سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 30415
سلامت نیوز :هیچ كس دوست ندارد بیمار شود و روزهای زندگی را با درد و ناراحتی بگذراند، اما گاهی به دلیل بی‌اطلاعی از نشانه‌های جدی و مهم بیماری‌ها، با نادیده گرفتن آنها زمینه‌ساز بروز مشكلی جدی می‌شویم. بنابراین بهترین كار این است كه نشانه‌های مهم بیماری‌ها را بشناسیم و برای درمان به موقع آنها اقدام كنیم.


كاهش وزن بدون دلیل

كاهش وزن بدون رژیم غذایی و ورزش رویای خیلی از انسان‌هاست، اما این وضعیت در اصل می‌تواند نشانه‌ای مهم از مشكلی در سلامتی باشد. بنابراین اگر در 6 ماه گذشته به اندازه 10 درصد از وزنتان كاهش یافته است (مثلا 7 كیلوگرم برای فردی با وزن 68 كیلوگرم) باید با پزشكتان مشورت كنید.

كاهش وزن بدون دلیل می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله اختلالات تیروئید، دیابت، افسردگی، بیماری‌های كبدی یا گاهی سرطان ایجاد شود.

تب بالا یا همیشگی

تب همیشه و به تنهایی هشداری جدی برای بروز یك بیماری به حساب نمی‌آید. با این حال اگر فردی بیش از 3 روز تب داشته باشد، بهتر است برای رسیدگی بیشتر به پزشك مراجعه كند. تب مداوم و دائمی می‌تواند نشانه عفونتی پنهانی مانند عفونت‌ دستگاه ادراری باشد. در برخی موارد نیز سرطان، توده‌های بدخیم و مصرف برخی داروها می‌تواند سبب بروز تبی طولانی مدت یا همیشگی شود. پس اگر فردی تب دارد و درجه حرارت بدنش بیش از 4/39 درجه سانتی‌گراد است باید بلافاصله به پزشك مراجعه كند.

تنگی نفس

زمانی كه تنگی نفس خیلی شدیدتر از یك گرفتگی ساده یا گرفتگی ناشی از فعالیت بدنی باشد، می‌تواند نشانه‌ مشكلی جدی به حساب بیاید. اگر هنگام نفس كشیدن خس‌خس می‌كنید، نفس نفس می‌زنید و یا برای نفس كشیدن با مشكل روبه‌رو هستید برای مراقبت‌های لازم باید به پزشك مراجعه كنید. علاوه بر این اگر هنگامی كه دراز كشیده‌اید نیز احساس تنگی نفس دارید، باید هرچه سریع‌تر برای بررسی‌های بیشتر اقدام كنید.

آسم، ذات‌الریه، بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن و آمبولی ریه می‌توانند ازجمله علل ایجاد چنین حالتی باشند. البته مشكلات تنفسی می‌تواند به علل دیگری ازجمله ترس، وحشت و اضطراب بیش از حد نیز ایجاد شود.

تغییر در اجابت مزاج

شرایطی كه در اجابت مزاج طبیعی در نظر گرفته می‌شود، در مورد افراد مختلف بسیار متفاوت است. بنابراین زمانی كه متوجه شرایطی غیرطبیعی در وضعیت خود می‌شوید مراجعه به پزشك را نادیده نگیرید. مدفوع خونی یا سیاه و تیره رنگ و اسهال یا یبوست مزمن ازجمله شرایطی است كه باید برای درمان آنها‌ اقدام شود.

این تغییرات می‌تواند نشانه وجود عفونتی باكتریایی، ویروسی یا انگلی باشد. علاوه بر این سندرم روده تحریك‌پذیر و سرطان روده بزرگ هم می‌تواند در بروز این وضعیت موثر باشد.

اختلالات شخصیتی

زمانی كه با مشكلی در قدرت تفكر یا حافظه خود روبه‌رو شدید، زمان و مكان را اشتباه گرفتید یا با تغییرات رفتاری و شخصیتی مانند عصبانیت بیش از حد مواجه بودید، برای پیشگیری و درمان وضعیت باید سریع به پزشك مراجعه كنید.

این تغییرات به دلایل مختلفی ازجمله عفونت، كم‌خونی، كاهش قند خون، كم‌آبی بدن یا مشكلات روحی ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات هم مصرف برخی داروها می‌تواند این شرایط را ایجاد كند.

احساس سیری زودرس

اگر به تازگی حس می‌كنید زودتر از گذشته یا بعد از خوردن مقدار كمتری غذا سیر می‌شوید، برای بررسی‌های بیشتر باید به پزشك مراجعه كنید. این احساس سیری زودرس می‌تواند با تهوع، استفراغ، نفخ، تب، كاهش یا افزایش وزن نیز همراه باشد؛ اگر چنین است حتما پزشك را از این نشانه‌ها مطلع كنید.

مشكلات بینایی

گاهی دیدن لكه‌های روشن یا جرقه‌های نور در مقابل چشم یا سایر اختلالات بینایی نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشكلی در سلامت فرد باشد. بنابراین برای جلوگیری از كاهش دید و افت بینایی یا بروز بیماری‌های دیگر به پزشك مراجعه كنید و از او مشورت بگیرید.
منبع :جام جم -  نیلوفر اسعدی‌بیگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha