چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 30432
سلامت نیوز : مصرف خودسرانه داروهای خواب آور و آرام بخش علاوه بر ایجاد وابستگی بدن به این داروها، در نهایت منجر به خواب آلودگی روزانه و اختلال در حافظه می شود.
 دكتر امیررضا چمنی روانپزشک ضمن این كه خواب را از نیازهای فیزیولوژیكی بدن عنوان كرد، گفت: خواب از جمله نیازهایی است كه برای حفظ انرژی و تعادل بدن لازم است و در صورت محرومیت بدن از این نیاز، علائمی مثل خستگی، تحریك پذیری، تنش و عصبانیت در فرد عارض می شود.

 وی عواملی از قبیل حالت های فیزیولوژیكی بدن، حاملگی، قاعدگی، ورزش، استرس و بروز برخی بیماری ها را در زمره مواردی ذكر كرد كه بر میزان خواب تاثیر می گذارد.
دكترچمنی ضمن دسته بندی اختلالات خواب به دو نوع اولیه و ثانویه، خاطرنشان كرد: مواردی همچون بیماری های روحی، افسردگی، تنش های عصبی، بیماری های جسمی، قلبی وعروقی، بیماری های گوارشی، سردرد، داروهای محرك و ضد آسم، و داروهای حاوی كافئین می توانند در روند خواب اختلال ایجاد كنند.

وی متذکر شد: افراد به منظور درمان این اختلالات از مصرف خودسرانه داروهای خواب آور یا آرام بخش به مدت طولانی اجتناب نمایند و با مصرف كوتاه مدت داروهای آرام بخش تحت نظر پزشك روند خواب خود را بهبود بخشند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به بروز عصبانیت و پرخاشگری ناشی از اختلالات خواب، به رعایت بهداشت خواب تاكید كرد و اذعان داشت: افراد باید سعی کنند ساعت معینی را در طول شبانه روز برای به رختخواب رفتن و متعاقب آن ساعت مشخصی جهت از خواب بیدار شدن، منظور كنند.

وی پرهیز از چرت طولانی مدت در طول روز، اجتناب از صرف غذاهای سنگین و یا گرسنگی در هنگام شب، عدم مصرف خودسرانه داروهای خواب آور و مواد محرك مغز از قبیل الكل، كافئین، نیكوتین ، چای، سیگار بویژه در هنگام شب، پرهیز از تماشای تلویزیون قبل از خواب، گوش دادن به آهنگ های بدون كلام یا رادیو، انجام فعالیت های ورزشی روزانه، دوش آب گرم قبل از ورود به رختخواب، مطالعه مطالب غیردرسی مثل روزنامه قبل از خواب، كم نوربودن رختخواب، عدم حرارت زیاد و نبود سرو صدا در محل اتاق خواب ، پرهیز از مصرف زیاد مایعات قبل از خواب و انجام تكنیك های آرام سازی عضلانی 30 دقیقه قبل از خواب را از مواردی دانست كه روند خواب را بهبود می بخشند.

دكتر چمنی افراد را به عدم تغییر ساعت و نظم خواب در تعطیلات آخر هفته توصیه كرد و یادآور شد: در صورتی كه بعد از چند دقیقه خوابیدن در رختخواب به خواب نرفتند، فعالیت آرام بخشی انجام داده و سپس به رختخواب بروند.

وی با بیان این كه افراد در هنگام احساس بی خوابی، زیاد به ساعت و گذر زمان توجه نكنند، گفت: این امر موجب افزایش نگرانی آنها و تداوم روند به خواب نرفتن می شود.
این روانپزشك توصیه کرد: افراد در صورت عدم خواب مناسب به متخصص مراجعه نموده و در صورت نیاز از داروهای آرام بخش استفاده نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha