فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری گفت: نمی‌دانم چرا هنوز برخی از واکسن زدن بعد از عید صحبت می‌کنند. بعد از عید در دنیا جایی نمانده که بخواهد واکسن بزند. ما نمی‌توانیم در دنیا جزء کشورهای اول شروع‌کننده پاندمی باشیم، ولی در زدن واکسن آخر باشیم. این برای کشور ما زشت و قبیح است که به‌عنوان کشوری که در ابتدا درگیر کرونا شدیم و بر روند اطلاع‌رسانی درجهت این ویروس تاثیر مثبت داشتیم، آخرین نفر در زدن واکسن باشیم.

راه علاج واکسن است نه قرنطینه/در ایران کمپین علمی مقابله با واکسن وجود دارد!

سلامت نیوز: فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری گفت: نمی‌دانم چرا هنوز برخی از واکسن زدن بعد از عید صحبت می‌کنند. بعد از عید در دنیا جایی نمانده که بخواهد واکسن بزند. ما نمی‌توانیم در دنیا جزء کشورهای اول شروع‌کننده پاندمی باشیم، ولی در زدن واکسن آخر باشیم. این برای کشور ما زشت و قبیح است که به‌عنوان کشوری که در ابتدا درگیر کرونا شدیم و بر روند اطلاع‌رسانی درجهت این ویروس تاثیر مثبت داشتیم، آخرین نفر در زدن واکسن باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرد و با پیوند وضعیت حاضر به ماجرای واکسن کرونا و لزوم دسترسی سریع ایران به این واکسن برای مهار این بیماری گفت: «نکته‌ای که درباره واکسن در کل کشور وجود دارد این است که آیا کسی بیان کرده که واکسن خوب است؟ هنوز هم کسی نگفته که واکسن خوب است. در کل دنیا صحبت واکسن است، تزریق هم انجام می‌شود. این واکسن نیاز به ترایال ندارد. چرا باید بحث واکسن را داشته باشم؟ چون خودم در صحنه هستم و همکاران من هم در صحنه هستند، در کار هستیم و محیط ICU آلوده‌ترین محیط در کشور است. من باید درخصوص آلوده‌ترین نقاط ویروسی کشور صحبت کنم.

وی ادامه داد: از ابتدا دنبال واکسن بودم که کجا می‌توان واکسن تولید کرد. هر بیماری ویروسی ممکن است واکسن داشته باشد، دنیا از ابتدا وقتی کرونا آمد همانند آنفلوآنزا دنبال واکسن رفت. دانشمندانی 24 ساعت زندگی خود را وقف کرده و ساخت واکسن کرونا را شروع کردند. این امر این نوید را می‌دهد که ممکن است این وضعیت بهتر شود. خدا را شکر بعد از ماه‌ها توانستند ترایال را انجام دهند و این موفقیت‌آمیز بود. وقتی ترایال را شروع کردند، از ابتدا و بعد از یکی‌دو ماه گفتند این واکسن موثر است. منتها در کشور ما کمپین علمی برخلاف واکسن اتفاق افتاده است و دوست نداشتند این حرف بیان شود که واکسن‌ها در دنیا کار می‌کنند. اگر ترایالی می‌خواستیم در ایران انجام دهیم بهتر بود ترایال‌ها زودتر صورت می‌گرفت، از اسفندماه فرصت داشتیم این امر صورت گیرد و واکسن ایرانی را بسازیم اما با وقفه 9-8 ماهه درخصوص ساخت واکسن مواجه شدیم. درمورد ترایال‌های خارجی در کشور، مشکل پژوهشی در کشور ما این است که فقط علاقه به چاپ مقالات توسط گروه‌هایی که مرتبط هستند، وجود دارد و آنها که در قسمت فوقانی قرار دارند دوست دارند مقالات را منتشر کنند؛ همان‌طور که ما دوست داریم. به‌عبارت دیگر انجام ترایال برای واکسن در کشور ما ازسوی پژوهشی لمس نشده است. هیچ‌وقت اعلام نشد که کاش در ترایال شرکت کنیم و ترایال ایرانی را استارت کنیم. الان هم واکسن از مرحله ترایال گذشته و وارد مرحله اجرا شده و هنوز هم زمان ورود واکسن را نمی‌دانیم. چرا باید اینها محرمانه بماند؟

هاشمیان گفت: هنوز حرف‌هایی که بیان می‌شود که یک سال بعد یا دو سال بعد واکسن می‌آید در گوش ما وجود دارد. اینها را فراموش نمی‌کنیم که این حرف‌ها هنوز هم بیان می‌شود، لذا مساله ما در این‌خصوص این است که جریان درنهایت چیست؟ چرا در کشورهای اطراف واکسن زده می‌شود و در کشور ما هنوز کسی واکسینه نشده است؟ نه به‌صورت ترایال و نه به‌صورت جدی این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم در روزهای آتی با زدن واکسن که امروزه گفته می‌شود اثر آن از آن چیزی که فکر می‌کردند برای جامعه بهتر است، اتفاق افتد. برای فرد تا 90 درصد هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. روی جامعه در مقالاتی که چاپ شده تا 99 درصد می‌تواند سطح ایمنی جامعه را بیشتر کند. در این‌خصوص هنوز کلمات خوبی را در داخل کشور نشنیده‌ایم

فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری گفت: از همکاران پزشک خود خواهش می‌کنم باتوجه به اینکه بودجه مشخص برای رایگان دادن این واکسن اختصاص داده شده است، در سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و گفته می‌شود هواپیماهایی را برای استارت خواهیم داشت و هواپیمایی کشور هم برای آوردن آن آماده است، زمان تزریق واکسن را به کادر درمان و افراد پرخطر و سپس کل جامعه اعلام و دلهره مردم را کم کنند و انگیزه مردم را درخصوص زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه کوتاه‌مدت افزایش دهند. اگر به این سمت حرکت کنیم، مردم از حالت گم‌گشتگی خارج می‌شوند. ابتدای پاندمی نیستیم که صحبت قرنطینه را جدی کنیم. ما انتهای پاندمی هستیم، باتوجه به اینکه اگر بخواهیم واکسن را تزریق کنیم، ادامه قرنطینه تا زمان آمدن واکسن حتی به‌صورت ساعتی، روزانه و زمانی که ادارات تعطیل هستند و... رصد شود. روزی که قرار است تعطیل باشد کاملا تعطیلی اعلام شود و ساعاتی از شبانه‌روز که تعطیلی اعلام می‌شود، واقعا اجرا شود، ولی اینها تا چه زمانی باید باشد؟ این امر به زمان شروع واکسیناسیون مربوط است.

وی ادامه داد: خوشبختانه برخلاف صحبت‌هایی که قبلا می‌شد، زمان واکسن زدن می‌تواند کوتاه‌مدت باشد. در ایالات‌متحده سوپرمارکت‌های بزرگ سرویس‌های شبانه‌روزی می‌دهند تا واکسیناسیون انجام شود و مردم هر زمانی که فرصت دارند واکسینه شوند. افراد چاق در اولویت هستند، افراد با فشارخون، دیابت و... در اولویت هستند و تزریق واکسن را به‌صورت روزانه انجام می‌دهند. در کشور ما با آمدن واکسن‌ها می‌توانیم این فرآیندها را از کادر درمان و بلافاصله از مردمی که پرخطر هستند و در مکان‌های پرریسک رفت‌وآمد دارند شروع کنیم. بعد مردم عادی هم این واکسن را دریافت کنند. این بحث پایانی پاندمی در کشور ماست. اگر به این سمت برویم، امید داریم کلا پاندمی در کشور تمام شده باشد.

هاشمیان بیان داشت: نمی‌دانم چرا هنوز برخی از واکسن زدن بعد از عید صحبت می‌کنند. بعد از عید در دنیا جایی نمانده که بخواهد واکسن بزند. ما نمی‌توانیم در دنیا جزء کشورهای اول شروع‌کننده پاندمی باشیم، ولی در زدن واکسن آخر باشیم. این برای کشور ما زشت و قبیح است که به‌عنوان کشوری که در ابتدا درگیر کرونا شدیم و بر روند اطلاع‌رسانی درجهت این ویروس تاثیر مثبت داشتیم، آخرین نفر در زدن واکسن باشیم. به‌خصوص درباره کادر ICU صحبت می‌کنم که با دست خالی شروع کردیم و با دست خالی ادامه دادیم و جزء مظلوم‌ترین قشر کادر درمان، پزشک و پرستار بودیم و همیشه فشار روی ما وجود داشت، بدون اینکه هیچ‌گونه تقدیر و تشکری از ما شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha