سلامت نیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما بر اساس تعهد وزارت بازرگانی در ستاد كشوری كنترل دخانیات به مردم وعده دادیم كه طی 3 ماه عرضه سیگار از دكه‌های روزنامه فروشی جمع می‌شود اما به علت تعلل این وزارتخانه این وعده عملی نشد.

به گزارش فارس، علیرضا مصداقی نیا امروز در هفتمین جلسه ستاد كشوری كنترل دخانیات افزود: ما حدود 2 ماه پیش در خرداد امسال طبق توافق با وزارت بازرگانی و دستگاههای دیگر و مصوبه ستاد كشوری قانون جامع كنترل دخانیات طی مصاحبه‌ای با رسانه ها قول دادیم كه طی 3 ماه عرضه سیگار و مواد دخانی در كیوسك‌های روزنامه فروشی جمع آوری می‌شود اما متأسفانه به علل تعلل این دستگاهها این وعده عملی نشد.

وی گفت:‌ معلوم نیست تصمیماتی كه در این ستاد مصوب می‌شود،‌ كی و چگونه عملی می‌شود، باید همه ما در دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعهدات قانونی خود مسئول باشیم، هیچ چیزی بیشتر از سلامت مردم ارزش ندارد نباید اقتصاد و سود سرمایه‌داران و وارد كنندگان سیگار را فدای سلامت مردم كنیم.

مصداقی‌نیا افزود: ممنوعیت عرضه و استعمال دخانیات در اماكن عمومی هم یكی دیگر از مصوبات قبلی ستاد كشوری كنترل دخانیات است این كار نیازمند كار فرهنگی نیز هست و در كنار آن باید كار اجرایی نیز صورت بگیرد و در این مسیر دستگاههای متعددی از جمله صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش مسئولیت دارند تا در كنار اقدامات عملیاتی نیروی انتظامی وظیفه خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود هشدارهایی كه داده شده است. استعمال قلیان در كشور به شكل نگران كننده ای افزایش یافته است و گر چه اعلام شده كه در 14 استان با عرضه قلیان در اماكن عمومی برخورد شده اما این كار باید استمرار پیدا كند و در بقیه استانها نیز اجرا شود.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ علاوه بر آن با وجود كاهش نسبی گرایش به سیگار در بین جوانان میزان مصرف سیگار در جامعه افزایش یافته است و همه این موارد نشان می‌دهد كه در اجرای قانون جامع كنترل دخانیات موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است و صدا و سیما باید بدون چشمداشت مالی برای كنترل این پدیده و تبلیغ برای كنترل آن همكاری كند، وزارت آموزش و پرورش هم كه متأسفانه نماینده آن در این جلسه حضور نیافته است باید در این زمینه بیشتر همكاری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha