سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 30409
سلامت نیوز : رئیس انجمن دیابت ایران گفت: 25 درصد از اشخاصی كه دیابت نوع 2 دارند، در چشم‌هایشان دچار مشكل هستند.

اسدالله رجب در گفت‌وگو با فارس در خصوص عوارض مزمن بیماری دیابت هشدار داد و گفت: دیابت عوارض زودرس و دیررس دارد، از عوارض زودرس دیابت می‌توان به "كتواسیدوز " یا كمی دیابتی، عفونت‌های مكرر و كاهش وزن اشاره كرد.

وی افزود: "كتواسیدوز " یا كمی دیابتی، اختلالی مربوط به سوخت و ساز است كه در اثر افزایش میزان قند خون ایجاد شده و سبب گیجی، سستی و بی‌حالی، احساس تشنگی شدید، خستگی و تنگی نفس می‌شود همچنین این اختلال در بعضی از موارد با اغماء همراه است و در صورت عدم درمان ممكن است منجر به مرگ فرد شود.

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: هنگامی كه قند خون بالا باشد، بدن نمی‌تواند در مقابل عفونت عكس‌العمل نشان داده و از خود دفاع كند بنابراین عفونت‌های مكرر به وجود می‌آید همچنین بدن بیماران دیابتی به جای مصرف گلوكز، از پروتئین‌ها و چربی‌ها استفاده می‌كند كه این امر باعث كاهش وزن می‌شود.

وی دیابت كنترل‌نشده را دارای عوارض دیررس عنوان كرد و گفت: از مهمترین این عوارض می‌توان به عارضه چشمی كه ممكن است به نابینایی كامل ختم شود، بیماری كلیه یا "نفروپاتی " كه باعث از كارافتادگی كامل كلیه‌ها می‌شود، آسیب دیدگی اعصاب یا "نوروپاتی " كه در صورت همراه شدن با مشكلات گردش خون، احتمال ایجاد زخم در پاها و نیز قانقاریا را موجب شده و در نهایت به قطع عضو بینجامد، اشاره كرد.

رجب افزود: همچنین دیگر عارضه دیررس در بیماران دیابتی، ایجاد بیماری قلبی‌ و عروقی است، دیابت بر قلب و رگ‌های خونی اثر می‌گذارد و در بعضی موارد باعث سكته‌ قلبی یا سكته مغزی می‌شود كه سكته مغزی یكی از عوامل اساسی ناتوانی و مرگ در افراد دیابتی است.

وی عوارض چشمی را یكی از شایع‌ترین عوارض مزمن دیابت عنوان كرد و گفت: اگر یك فرد بیش از 4 سال مداوم قند خون داشته باشد و آن‌را كنترل نكند، باید در انتظار عوارض مزمن دیابت باشد؛ 90 درصد از این افراد دچار اختلال در چشم می‌شوند كه این اختلال به نفع عوارض مزمن دیابت است، در واقع اختلال در عروق چشمی باعث خونریزی در چشم شده و در نتیجه منجر به نابینایی می‌شود؛ كسانی كه مبتلا به دیابت هستند، 25 برابر اشخاص دیگر دچار نابینایی می‌شوند.

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به تحقیق مشترك این انجمن با بیمارستان فارابی تصریح كرد: در این تحقیق كه چند سال پیش انجام شد، متوجه شدیم 25 درصد از اشخاصی كه دیابت نوع 2 دارند و برای اولین بار دیابت آنها تشخیص داده می‌شود، در چشم‌هایشان دچار مشكل هستند؛ به خصوص در دیابت نوع 2 این مسئله شایع است و دلیل آن این است كه این نوع دیابت دیر تشخیص داده می‌شود.

وی در پایان تأكید كرد: فرد مبتلا به دیابت باید به صورت روزانه نسبت به كنترل قند خون و قند ادرار خود اقدام كند همچنین تغییر سبك زندگی با روی آوردن به ورزش، تغذیه مناسب، كاهش وزن در افراد چاق و قطع سیگار در افرادی كه دخانیات مصرف می‌كنند، از راه‌های كنترل عوارض مزمنی مانند نابینایی، قطع ‌عضو و از كار افتادگی كلیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha