شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 304097

با شروع نخستین واکسیناسیون از روز دوشنبه در انگلیس امیدها برای پایان کابوس کرونا جان تازه‌ای گرفته است.

آغاز پایان کرونا

سلامت نیوز: با شروع نخستین واکسیناسیون از روز دوشنبه در انگلیس امیدها برای پایان کابوس کرونا جان تازه‌ای گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، برای نخستین‌بار در جهان با یک مجوز جهانی، واکسیناسیون گسترده مردم برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ شروع می‌شود و امیدها برای پایان این کابوس حالا جان تازه‌ای‌ گرفته است. مسئولان شرکت بیو‌ان‌تک که تزریق واکسن‌شان احتمالا از پس‌فردا در انگلیس آغاز می‌شود، این مسئله را یک نقطه‌عطف و آغازی برای پایان این بحران جهانی می‌دانند. انگلیس نخستین کشور اروپایی است که مجوز استفاده از واکسن مؤثر کووید-19 را صادر کرده است که یک لحظه طلایی در بحران همه‌گیری ویروس کرونا به‌حساب می‌آید.

این درحالی است که آمریکا به‌عنوان یک پای ساخت واکسن مؤثر فایزر - BioNTech طبق اعلام قبلی مقامات بهداشتی این کشور، طی 11 یا 12دسامبر (21 و 22آذر) قرار است مجوز استفاده از این واکسن را صادر کند. انگلیس به این ترتیب رقابت بر سر نخستین واکسیناسیون را از آمریکا و اتحادیه اروپا برده است. آنها 40میلیون دوز از این واکسن ساخت شرکت فایزر و BioNTech که برای واکسیناسیون 20میلیون نفر کافی است را سفارش داده‌اند.

بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد که نخستین محموله این واکسن به انگلیس رسیده است. طبق اولویت‌بندی، نخستین نفراتی که این واکسن امیدبخش را دریافت خواهند کرد، ساکنان خانه‌های سالمندان، کادر درمان و افراد بالای 80سال و سپس افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خواهند بود. «سیمون استیونس» مدیر خدمات ملی سلامت انگلیس می‌گوید: ارائه واکسن به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر بین ژانویه و مارس یا آوریل انجام می‌شود. با شروع واکسیناسیون کووید-19 در انگلیس از هفته آینده، نزدیک به 50مرکز درمانی، ارائه واکسن به افراد بالای 80سال و کارمندان خانه‌های سالمندان را آغاز می‌کنند و سپس مطب پزشکان برای واکسیناسیون بیماران آسیب‌پذیر، واکسیناسیون محلی را شروع می‌کنند. هرچه دوزهای بیشتری از این واکسن در دسترس قرار بگیرد، مراکز درمانی بیشتری آن را دریافت خواهند کرد و داروخانه‌های محلی نیز می‌توانند از ژانویه آن را ارائه دهند.

انتظار جهانی
خبر مجوز استفاده از واکسن فایزر در انگلیس، در ایالات متحده کمی سروصدا ایجاد کرده است. به‌طوری که اوایل هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مقامات بهداشت خود را بازخواست کرد که چرا سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز برای واکسن فایزر مجوز استفاده اضطراری صادر نکرده است. شرکت فایزر واکسن خود را اواسط نوامبر به سازمان غذاو داروی آمریکا ارسال کرد و کمیته مشاوره واکسن و محصولات بیولوژیکی مرتبط با تنظیم‌کننده قرار است 10دسامبر (20آذر) برای بررسی مجوز تشکیل جلسه دهد. این شرکت همچنین واکسن خود را به آژانس دارویی اروپا ارائه کرده است و احتمالا اواخر دسامبر مجوز خواهد گرفت. اما واکسن دیگری از شرکت آمریکایی مدرنا نیز در انتظار دریافت مجوز از کشورهای مختلف است که شامل انگلیس و اروپا نیز می‌شود. انتظار می‌رود از این واکسن که اثربخشی 95درصدی در محافظت از ابتلا به کووید-19 دارد، 20میلیون دوز تا اواخر سال2020 و 500میلیون تا یک میلیارد دوز نیز در سال2021 تولید شود. انگلیس هم‌اکنون 7میلیون دوز از واکسن مدرنا را پیش خرید کرده ‌که احتمالا از بهار2021 در اروپا تامین خواهد شد. آژانس دارویی اروپا در 12ژانویه برای مجوز استفاده از این واکسن تشکیل جلسه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha