چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 304324

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماری سلیاک می‌تواند با شروع غذای کمکی در کودکان و یا در میانسالی آغاز شود.

سلیاک، بیماری شایع اما ناشناخته

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماری سلیاک می‌تواند با شروع غذای کمکی در کودکان و یا در میانسالی آغاز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیماری سلیاک یک بیماری التهابی است که بر اثر آن مصرف گلوتن به روده کوچک آسیب می‌رساند و باعث می‌شود جذب مواد مغذی به درستی انجام نشود.

او افزود: زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می‌کند، سیستم ایمنی او فعال می‌شود و به سلول‌های روده حمله می‌کند. این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب کند.

جوزدانی ادامه داد:بیماری سلیاک می‌تواند در هر سنی تشخیص داده شود. این بیماری می‌تواند با شروع غذای کمکی در کودکان و یا در میانسالی آغاز شود.

این متخصص تغذیه گفت: افرادی که در سنین بالا به این عارضه مبتلا می‌شوند ممکن است به پروتئین گندم حساسیت داشته باشند که در اینصورت مصرف برخی از مواد غذایی حاوی گندم مانند بیسکوئیت یا کیک برای آن‌ها توصیه نمی‌شود.

او تصریح کرد: افراد دچار حساسیت به گلوتن، علائمی همچون خستگی مزمن، نفخ، افسردگی، اسهال، یبوست، درد‌های شکمی و... را در نتیجه مصرف گلوتن تجربه می‌کنند.


جوزدانی درباره تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سلیاک، گفت: افرادی که پایه رژیم غذایی آن‌ها بر مصرف نان است، بیشتر به بیماری سلیاک مبتلا می‌شوند و حساسیت‌های آن‌ها هم به اینصورت افزایش پیدا خواهد کرد.

او افزود:  بهترین و مهمترین راهکار برای جلوگیری از بروز این عارضه، پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مانند انواع شیرینی، کیک، بیسکوئیت و ... است. افراد مبتلا به بیماری سلیاک بهتر است از آرد برنج، ذرت، برنج و سیب زمینی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: شوک عصبی یکی از عوامل تاثیرگذار بر بروز بیماری سلیاک در بزرگسالی است که راه درمان پزشکی هم ندارد؛ با این وجود برخی متخصصان گوارش معتقدند مصرف برخی از دارو‌ها با دوز‌های متفاوت می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha