رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: نسبت به اینکه بخواهیم بعد از این دوره کوتاه محدودیت‌های بسیار محدود که اعمال کردیم جامعه را باز کنیم، احساس خطر می‌کنم. ما هنوز نتایجی که باید کسب می‌کردیم را نگرفته‌ایم، ولی جامعه را آزاد می‌کنیم و این امر خطرناک است؛ باتوجه به اینکه مردم را به جامعه می‌فرستیم و تراکم را ایجاد می‌کنیم. بازگشایی‌های جدید به‌نظر من فاجعه است.

بازگشایی‌های جدید فاجعه است

سلامت نیوز: رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: نسبت به اینکه بخواهیم بعد از این دوره کوتاه محدودیت‌های بسیار محدود که اعمال کردیم جامعه را باز کنیم، احساس خطر می‌کنم. ما هنوز نتایجی که باید کسب می‌کردیم را نگرفته‌ایم، ولی جامعه را آزاد می‌کنیم و این امر خطرناک است؛ باتوجه به اینکه مردم را به جامعه می‌فرستیم و تراکم را ایجاد می‌کنیم. بازگشایی‌های جدید به‌نظر من فاجعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «فرهیختگان»، علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری نکات قابل‌تاملی در ارتباط با ایام پیش‌رو و مواجهه با ویروس کرونا بعد از محدودیت‌های اخیر داشت و گفت: «واقعیت این است که اگر کاهشی را شاهد هستیم، اگر تعداد مرگ‌ومیر ما پایین آمده یا هر عدد کاهشی که الان شاهد هستیم، که به‌نظر من خیلی اعداد چشمگیری نیستند، مربوط به این محدودیت یکی‌دو هفته اخیر نیست. اینها مربوط به بازتاب چیزهایی است که از قبل اتفاق افتاده است. ممکن است آمار بالا و پایین شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم این کاهشی که الان می‌بینیم براساس محدودیت‌های یکی‌دو هفته اخیر است، اشتباه است. ممکن است محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود اثر خود را یکی‌دو هفته آینده بگذارد. در آنچه در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم، تفاوتی ایجاد نشده و تعداد افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند و تعداد موارد وخیم در ‌ICUها تغییر نکرده، حتی تعداد فوتی‌ها که از 400 و خرده‌ای به 300 و خرده‌ای رسیده کاهش آنچنانی نداشته است. علاوه‌بر این، همچنان روزی 13 هزار و خرده‌ای تعداد مبتلایان جدید مشاهده می‌شود. این یک معیار است که باید روند کاهشی بگیرد. برای همین است که اظهار نگرانی می‌کنم و امیدوارم ما اشتباه کنیم.

ناجی بیان داشت: نسبت به اینکه بخواهیم بعد از این دوره کوتاه محدودیت‌های بسیار محدود که اعمال کردیم جامعه را باز کنیم، احساس خطر می‌کنم. ما هنوز نتایجی که باید کسب می‌کردیم را نگرفته‌ایم، ولی جامعه را آزاد می‌کنیم و این امر خطرناک است؛ باتوجه به اینکه مردم را به جامعه می‌فرستیم و تراکم را ایجاد می‌کنیم. بازگشایی‌های جدید به‌نظر من فاجعه است. اینکه پاساژها را باز کنیم و مردم در پاساژها حضور یابند خطرناک است و باتوجه به داده‌هایی که الان هم می‌گیریم باید این محدودیت‌ها را ادامه می‌دادیم. از هفته دیگر سرما در کشور بیشتر می‌شود. اینکه باوجود این امر اجازه دهیم مردم به پاساژها بروند منطقی نیست.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: اظهار نگرانی‌ای که من درباره صحبت خانم محرز داشتم که استاد بزرگ ما است، این است که به‌نظر من اصلا از جنبه علمی این حرف درست نیست که بگوییم زنجیره انتقال ویروس شکسته شده است، بر چه اساسی؟ ضریب متوسط عفونی هر فرد شاخصی است که می‌توان روی آن بحث علمی کرد و می‌تواند از صفر تا بی‌نهایت باشد و اگر بین صفر و یک باشد مهار کردیم و اگر بالاتر از یک باشد نشان‌دهنده حالت اپیدمی است، برای ما چنین اتفاقی رقم نخورده و ما الان در اوج اپیدمی در ایران هستیم. این اظهارات غیرعلمی است. این یک بحث است و بحث دوم تاثیرگذاری‌ای است که سخنان بزرگان ما بر جامعه می‌گذارد.

وی ادامه داد: به‌شخصه در این مدتی که خانم دکتر این صحبت را بیان داشتند، تلفن‌های متعدد داشتم که مردم اظهار خوشحالی کردند که خیال‌مان راحت شد. من احساس خطر کردم و اینکه مردم ما الان تاب‌آوری پایینی دارند. هر خبری می‌تواند روی آنها تاثیر منفی و مثبت بگذارد. باید با مردم خیلی دقیق و علمی صحبت کنیم و اطلاعات درست را دراختیار آنها قرار دهیم. گفتن این‌گونه حرف‌ها که به‌نظر من پایه علمی هم ندارد می‌تواند اثر بدی بگذارد. حداقل این است که برخی از افراد اطاعت لازم و پیروی از برنامه‌ها را ندارند، دوباره برنامه‌های خانوادگی خود را از سر می‌گیرند.  آمار مربوط به این دورهمی‌ها را نداریم و این را از سخنان فرمانده کرونای تهران دریافت می‌کنیم که می‌گویند در همین دوران محدودیت هم 70 و خرده‌ای درصد از افراد قرنطینه را شکسته و رعایت نکردند. این به چه معناست که آمار می‌دهیم 70 درصد قرنطینه را رعایت نکردند و بعد می‌گوییم شهر نارنجی شده، بعد می‌گوییم زنجیره ویروس شکسته شده، درحالی‌که اینچنین نیست. این موارد وضعیت را خطرناک‌تر می‌کند و به‌نظر من درست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha