در سال‌99 میلیاردها تومان از بودجه برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، شامل خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا، توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرداخت شده است.

سیطره کرونا بر روی بودجه1400

سلامت نیوز:در سال‌99 میلیاردها تومان از بودجه برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، شامل خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا، توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرداخت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، بررسی منابع و مصارف در لایحه سال‌۱۴۰۰ نشان می‌دهد ویروس کرونا ردپای عمیقی بر روی بودجه سال‌1400 گذاشته است.پیش‌نویس بودجه1400 بالاخره در روزهای اخیر به مجلس رسید و در روزهای بعد مبلغ‌هایی از آن به بیرون درز کرد که شاید برای خیلی از مردم سؤالات بی‌شماری را به‌وجود آورده باشد. یکی از سؤالات اصلی که این روزها ذهن مردم را به خودش درگیر کرده در این شرایط پاندمی کرونا سهم بهداشت و درمان کشور از بودجه‌1400 چقدر است.

بنا بر ادعای سازمان برنامه‌و‌بودجه تا پایان مهرماه ۵۰۰‌میلیون یورو برای مقابله با کرونا هزینه شده که در چند نوبت به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است. همچنین حدود ۳۵‌هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، شامل خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا پرداخت شده است. 23‌هزار میلیارد تومان از این بسته حمایتی در قبال وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر پرداخت شده است.

همچنین ۱۴۰۰‌میلیارد تومان در قالب کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تومانی به یک میلیون خانواری پرداخت شد که هیچ‌یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق‌بگیر نیستند و از بیمه و سایر حمایت‌های اجتماعی نیز استفاده نمی‌کنند.اکنون نیز در در لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰، کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کووید۱۹ با استفاده از منابع تبصره‌۱۸ پیش‌بینی شده است.

بر این اساس به دولت اجازه داده می‌شود اعتبارات مندرج در جدول تبصره‌(۱۴) این قانون را در قالب وجوه اداره شده؛ یارانه نرخ سود، کمک بلاعوض با تسهیلات بانکی حسب مورد ترکیب و برای اجرای برنامه‌های جهش تولید، ایجاد اشتغال مولد و تثبیت اشتغال موجود، کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری، اجرای سیاست‌های بازار کار و تکمیل اجرای برنامه‌های بند (الف)، تبصره‌(۱۸)، قوانین بودجه سال‌های‌۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ کل کشور هزینه کند. 

بر‌اساس جدول تبصره‌۱۴، معادل ۷۰۰۰‌میلیارد تومان برای تولید و اشتغال، حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، بیش از ۲۶‌هزار میلیارد تومان نیز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بیمه سلامت، پزشک خانواده، یارانه دارو و شیر خشک، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، سیاست‌های جمعیتی کشور، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران و خرید و تولید واکسن کرونا تخصیص خواهد یافت. بنابراین در مجموع بیش از ۳۳‌هزار میلیارد تومان از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع اختصاص پیدا خواهد کرد.

کرونا علاوه بر این، بدهی‌های خارجی کشور را نیز درگیر خود کرده است.اما سرانه بودجه بهداشت و درمان هیچگاه رقم واقعی خود نبود و هر از گاهی سرو صدای وزرای بهداشت را هم در می‌آورد. واقعی نبودن سرانه بهداشت و درمان در کشور ، معضلات و مشکلات زیادی را برای مردم رقم می‌زد. از بالا رفتن هزینه‌های درمانی تا زیرمیزی‌هایی که برخی پزشکان برای درمان از مردم می‌گرفتند و البته گران شدن خدمات بیمارستانی و دارو. 

زمانی هم که تحریم‌ها شدت گرفت، دولت‌ها تنها راه فرار را انداختن تقصیر به گردن تحریم‌ها دانستند و تا کسی به نبود دارو و گرانی آن اعتراض می‌کرد، می‌گفتند به‌خاطر تحریم‌ها این اتفاق افتاده و البته که مساله تحریم‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانست تنها عامل این همه نابسامانی در حوزه بهداشت و درمان کشور باشد. طرح‌های شکست خورده بسیاری در حوزه بهداشت و درمان است که به‌دلیل واقعی نبودن سرانه اختصاص یافته به این حوزه موفق نشده‌اند؛ البته که سومدیریت وزرای سابق هم در این عدم موفقیت بی‌تأثیر نبود.از طرح پزشک خانواده تا بیمارستان‌هایی که قرار بود تمام خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی خود را زیر پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و سلامت به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار دهند. اکنون حدود ۳۰۰‌روز از ورود ویروس کرونا به ایران گذشته و هیچ پیش‌بینی وجود ندارد که شرایط چه زمانی تحت کنترل قرار می‌گیرد. به همین دلیل، رد پای این ویروس در بودجه سال آینده نیز دیده می‌شود و تنها به وزارت بهداشت و درمان خلاصه نمی‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های مصارف یا هزینه‌های بودجه امسال مربوط به بازپرداخت اصل وام‌های خارجی و تعهدات است. ویروس کرونا پای خود را با بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک جهانی بابت تأمین تجهیزات بهداشتی و درمانی مبارزه با کرونا به این بخش باز کرده است. بر این اساس در سال آینده به دولت بابت پرداخت وام ۵۰‌میلیون دلاری از بانک جهانی که توسط سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده است باید بیش از ۳۸‌میلیارد تومان پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha