پس از آنکه سیاست‌های اعمال محدودیت‌ها و مقررات سخت‌گیرانه نسبت به کاهش آمار شیوع کرونا در جهان با شکست مواجه شد، حالا همه مردم جهان در انتظار تولید انبوه واکسن‌های کرونا هستند.

از واکسن ایرانی کرونا چه خبر؟

سلامت نیوز: پس از آنکه سیاست‌های اعمال محدودیت‌ها و مقررات سخت‌گیرانه نسبت به کاهش آمار شیوع کرونا در جهان با شکست مواجه شد، حالا همه مردم جهان در انتظار تولید انبوه واکسن‌های کرونا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، نیم کره شمالی زمین، روزهای پر استرس و مضطربی را در آستانه رسیدن به فصل زمستان تجربه می‌کند و همگان می‌دانند با رسیدن فصل سرد سال، موج ترسناکی از شیوع کرونا نیم کره سرد زمین را فرامی‌گیرد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (who) در هفته گذشته 2659 بیمار در اثر ابتلا به کرونا در جهان فوت کردند و آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به 65 میلیون و 536 هزار و 642 نفر رسیده و مرگ یک میلیون و 511 هزار و 927 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تایید شده است. هند و برزیل نیز با آمار میلیونی مبتلایان به کرونا پس از آمریکا به ترتیب با بیش از 9.5 و 6.4 میلیون مبتلا، جایگاه‌ دوم و سوم را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که در کشور ما نیز مجموع بیماران کووید19 به یک میلیون و 16 هزار و 835 نفر رسید و تاکنون (روز جمعه) 49 هزار و 695 نفر در ایران به‌دلیل شیوع کرونا جانشان را از دست داده‌اند.

انگلستان و روسیه در آستانه تولید انبوه واکسن

این روزها دو کشور انگلستان و روسیه، اعلام کرده‌اند که به‌زودی واکسن کرونا را به تولید انبوه می‌رسانند و نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که واکسن کرونای تولیدی شرکت «مُدرنا» که اخیرا اعلام شد 94 درصد کارایی دارد، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن انسان پادتن‌های قوی تولید کند که دست‌کم برای سه ماه دوام می‌آورند. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش ظرف چند روز آینده دو میلیون دوز واکسن کرونا آماده خواهد کرد. این درحالی است که روسیه ماه پیش اعلام کرده بود که طبق نتایج مقدماتی، این واکسن در محافظت کردن از مردم در برابر کووید-19 به میزان 92 درصد اثربخش است. پوتین به مقامات این کشور دستور داده که از هفته آینده تزریق گسترده واکسن به داوطلبان را آغاز کنند و معلمان و پزشکان را در اولویت قرار دهند. شرکت تولید داروی مُدرنا آزمایش واکسن کرونا را روی کودکان 12 تا 18 ساله آغاز کرد. شرکت فایزر نیز که در تولید واکسن کرونا پیشگام است، هم‌اکنون بررسی تاثیر این واکسن را روی کودکان و نوجوانان شروع کرده است. آزمایش‌های بالینی روی 3000 داوطلب 12 تا 18ساله متمرکز خواهد بود. گزارش‌ها حاکی است این آزمایش‌ها در 6 ایالت آمریکا شامل آیداهو، مینه‌سوتا، نیویورک، اوکلاهاما، تگزاس و یوتا به اجرا گذاشته خواهد شد.

از واکسن ایرانی چه خبر؟

طبق آخرین اعلام در رابطه با ساخت واکسن ایرانی کرونا، دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک واکسن کرونای ایرانی وارد فاز مطالعه بالینی شد افزود: «واکسن Inactivated شرکت شفافارمد به‌‌عنوان اولین واکسن ایرانی کووید19 با دریافت کد اخلاق، عملاً وارد فاز مطالعه بالینی شد.» اما عضو ستاد علمی کرونا به عنوان محقق اصلی این واکسن، حرف‌های شنیدنی در رابطه با ساخت واکسن ایرانی کرونا دارد. مینو محرز درباره چگونگی تولید واکسن کرونا گفت: در تولید این واکسن با هیچ شرکت خارجی همکاری نداریم و همه مراحل تحقیق را خودمان پیش برده‌ایم. مرحله حیوانی را گذرانده‌ایم و از کمیته اخلاق هم مجوز گرفته‌ایم و قرار است وارد مرحله آزمایش انسانی شود. وی درباره عوارض احتمالی واکسن شرکت شفافارمد گفت: در هر صورت هر دارو یا هر واکسن ممکن است عوارضی داشته باشد که باید بررسی شود، اما معمولا واکسن‌هایی که از میکروب ضعیف‌شده ساخته می‌شوند عوارض مهمی ندارند. محرز در پاسخ به این سوال که چه زمانی تولید انبوه واکسن آغاز می‌شود، گفت: کارآزمایی بالینی تا آخر سال 99 طول می‌کشد و اگر آزمایش‌های بالینی نتایج رضایت‌بخشی داشته باشد و عوارض جدی برای انسان نداشته باشد و مصونیت ایجاد کند، ان‌شاءا... در سال آینده حدودا شاید در اردیبهشت به تولید انبوه برسد و بتوانیم تزریق آن را شروع کنیم. دکتر محرز درباره اینکه آیا زیرساخت‌ها برای تولید انبوه واکسن فراهم است یا نه توضیح داد: نه مشکلی برای تولید انبوه نداریم و زیرساخت‌های لازم فراهم است. اگر در کارآزمایی انسانی موفق باشیم، زیرساخت‌ها برای تولید انبوه وجود دارد و مشکلی پیش نمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha