شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 304091

همه مردان از حیث رشد ریش‌ها یکسان نیستند. در عده‌ای رشد ریش‌ها فوق‌العاده‌ است اما عده‌‌ای دیگر عملاً‌ امیدی به ریش درآوردن ندارند. این عدم تعادل و این نابرابری از کجا ناشی می‌شود؟

چرا بعضی از مردان ریش ندارند؟

سلامت نیوز: همه مردان از حیث رشد ریش‌ها یکسان نیستند. در عده‌ای رشد ریش‌ها فوق‌العاده‌ است اما عده‌‌ای دیگر عملاً‌ امیدی به ریش درآوردن ندارند. این عدم تعادل و این نابرابری از کجا ناشی می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، به‌طور متوسط، موهای ریش هر روز 0.4 میلی‌متر یا هر ماه 1.2 سانتی‌متر رشد می‌کنند اما گاهی بعضی از مردان موهای بسیار ریز یا کمی دارند یا حتی اصلاً ریش ندارند.

صفات مردانه اغلب به تستوسترون نسبت داده می‌شود، اما در هورمون دیگری به نام دی‌هیدروتستوسترون (DHT) است که به‌طور خاص منجر به شکل‌گیری این صفات می‌شود. این هورمون که از تستوسترون گرفته شده است، در زمان بلوغ به شدت افزایش می‌یابد.

در بزرگسالان تخمین زده می‌شود که هر روز 10درصد تستوسترون توسط بیضه‌ها و پروستات در مردان و توسط تخمدان در زنان به دی‌هیدروتستوسترون تبدیل می‌شود. دی‌هیدروتستوسترون باعث ایجاد دستگاه تناسلی (کیسه بیضه، آلت‌ تناسلی، بیضه‌ها) و همچنین رشد موهای شرمگاهی و ریش می‌شود.
 
ریش داشتن یا نداشتن به هورمون‌ها بستگی دارد

میزان موهای ریش صورت با توجه به تعداد گیرنده‌هایDHT موجود در سلول‌های پوست تعیین می‌شود. اگر سلول‌های صورت گیرنده‌های زیادی داشته باشند، آن مرد ریش انبوهی خواهد داشت. برعکس، اگر سلول‌ها گیرنده‌هایDHT کمی داشته باشند، وی یا ریش نخواهد داشت یا ریشی اندک و تنکی خواهد داشت. 

متاسفانه، راه‌حل‌های کمی برای رفع این مشکل وجود دارد، زیرا حتی اگر هم برخی از داروها امکان افزایش تولید تستوسترون (و در نتیجه به‌طور غیرمستقیم توان تولید دی‌هیدروتستوسترون) را فراهم کنند، افزایش تعداد گیرنده‌ها در عمل غیرممکن است چون این تعداد کاملاً ژنتیکی و ارثی است.

از طرف دیگر، واکنش بدن هر فردی به میزان ثابتی از تستوسترون یکسان نیست چون این واکنش نیز کاملاً ژنتیکی و از قبل تعیین شده است.
 
ریش نداشتن برخی از مردان ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    آلوپسی، بیماری‌ای که در آن فولیکول‌های مو از بین می‌روند
    کم‌کاری تیروئید
    کم‌خونی
     سیگار کشیدن و الکل که منجر به پیری پوست می‌شود
 
چگونه ریشی زیبا و انبوه داشته باشیم؟

 پوست و تغذیه سالم به رشد و زیبایی ریش کمک می‌کند بنابراین توصیه می‌شود پوست را مرطوب و لایه‌برداری کنید و در عین حال تغذیه‌ای غنی از فیبرها، پروتئین و ویتامین کافی داشته باشید.


در پایان لازم است بدانید که محصولات معجزه‌آسایی مانند روغن کرچک فقط ریش موجود را زیبا می‌کنند اما کوچکترین تاثیری در رشد و رویش ریش ندارند. این قضیه در خصوص اصلاح و به‌خصوص اصلاح با تیغ و ژیلت نیز مصداق دارد: درحقیقت اصلاح دائم به هیچ وجه منجر به تحریک رشد موها نخواهد شد.

منبع: futura-sciences.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha