چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 304329

با شروع فصل پاییز و آغاز بارش، شاهد سیل و آبگرفتگی در چندین استان بودیم و این در حالی است که وزارت نیرو کارنامه خود را در انجام اقدامات پیشگیرانه مثبت می‌داند و آنطور که معاون وزیر نیرو اعلام کرده شهرداری‌ها در انجام وظایف خود آنطور که باید عمل نکرده‌اند.

آخرین وضعیت سیل‌ خوزستان

سلامت نیوز:با شروع فصل پاییز و آغاز بارش، شاهد سیل و آبگرفتگی در چندین استان بودیم و این در حالی است که وزارت نیرو کارنامه خود را در انجام اقدامات پیشگیرانه مثبت می‌داند و آنطور که معاون وزیر نیرو اعلام کرده شهرداری‌ها در انجام وظایف خود آنطور که باید عمل نکرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در چند روز گذشته و با ورود قوه‌قضاییه به موضوع؛ مسوولان اجرایی استان برای حل مسأله به‌دنبال پیدا کردن مقصر شتافتند.به‌دنبال وقوع سیل و آبگرفتگی در چند شهر از استان خوزستان طی روزهای گذشته چندین مسوول از مسوولان اجرایی استان خوزستان بازداشت یا برکنار شدند. آبگرفتگی شدید در شهرهای بندرامام خمینی؟ره؟ و اهواز تاکنون منجر به بازداشت و برکناری سه مدیر در استان خوزستان شده است.

آقای محمد عبیاوی، شهردار بندرامام خمینی ؟ره؟ با حکم استاندار خوزستان از سمت خود تعلیق شد. علت این امر کم‌کاری شهردار و به موقع انجام ندادن وظایف خود عنوان شده است. نایب رییس شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی؟ره؟ درباره تصمیم نهایی اعضای شورای شهر بر بازگشت محمد عبیاوی بر مدیریت شهری دارند،گفته است: «محمد عبیاوی تا سه ماه طبق قانون، تعلیق است، اگر وی بتواند در دادگاه بدوی کارکنان دولت از تخلف‌های مطرح شده توسط استانداری خوزستان، دفاع کند، می‌تواند مجدد به مدیریت شهری برگردد.»

علاوه بر وی؛ رییس اداره آبفای بندرامام خمینی ؟ نیز به علت کم‌کاری بازداشت شد. همچنین یکی از شهرداران مناطق اهواز نیز برکنار شد. همانطور که در گزارش‌های قبلی  مطرح شد؛ در هفته گذشته پس از بارش باران در خوزستان، بندر امام خمینی؟ره؟ با آبگرفتگی منازل و معابر مواجه شد و پس از پنج روز تلاش شبانه‌روزی نیروهای مردمی، جهادی، سپاه، بسیج، ارتش و ارگان‌های دولتی، فروکش کرد اما خسارت‌های جبران‌ناپذیری به وسایل زندگی و منازل مردم شد.طبق قانون مسوول دفع آب‌های سطحی با شهرداری، و دفع فاضلاب شهری با اداره آبفاست.

تعدادی از مردم بندر امام خمینی روز شنبه مقابل دادگستری و شهرداری این شهر نسبت به آبگرفتگی و خسارت‌های چند روز گذشته در این شهر، معترض شدند و خواستار عزل مسوولان و  مسببان اصلی این سیل خودساخته شدند. طبق قانون استاندار نمی‌تواند شهردار را عزل کند ولی می‌تواند تعلیق کند. تعلیق شهردار در حالی صورت گرفته که تاکنون انتقادات زیادی نسبت به عملکرد استاندار خوزستان مطرح شده است و پیش از همه آقای غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان باید پاسخگو باشد.

در همین راستا روز گذشته؛ با دستور رییس کل دیوان محاسبات کشور هیات حسابرسی ویژه رسیدگی به عملکرد مالی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بخش آب و فاضلاب استان خوزستان تشکیل شد و هم‌اکنون گزارش بررسی‌ها و حسابرسی‌های این هیات تهیه و برای ارسال به دادسرای دیوان محاسبات کشور نهایی شده است.

در گزارش هیات ویژه رسیدگی به عملکرد مالی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان به سوء‌مدیریت‌های متعددی اشاره شده است.یکی از این تخلفات این است که شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعتبارات تخصیص یافته را در موارد غیرمرتبط از جمله  دیون شرکت‌های پیمانکاری مرتبط به سنوات قبل و سایر طرح‌ها، پرداخت حساب پیمانکاران و حقوق و مزایای کارکنان و ... مصرف کرده است.

همچنین  عدم بهره‌برداری  یا بهره‌برداری نادرست از تصفیه خانه‌های شرق و غرب اهواز یکی دیگر از تخلفات این شرکت بوده است. یکی دیگر از تخلفات این شرکت، وجود ابهام در ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب و واگذاری وظایف و مأموریت‌های آب روستایی و فاضلاب شهری است.آقای مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در خوزستان نیز، در مورد اظهارنظر استاندار خوزستان مبنی بر اینکه رفع مشکل فاضلاب اهواز به 4‌هزار میلیارد بودجه نیاز دارد، گفته است:

استان خوزستان با انباشتی از مشکلات مواجه است که در مقاطع زمانی مختلف مردم را با بحران‌هایی همچون سیل، فاضلاب، گردو غبار و ....مواجه می‌کند. به گفته یوسفی؛ در اهوار نزدیک به 35‌درصد شهر فاقد شبکه فاضلاب است در حالی که این کلانشهر دومین تولیدکننده ناخالص ملی کشور بعد از تهران بوده که میزان تولید آن در این بخش‌14/3 است.

نماینده مردم آبادان هم وقوع مجدد سیلاب در خوزستان را ناشی از بی‌توجهی مسوولان استانی دانسته. آقای جلیل مختار گفته است: بنده سه هفته قبل این موضوع را به استانداری متذکر شده بودم که در آبادان 9‌نقطه بحرانی وجود دارد، همچنین هشت ایستگاه پمپاژ و لایروبی نیاز داریم که چندین‌ماه قبل این موضوع را هم به شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان خوزستان متذکر شدم.

از سوی دیگر، تعدادی پروژه‌های ناتمام فاضلاب در این منطقه وجود دارند که می‌توانند آب‌های سطحی را انتقال دهند و این موارد مهمی است که چنانچه به درستی مدیریت کنیم و دولت هم در این زمینه کمک کند با مشکلی مواجه نمی‌شویم.»با این همه، مشکل وقوع سیلاب و آبگرفتگی‌ها به استان خوزستان ختم نشد و در روزهای اخیر استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و مناطقی از یزد و فارس نیز درگیر این پدیده شده‌اند که باید دید تا چه اندازه ناشی از سوءمدیریت مسوولان این استان‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha