شما را اذیت خواهد کرد و بالش هایی که بیش از حد سفت یا نرم هستند ممکن است باعث گردن درد شوند.

3- مانع از ایجاد سردرد می شود

اگر صبح ها با سردرد یا سرگیجه از خواب بیدار می شوید، شاید تقصیر بالش تان باشد. بالش هایی که ارتفاع زیادی دارند سر و گردن را به جلو خم کرده و فشار بیشتری به ماهیچه های گردن وارد می کنند. این مسأله ممکن است باعث شود صبح ها به محض بیرون آمدن از تخت سردرد بگیرید.

4- می تواند اضطراب را کم کند

اگر بالش تان شب ها راحت نباشد، ممکن است در خواب مدام غلت بزنید و از این پهلو به آن پهلو شوید. هر قدر خواب تان بیشتر مختل شود، بدن شما فرصت کمتری برای انجام بسیاری از عملکردهای مهم خود خواهد داشت که در طول شب رخ می دهند. کمبود خواب مداوم می تواند روی خلق و خو و مهارت های فکری شما تأثیر بگذارد و باعث می شود در طول روز هورمون اضطراب بیشتری در بدن تان تولید شود.

5- مانع از بروز جوش ها می شود

اگر دیگر بدون بالش بخوابید، پوست تان از شما ممنون خواهد شد. در حالت عادی صورت تان بیشتر زمان شب به بالش فشرده می شود. احتمالاً هر روز روبالشی تان را نمی شویید، بنابراین همه ی کثیفی ها، چربی ها و گرد و غبار خانه روی آن جمع می شود. همه این ها می توانند منجر به جوش، التهاب پوست و چروک شدن زودرس آن شوند.

6- می تواند برای سلامت موهایتان مفید باشد

اگر صبح ها با موهایی خشک و گره خورده از خواب بیدار می شوید، بهتر است به خاطر موهایتان هم که شده استفاده از بالش را کنار بگذارید. شب ها وقتی در خواب غلت می زنید و از این پهلو به آن پهلو می شوید، موهایتان به روبالشی ساییده می شود که این امر باعث شکستن موها می شود. روبالشی چربی موها را به خود جذب می کند، به همین دلیل موها خشک و شکننده می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha