با وجود گذشت یک‌هفته از بارش‌های سیل‌آسا در خوزستان که موجب آبگرفتگی شدید و پس‌زدگی فاضلاب در برخی شهر‌ها بویژه ماهشهر، بندر امام، شهر چمران و اهواز شد، کار تخلیه آب از منازل تقریباً به پایان رسیده و کار گندزدایی منازل به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته، اما دانشگاه علوم پزشکی خوزستان هشدار می‌دهد اگر مناطقی که با مشکل آبگرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب مواجه بودند، رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی را بیشتر از قبل نکنند، می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی و جولان دوباره کرونا را فراهم کند.

همزمانی سیلاب با جولان کرونا در خوزستان

سلامت نیوز: با وجود گذشت یک‌هفته از بارش‌های سیل‌آسا در خوزستان که موجب آبگرفتگی شدید و پس‌زدگی فاضلاب در برخی شهر‌ها بویژه ماهشهر، بندر امام، شهر چمران و اهواز شد، کار تخلیه آب از منازل تقریباً به پایان رسیده و کار گندزدایی منازل به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته، اما دانشگاه علوم پزشکی خوزستان هشدار می‌دهد اگر مناطقی که با مشکل آبگرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب مواجه بودند، رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی را بیشتر از قبل نکنند، می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی و جولان دوباره کرونا را فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این در حالی است که روز پنجشنبه خوزستان فوتی به دلیل کرونا نداشت و حالا خوزستان شهر قرمز ندارد. اما مردمی که به دلیل ورود فاضلاب امکان رعایت مسائل بهداشتی برایشان سخت شده از اسکان اضطراری مردم در مدارس گلایه دارند و می‌گویند رعایت پروتکل‌ها در مدارس عملی نیست و به دلیل ترس از کرونا و حفاظت از لوازم زندگی شان ترجیح داده‌اند در خانه‌هایشان بمانند.


پروتکل‌ها را بیشتر از قبل رعایت کنید
«رضا نجاتی» سخنگوی ستاد کرونای خوزستان می‌گوید: همزمانی سیلاب با جولان کرونا در خوزستان موجب شد، دانشگاه علوم پزشکی و خانه‌های بهداشت استان تلاش شان را دوچندان کنند تا خدای ناکرده عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردمی که خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی و پس زدن فاضلاب شده زمینه افزایش تعداد مبتلایان را فراهم نکند. در حال حاضر با فروکش کردن سیل و تخلیه آب از منازل، دانشگاه علوم پزشکی با همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول در حال گندزدایی خانه به خانه است که این اقدام با توجه به پس‌زدگی فاضلاب با وسواس و دقت ویژه انجام می‌شود. ضمن اینکه نمایندگان خانه‌های بهداشت در مکان‌های اسکان اضطراری سیلزدگان نیز حضور دارند. وی خاطرنشان می‌کند: به‌واسطه این شرایط لازم است مردم بیشتر از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. وی همچنین در مورد بیماری‌های عفونی به دلیل پس زدن فاضلاب در شهر‌های درگیر هشدار داد و از مردم خواست مسائل بهداشتی را جدی‌تر بگیرند. وی با اشاره به اینکه خوزستان پس از مدت‌ها، فوتی روزانه به‌دلیل کرونا نداشته، از مردم خواست کماکان توصیه‌های مسئولان استانی برای محدودیت‌ها را جدی بگیرند تا کرونا فرصتی برای خودنمایی نداشته باشد. به گفته وی، امروز شنبه از 27 شهر خوزستان 10 شهر نارنجی و 17 شهر زرد شده است. وی همچنین در‌خصوص کنترل بیماری‌های تنفسی که همه‌ساله به دنبال اولین بارندگی گریبان مردم اهواز را می‌گرفت، توضیح می‌دهد: امسال با هرس درختان «کنو کارپوس» که گفته می‌شود عامل ایجاد این بیماری است، بیماری تنفسی بعد از اولین بارش‌ها نتوانست مشکلی به وجود بیاورد.


اسکان اضطراری بیش از 6000 نفر
در همین حال «علی خدادادی» مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان ضمن تشریح امدادرسانی هلال احمر به مردم گفت: به‌دنبال بارش‌های سیل‌آسا هلال احمر از روز یکشنبه هفته قبل در 16 شهر خوزستان از جمله اهواز، بندرامام، شهر چمران و ماهشهر در مجموع به 6 هزار و 316 نفر امداد‌رسانی کرد. وی می‌افزاید: برای امدادرسانی به مردم برخی از شهر‌های خوزستان مانند اهواز از 5 فروند قایق کمک گرفته شد. به گفته وی، در اهواز 496 خودرو گرفتار در آب رها‌سازی شدند. وی همچنین می‌افزاید هرچند افرادی که خانه‌هایشان به دلیل آبگرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب امکان زندگی نداشتند، ولی اغلب آنها به دلیل ترس از کرونا تمایلی برای اسکان اضطراری در مناطق دیگر نداشتند. اما در مجموع 640 نفر در چهار مدرسه در نقاط مختلف استان اسکان اضطراری پیدا کردند که رساندن اقلام خوراکی و بهداشتی به آنها در جریان است. ضمن اینکه هلال احمر در کنار دیگر دستگاه‌ها در بحث گندزدایی منازل پیشقدم است. در همین حال مدیریت بحران خوزستان نسبت به وضعیت جوی استان و فعالیت یک سامانه جدید بارشی از امروز شنبه در خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرد. «امیدبن عباس» مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به «ایران» می‌گوید: از چهارشنبه شب هفته گذشته مشکل آبگرفتگی منازل حل شد و در حاضر نیز نیروهای خدمات‌رسان استان در حال شست‌و‌شوی معابر و منازل و گندزدایی هستند. وی همچنین بدون اعلام دقیق میزان خسارت وارده به خوزستان می‌افزاید: بخشی از اراضی کشاورزی و منازل مردم دچار خسارت شده که با رایزنی‌های انجام شده بخشی از خسارت‌ها جبران خواهد شد. ضمن اینکه روز جمعه علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نمایندگی ازطرف محمدباقر نوبخت، معاون ریاست جمهوری به خوزستان آمد تا خسارت‌ها را جمع بندی و برای تصمیم‌گیری چگونگی جبران خسارت‌ها، از منطقه بازدید کند.


ورود دادستانی به آبگرفتگی بندرامام خمینی
اهواز - دادستان عمومی و انقلاب بندر امام خمینی در اطلاعیه‌ای تشکیل پرونده برای آبگرفتگی و عوامل احتمالی مقصر در آن را اعلام کرد.
 روابط عمومی دادستانی بندرامام خمینی(ره)، در این اطلاعیه آورده است: در خصوص موضوع آبگرفتگی و تقصیرات احتمالی، پرونده ای در دادستانی تشکیل شده است.
در ادامه آمده است: در تمام روزهای آبگرفتگی شخصاً و دیگر همکاران قضایی به‌صورت ناشناس در سطح شهر حضور داشتند و موضوع را بررسی و ادله را جمع‌آوری کردند. در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: پرونده واگذاری زمین‌های اطراف تلمبه خانه بلوکی‌ها به‌طور ویژه از شنبه پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha